Inlägg från: Lizamaria |Visa alla inlägg
  • Lizamaria

Jag är präst i svenska kyrkan, har ni frågor om dop så ställ dem gärna till mig så svarar jag så gott jag kan

Trollsländan skrev 2010-05-29 15:55:27 följande:
    Av olika anledningar har inte vår minste son blivit döpt ännu, han fyllde ett år i slutet av april. Brukar det vara svårare att döpa en ettåring? Är han inte medlem i svenska kyrkan ännu pga detta?
    Hej,

Er son är inte medlem i Svenska kyrkan. Efter 2000 så är det dopet som är medlemsgrundande. Man kan dock vara medlem i väntan på dop, men ni som föräldrar måste kontakta er församling för att anmäla ert barn.

Jag tycker givetvis att ni ska döpa er son, och 1 år är inte något problem. Min erfarenhet är att själva vattenösningen vid dopet fungerar bäst om någon om föräldrarna håller barnet, och inte prästen. Men jag skulle inte säga att det är svårare att döpa en 1 åring.

Lycka till
  • Lizamaria
    MysTic PrincesS skrev 2010-05-29 16:15:22 följande:
    Kan man byta ut gudmor/far? Om inte, varför? Även om det för de flesta inte har nån mer betydelse än symboliskt så kan saker ske som gör att en förälder vill byta eller ta bort en av dom.
    Jag ska ärligt säga att detta är en fråga som jag inte har ett bra svar på - det är lite luddigt. Dopfadder är ju ett förtroende uppdrag som föräldrar ger andra vuxna i relation till sitt barn.

Jag skulle tro att ni kan byta dopfadder - det enda förslag jag kan ge dig är att ringa din församling och fråga efter någon av prästerna och hör hur han/hon resonerar.

Personligen så finner jag det kanske lite svårt att byta - jag tänker att om dopfaddern inte visar intresse för sitt gudbarn, så kan det givetvis vara en sorg, men ta då in någon annan istället: utse honom/henne till gudmor/far ändå, kanske på barnets dopdag.

Men som sagt, ring någon av din församlings präster och rådgör med denne.

Frid
  • Lizamaria
    längtar och väntar skrev 2010-05-29 16:23:00 följande:
    Vi ska ha dop i augusti, har en kompis som läser till präst. Kan man ha henne att leda dopgudstjänsten men att den ordinarie prästen som tjänstgör den söndagen genomför själva dophandlingen?
    Jag kan inte se annat än att det skulle fungera utmärkt att er vän leder själva gudstjänsten, och bönemomenten. Men att en präst genomför själva dophandligen. Det viktiga är bara att ni pratar med prästen i tid om ert önskemål och att han/hon inte ser några hinder. Men ordningsmässigt så borde det vara helt ok, och möter ni motstånd kan det bero på antingen en osäker präst eller en mycket konservativ präst.

Hoppas detta kommer fungera för er.
  • Lizamaria
    wappiz skrev 2010-06-10 09:29:18 följande:
    Jag har några funderingar. Jag har faktiskt inte varit på dop i vuxen ålder, så jag är inte helt på det klara med saker och ting.

1. Vad är skillnaden på "dopfadder" och "gudmor / gudfar"?

2. Vad exakt innebär det att vara det? Att man bär fram barnet till dopfunten? ...men det måste väl vara större än så? Och måste dopfaddern själv vara döpt?

3. Kan man ha två dopfaddrar? Hur fungerar det isf rent praktiskt? Två personer kan ju knappast bära fram till dopfunten! Och "ska" de isf vara en av varje kön - liksom en gudMOR och en gudFAR - för två gudmödrar kan man väl inte ha? Om de inte är gifta förstås. Eller!?

HAHA, gud vad jag spekulerar. :) Snälla Liza - kom och red ut!
    Ok - ska göra mitt bästa för att reda ut detta. För det första så är det enbart dopfadder man kan bli i Svenska kyrkan. Gudfar och Gudmor är ett äldre begrepp som inte är bevarat i kyrkoadministrationen - men dock hos kyrkans medlemmar Glad.

