• Coriander

An offer you can't refuse

Har fått ett förslag från en familj: Åka iväg till Indien för att donera ägg för deras surrogat mamma. Familjen är helt okej, de står givetvis för alla mina resekostnader, mediciner och jag får en härlig "bonus" på det. Men detta med att åka till Indien att göra det hela oroar mig.. Någon som vet hur säkert IVF och äggdonation är där borta?

• Svar på tråden An offer you can't refuse
  • ungkvinna81

Hej! Jag såg ett dokumentär film som handlade precis om äggdonation och surrogat mammor i Indien. Du säkert kan hitta den på nätet och titta på den ( det var äntigen SVT 1,2 eller kanal4). Det pratade om ett amerikanskt par som åkte till Indien för att hitta en surrogat mamma, det är förbjudit med surrogat mammor där precis i Sverige. Det jag förstod från programmet att i Indienen har de inte gräns antal för att implamentera embryo, i Sverige o Europa Max två st embyro kan planteras på samma gång i Indien kan vara upp till 8 st. Surrogat mamman får så klart betalt och partet som fick barnet fick ett Falskat papper på att den vita kvinnan födde honom i Indien så att hon kan ta bebisen till USA. Det finns säkert några bra klinker i Indien, sök på mer fakta o titta gärna på dokumentär innan du bestämmer dig. Lycka till!

• Thi 08

Om jag skulle donera ville jag vara säker på att mina ägg och potentiellt barn hamnar i goda händer. Problemet med att använda surrogat utomlands är att det är blivande föräldrarnas ansvar att få barnet både ur Indien i ert fall och in i Sverige igen. Det kan uppstå problem och jag såg ett program om ett barn som fastnade i Indien & inte fick medborgarskap vare sig i Indien eller Japan (därifrån de blivande föräldrarna kom ifrån). Detta var ett mkt komplicerat fall, men jag skulle nog ha tyckt det varit svårt nog att donera ägg, och sedan också låta en okänd kvinna (som inte vill ha barnet) bära detta och uppå det risken att inte komma därifrån med barnet. Samla på dig mkt fakta om detta. Att de desutom betalar dig fär dina ägg tycker jag personligen är fel. Men självklart är det ditt skäl.

Ang multiresistenta bakterier så kan man samla på sig dessa även i Sverige eller om man ex åker in på sjukhus under en utlandssemester. Så av de skälet skulle jag inte tvekat.

• Thi 08

I ärlighetens namn tycker jag ex inte att det är förenligt med barnens bästa när man implanterar över 3 ägg......i Lettland pratade jag med en doktor som var mkt bekymrad över hur man gör i USA där man kan sätta in i princip hur mng embryon som helst. Se på Octomom. Skrämmande!

• Thi 08
    ungkvinna81 skrev 2010-05-10 09:34:44 följande:
    Hej! Jag såg ett dokumentär film som handlade precis om äggdonation och surrogat mammor i Indien. Du säkert kan hitta den på nätet och titta på den ( det var äntigen SVT 1,2 eller kanal4). Det pratade om ett amerikanskt par som åkte till Indien för att hitta en surrogat mamma, det är förbjudit med surrogat mammor där precis i Sverige. Det jag förstod från programmet att i Indienen har de inte gräns antal för att implamentera embryo, i Sverige o Europa Max två st embyro kan planteras på samma gång i Indien kan vara upp till 8 st. Surrogat mamman får så klart betalt och partet som fick barnet fick ett Falskat papper på att den vita kvinnan födde honom i Indien så att hon kan ta bebisen till USA. Det finns säkert några bra klinker i Indien, sök på mer fakta o titta gärna på dokumentär innan du bestämmer dig. Lycka till!
    Jag som adopterat kan ju tycka att det finns en gräns! Hur kommer barn som blir införda i Sverige med falska papper må i framtiden?
  • Thi 08

Ibland undrar man ju varför man inte kan välja adoption istället......om man nu är i behov av en surrogatmamma?

• Tigris

Visst kan man dra på sig dessa bakterier i Sverige också men faktum är att det är större risk att smittas om man lägger in sig på sjukhus i ett högriskland som Indien.

Jag kan också tycka att det är lite konstigt att steget till att adoptera ett barn som behöver ett nytt hem är så långt. Om man använder donerade ägg och inte får bära barnet själv så blir det ju ändå nästan som en adoption. Men jag antar att alla har sina skäl.

• kramiiis

man kanske inte får adoptera??

tårarna bara väller fram dagligen... jag önskar mig ett nytt liv! tomten lyssnar du?
  • Tigris

Det är ett argument jag verkligen kan förstå. Har dock också hört argument från ett barnlöst par  i min närhet som sagt att de inte vill adoptera för att de flesta adoptivbarn är handikappade eller skadade på något sätt och att man inte vet vad man "får" när man adopterar. Det tycker jag personligen är ett lite underligt, man har ju faktiskt aldrig några garantier att få ett friskt barn... Men som sagt, det finns inget som är rätt eller fel i den här frågan, alla har rätt till sin egen ståndpunkt. Egentligen ingenting jag eller någon annan ska lägga sig i.

• Bette
    Tigris skrev 2010-10-07 10:24:45 följande:
    Visst kan man dra på sig dessa bakterier i Sverige också men faktum är att det är större risk att smittas om man lägger in sig på sjukhus i ett högriskland som Indien.

Jag kan också tycka att det är lite konstigt att steget till att adoptera ett barn som behöver ett nytt hem är så långt. Om man använder donerade ägg och inte får bära barnet själv så blir det ju ändå nästan som en adoption. Men jag antar att alla har sina skäl.
    Alla har absolut sina skäl men som du skriver så finns det så många resistenta bakterier i t ex Indien som vi inte vill få hit till Sverige. Man måste vara försiktig när man söker vård utomlands, detta gäller alla länder ute i Europa t ex är det supervanligt med MRSA (såkallade sjukhussjukan i folkmun).

Bette
Svar på tråden An offer you can't refuse