• mina1

För och nackdelar med att gå ur svenska kyrkan!?

Om du vill nyttja svenska kyrkans lokaler, föräldragrupper, dop el.dyl så skall du inte gå ur. Skiter du i vilket, inte vill gifta dig i kyrkan eller lika gärna kör en borgerlig begravning är det bara att gå ur.

• mina1

Men jag tycker det är himla märkligt att så många vill nyttja kyrkans tjänster men är för snåla för att betala medlemsavgiften. Då kanske man skall tänka sig för. Varför vara med i en verksamhet man inte tror på eller stödjer????? Ungefär ilka korkat som att döpa barnet in i den kristna församlingen när man själv tycker det är humbug.

Skall man nyttja kyrkans utbud tycker jag att någon i familjen skall betala för sig annars är det bra sniket.

• mina1
    tamate skrev 2010-05-10 10:16:53 följande:
    I begravningsavgiften ingår:

• Gravplats
    • Gravsättning
    • Transport av kistan från bisättningslokal till ceremonilokal, till krematorium och
    ...till begravningsplats inom förvaltningsområdet.
    • Lokal för förvaring av stoft och aska.
    • Lokal för begravningsceremoni utan religiösa symboler (Dunkehalla, lilla och stora Skogs- ...kapellet samt Östra kapellet)
    • Skötsel av begravningsplatsens allmänna ytor, nyanläggningar, vård och underhåll - även
    ...av kulturhistoriska gravvårdar.
    • Samt kremation om man önskat det.
    En vanlig missuppfattning är att avgiften skulle vara direkt kopplad till en enskild persons begravning. Så är inte fallet. Avgifterna ska täcka de kostnaderna som begravningsverksamheten för med sig, t ex se till att det finns begravningsplatser och att de sköts och att det finns lokaler för begravningsceremonier.
Svar på tråden För och nackdelar med att gå ur svenska kyrkan!?