Gudmor och Gudfar var oftast förr ett juridiskt begrepp: där dessa ofta ett gift par och nära släktingar till barnet - stod som garanter att ta hand om barnet ifall det hände föräldrarna något, Detta ssystem var viktigt i en tid utan socialt skyddsnät.

I dag så behövs inte ett sådant system: det har vuxit bort och barnets dopfaddrar får inte automatiskt vårdnad ifall man som förälder går bort. Det behöver man skriva juridiska papper på.

Däremot är en dopfadder ett stort och hedersamt uppdrag: man måste vara döpt för att få bli fadder och ens särskilda uppgift är att vara en vuxen medvandrare med barnet som också har uppdraget att be för barnet och undervisa kristen tro. Kanske fira dopdagen och finnas med under konfirmationen på ett särskilt sätt. Hur dopfadderns faktiska roll sen blir, beror ju mycket på vem som blir fadder. Ber man sin vän, som är döpt, men egentligen ateist: ja då kommer förmodligen tyngpunkten i fadderskapet mer ligga på att vara en vettig vuxen som finns med och ger kärlek och stöd till barnet. Väljer man en vän eller släkting som själv har en tro så är det såklart enklare att den dimensionen i fadderskapet kommer med i relation till barnet.

Så svaret på din fråga är att du faktiskt kan ha flera dopfaddrar och av samma kön...Och vad gäller synen på att faddern bär fram barnet till dopfunten: ja den symboliken finns kvar från förr då modern fortfarande sågs som oren efter förlossningen så att en annan kvinna, gudmodern, fick gå till kyrkan och bära fram barnet. Den synen lever inte heller kvar i kyrkan så vill man själv som föräldrar bära sitt barn så gör det och låt faddrarna ta sig an andra uppgifter: kanske sjunga en solosång, läsa en dikt, läsa en bibeltext etc.

Hoppas jag rett ut någotFlört
  • Lizamaria
    sofiaolivia skrev 2010-06-11 20:22:44 följande:

Var nyligen på ett dopsamtal med vår präst. Jag är inte döpt men min sambo är det och det han som verkligen vill döpa vår dotter. För mig handlar dopet bara om tradition och mer som en fin cermoni, så för min del hade vi lika gärna kunnat ha en namnfest. Men dopet är planerat nu... men till frågan. Vår präst var väldigt negativ till att jag inte var döpt och frågade ifall jag ville döpa mig innan, bara prästen, jag, sambon och dottern. Har du problem med att döpa ett barn vars ena förälder inte är döpt?

Hoppas att jag gjorde mig förstådd...

För mig är den frågan enkel: Jag har inget problem alls. Dopet är mellan treenig Gud och den som ska döpas. Det du inte direkt kanske kan ställa upp på får din man göra när ni bär fram ert barn till dopet. Hur menar jag då, ja, t.ex. att berätta för er dotter att hon är döpt, vad det betyder och kanske tala om kristen tro med henne.

Det som jag däremot tycker är viktigt är att du är tillfreds med beslutet att ert gemensamma barn nu blir döpt, för det är mer än en namngivningscermoni. För är du inte tillfreds med beslutet så kan det bli en konflikt i er relation, och det tycker jag är mer allvarligt. Det är en sak mellan dig och Gud, om du en dag vill döpas. Den möjligheten har du hela livet - som präst och troende önskar jag såklart att du hittar din väg till Gud en dag och att det kommer inkludera dop. Glad.

Lycka till med dopet
  • Lizamaria
    busgnuttan skrev 2010-06-13 16:36:26 följande:
    får en präst från svenska kyrkan utfärda dop i en kyrkasom tillhör missionsförbundet??  vi har en präst som vi tycker mycket om, han har vigt mig o gubben o döpt vårt första barn. men nu försöker vi hitta en lokal att va i o där vi bor finns inte trevliga mysiga kyrkor, förutom en och den tillhör missionsförbundeet där av min fråga
    Skulle inte tro att det är några problem: prata bara med missionsförsamlingen och fråga om det går bra att ni bokar deras kyrka men att ni vill ha "egen" präst från Svenska kyrkan. Medlemmar i t.ex. missionskyrkan lånar gärna och ofta våra kyrkor för t.ex. vigslar för att vi har de gamla - pampiga cermoni kyrkorna Glad.

