• WildaMathilda
    T1979 skrev 2011-05-11 16:20:50 följande:

Vet att ni avhandlat de mesta här redan, men nu börjar de närma sig för mig och jag undra hur vanligt det är att de håller datumet de sagt från början på AVA i Riga, någon som har erfarenhet om hur de brukar vara för ET?  Tänkte också hör med er som gör akupunktur innan, är de något som ni fortsätter med efter, vet ni om de finns några fördelar med att fortsätta? Ska på min första akupunktur tid i veckan, känns lite nervöst bara de...

Kul att det är dags för dig snart!
    Det beror helt på om allt ser ok ut för dig och om donatorn är redo för ÄP det datum du fått. Datumet är preliminärt ända till bara några dagar innan. Det är då donatorn kollas om hon är "plockfärdig".
    Jag gick också på akupunktur men blev sjuk någon vecka innan vi åkte så jag kunde inte fortsätta. Och jag har inte tagit upp det igen efter att vi kommit hem. Men jag har ingen aning om det är bra att fortsätta efteråt eller inte tyvärr.
    Lycka till på ET! Vilket prel.datum har du fått?
  • WildaMathilda

Leia: Jo, de flesta utländska kliniker jobbar så har jag förtstått. Man litar mer på förändringen i Hcg-värde än testen. För min del var det bra. Vårt första plus var väldigt svagt och hcg-nivån var också på en låg nivå vid det första blodprovet. T.o.m. min gynekolog tvivlade först på att det var något när hon fick se det svaga strecket när vi testade hos henne. Vid det andra blodprovet hade hcg-värdet tredubblats men strecket på stickan var fortfarande svagt. Så det är nog bara bra att ta ett blodprov. Då vet ni med säkerhet.

• WildaMathilda

Välkommen Jennie2010! Vad kul att se dig här!
    Du kan välja två ägg på första försöket. Kostnaden kommer jag inte ihåg och sommarstänt tror jag att de har men inte vilken tid....
    Usch, inte mycket till hjälp från mig!

KRAM

• WildaMathilda

Hej Mela och välkommen hi!
    Trist att du upplevde besöket som stressigt och oinformativt. Det tycker jag att du kan påpeka lite vänligt när du är där för ET igen. Så vet de och kan bättra på sig.
    Här är lite input från mig (om du vill ha från fler alltså. )
    Jag och min man var inte där för ett första besök eftersom vi redan varit på AVA i Åbo och gjort ett ET och två FET (well, det sista blev inställt när embryona inte klarade tiningen). Så vi träffade inte läkaren och koordinatorn förrän det var dags för ET. Däremot så skickade jag frågor löpande till via mejl koordinatorn som alltid svarade samma dag. Vid besöket så var det vääääldigt lugnt på kliniken så för oss var det nästan tvärtom, det var lite väl lugnt.
    Vid ET-besöket gick läkaren noga igenom varje embryos utveckling, matråd, vitaminråd och allmänna råd i samband med ruvningen. Vi fick verkligen svar på alla våra frågor!

Eftersom vi även varit på AVA i Åbo som vi också tyckte mycket om så jämförde vi så klart med dem. Och i Åbo fick vi inte en tillstymmelse till lika mycket information. De gav oss inga andra råd än att vi skulle leva precis som vanligt (förutom att vi skulle exkludera alkohol så klart). Vi fick ingen genomgång av embryona eller förklaring av klassificeringen de gör. Vi fick inte heller två embryon insatta vid ET som vi ville (det fick vi vid FET sen).
    Däremot var personalen otroligt hjälpsam och stöttande och hade vi haft frågor så hade det gått utmärkt att ringa dem om dessa.

När jag jämför dessa två kliniker så tycker jag att Riga-kliniken är mycket proffsigare och de har även bättre utrustning. De är dessutom väldigt mycket mer positiva i sin inställning enligt mig. Så jag hoppas att du kommer att känna dig säkrare på dem längre fram! Sånt vill man ju vara tillfreds med liksom... Jag tycker i alla fall att det är viktigt.
    Riga bad inte mig om mammografi, men det berodde nog på att vi kom direkt från AVA i Åbo. Och våra VUL-datum ändrades också med tiden. Men det är inte så otroligt noga med att ta dem på exakt det datum de anger (en dag hit eller dit spelar inte så stor roll). Bara man meddelar dem när man gjorde VUL:et så att de kan ta hänsyn till tidsperspektivet.
    Insättningsdatum ändrades också för vår del eftersom det hänger helt och hållet på hur donatorn utvecklar äggen.

Allt gick bra i alla fall för nu är jag i vecka 15 och allt ser bra ut än så länge.

Jag skriver inte så mycket här längre men följer hur det går för alla.
    Så jag önskar alla som kämpar ett varmt lycka till!

KRAM

Svar på tråden AVA klinik i Riga