nenwood skrev 2010-12-09 18:34:27 följande:
Vi har idag bokat dop för vår lille kille som kommer vara nästan 4 månader då dopet är.
Är fundersam till hur dopet går till, vilken ordning etc. Googlade och hittade en ordning men det var så många "ELLER" i texten att det är svårt att få något sammanhang. Vad är den vanligaste ordningen t ex?
Det här med diktläsning, MÅSTE man läsa en dikt eller så? Varken min man eller jag är särskilt förtjusta i att läsa upp saker offentligt etc.
Väljer man psalmer själv? Är det "krav" på att det ska vara ett visst antal psalmer som vid en vigsel? Kan du rekommendera några bra psalmer.
Måste man ha faddrar? Vi har varit på dop där bara föräldrarna burit fram barnet och varit framme hos prästen i kyrkan och det är nog det vi tänkt oss. Vi kommer bara ha ett litet dop med bara närmaste familjen och det här med gudfar och gudmor känns inte riktigt aktuellt..
LizaMaria svarar säkert snabbt och ännu mer utförligt men jag kan ju dela med mig av det jag vet.
Dopet handlar i grund och botten om att välkomna barnet in i församlingen/kyrkan. Det är det viktiga. Själva "formen" på stunden verkar det som man kan skräddarsy rätt väl så det passar just er.
Diktläsning är inte ett måste utan valfritt om man vill ha det inslaget med i dopgudstjänsten. Ibland finns det någon i sällskapet som VILL läsa något. Finns det inte det så skippar man bara det. Detsamma gäller för solosång. Vi kommer varken ha diktläsning eller solosång.
Psalmer väljer ni. Det finns dop/barn inriktade psalmer. Vi har valt "måne och sol", "tryggare kan ingen vara" samt en julpsalm då vår dotter döps om 1 vecka. 2 psalmer är vanligast enl den organist jag talat med. Vi väljer att ha 3.
Faddrar är valfritt och inget måste. En fadder är en person som står er nära som ni vill ska bli en till vuxen förebild för ert barn. Strunta i det om ni inte vill/kan välja någon. Vi har valt att engagera båda våra bröder som gudfädrar. De är superstolta över uppdraget :)
Hoppas att det var till lite hjälp iaf!