Inlägg från: JessiWill |Visa alla inlägg
  • JessiWill

Jag är präst i svenska kyrkan, har ni frågor om dop så ställ dem gärna till mig så svarar jag så gott jag kan

Jag har en fråga :) Måste gudfadern vara döpt? Vi har bara 1 person som vi kan tänka oss som gudfar men han är inte döpt och vill inte göra det heller, går det ändå?

William <3
  • JessiWill
    Lizamaria skrev 2010-12-22 19:13:39 följande:
    Man måste vara döpt för att få vara registrerad dopfadder i Svenska kyrkan. Vill er vän inte bli döpt, ska han givetvis inte låta döpa sig. Mitt råd är att ni utser honom till Gudfar ändå, men att han inte kan skrivas in i kyrkans register som dopfadder. Låt honom läsa en dikt på dopkaffet och gör ett eget "Gudfars intyg" till er vän.

Om ni inte vill göra så, har ni två val: inga faddrar alls eller en annan dopfadder.

Med önskan om allt gott och Guds välsignelse.
    Jag har kikat runt nu och jag känner ett par som är gudfaddrar utan att vara döpta, mycket märkligt tycker jag Förvånad
    Min bästa vän var med på dop och allt som gudmor men hon är inte döpt :O
    William <3
  • JessiWill
    Lizamaria skrev 2010-12-22 19:26:40 följande:
    Ja det är märkligt att en del av mina kollegor inte följer kyrkoordningen...det sprider dubbla budskap till er församlingsbor. För det kan jag bara beklaga.
    Jag kan nästan bara hoppas att prästen vi väljer med bryter mot de då vi så gärna vill ha en gudfar Rynkar på näsan
    William <3
  • JessiWill
    Lizamaria skrev 2010-12-22 19:46:32 följande:
    Förstår att du känner som du gör och känner med er.

Önskar er lycka till med allt. Som sagt detta är reglerat i kyrkoordningen och vi som präster har att följa den. Sen att några av oss följer den och andra inte, ja det är beklagligt och pinsamt för prästkolleget. Hade inte de andra sett mellan fingrarna så skulle du ju inte behöva känna att just ni måste "försaka er gudfar". Därför blir jag riktigt upprörd för er skull...
    Jo jag förstår! Dåligt att vissa bryter mot detta.

Men men, inget jag kan göra åt saken då Rynkar på näsan Tack så mycket för svar och jag önskar dig en riktigt god jul {#emotions_dlg.flower}
    William <3
Svar på tråden Jag är präst i svenska kyrkan, har ni frågor om dop så ställ dem gärna till mig så svarar jag så gott jag kan