Lycka till.
  • Lizamaria
    gummzan83 skrev 2010-06-20 23:09:11 följande:
    Hejsan..
    Jag har ett tvillingpar som ska döpas nu i aug och jag har 1 som jag vill ha som gudfar och st jag vill ha som gudmor..
    Så jag undrar hur många man får ha på 1 barn.. vill ju att alla ska vara till båda om de går..

Tacksam för svar =)
    Vad jag vet så finns ingen begränsning vad gäller dopfaddrar. Vi har två manliga vänner och en kvinnlig vän som blivande dopfaddrar åt vår son. Skrattande

Jag brukar tänka ju fler vuxna som vill vara en del av och engagerade i ens barns liv, desto bättre.

Allt gott
  • Lizamaria
    UpsyDaisy skrev 2010-06-21 14:17:14 följande:
    Hej,

En sak som jag länge funderat på angående dop. Jag har varit på en del dop där föräldrarna lovar högtidligt att uppfostra barnet i den kristna tron. Men i många fall har föräldrarna inte ens varit troende. Som präst, hur känner du inför detta? Själv har jag alltid haft svårt för folk som ljuger och jag undrar om ni präster verkligen frågar paret om deras tro innan ni går med på att döpa barnet? För det känns ibland om om svenska kyrkan accepterar lögn i hopp om att få fler medlemmar.
    Ja du, jag kan ju bara svara utifrån mig själv. I vår Lutherska, svenska kyrka, så är barndopet vägen in i kyrkan. Du döps inte till tro utan in i en gemenskap. Därför har föräldrar och faddrar ett ansvar och en uppgift att berätta för barnet om tron: att man kan be till Gud och att de i dopet är en del av en speciell gemenskap, där Jesus är viktigt. Många föräldrar berättar inte detta för sina barn, som de valt att döpa, precis som du skriver.

Är det fel att acceptera detta? Nej är mitt enkla svar. Givetvis så är det en stor glädje för mig som församlingspräst när föräldrar har en tanke med sin uppfostran, och där den kristna tron aktivt får finnas med. Men dopet är ytterst sett en sak mellan Jesus och dopbarnet. Och då lämnar jag min förhoppning i Guds händer - att om barnet inte får någon undervisning -att det hittar till konfirmationsläsningen när det blir äldre och då får möjlighet att lära sig något om vad det är att vara döpt.

Allt gott
  • Lizamaria
    dadevil skrev 2010-06-21 19:53:31 följande:
    Kan man ha dop en tisdag?
    Ja - självklart! Skrattande
  • Lizamaria
    kg8 skrev 2010-06-21 20:03:49 följande:
    Jag undrar lite saker också, hoppas att du har tid/lust att svara.
    Min man är varken döpt eller medlem i kyrkan, har aldrig vart. Jag är däremot både och.
    Min syster vill nu så väldigt gärna att vi ska vara faddrar eller gudföräldrar (vilket det nu är) åt deras lilla pojk. Jag har läst lite i tråden o förstått att det inte går med tanke på min man, men det jag egentligen undrar är om det finns något sätt att komma runt detta, så att vi kan vara det ändå? Anledningen till att jag frågar är att min man är gudfar åt sin kusin, vilket han blev när han var 13-14 år.
    Jag vill börja med att be om ursäkt för att din man en gång tilläts bli Gudfar utan att vara döpt (även om han säkert uppskattar att han är det - så förstå mig rätt). Det är alltid tråkigt med otydligheter.

Som jag ser det har ni två alternativ.

1. Din man låter döpa sig Flört.

2. Du blir officiell dopfadder i kyrkan åt din systerson och din man får bli heders Gudfar ändå (dvs. något som ni bestämmer internt i familjen men som inte kan registreras i kyrkan).

Lycka till med ert fantastiska fadder uppdrag.
Svar på tråden Jag är präst i svenska kyrkan, har ni frågor om dop så ställ dem gärna till mig så svarar jag så gott jag kan