AVA klinik i Riga
Tack Bollan!
Finns det någon som vet en gyn som kan hjälpa Leia83? Jag kommer tyvärr inte på något riktigt bra...
Tack Bollan!
Finns det någon som vet en gyn som kan hjälpa Leia83? Jag kommer tyvärr inte på något riktigt bra...
Leia83: Ja, det faktum att de inte får ta del i själva ÄD-behandlingen (om den görs utomlands) är en sak men det du begär är ju faktiskt något du vill göra för att kunna ens påbörja behandlingen. Dessutom ska den ju göras oavsett om du gör ÄD eller inte. Själv ska jag ringa Patientnämnden och fråga dem hur man gör när sånt här händer. Jag var nämligen med om en liknande sak när ingen ville ta ett blodprov på mig så att jag fick reda på min blodgrupp. Lycka till nu!!! Kram
Tack, Pysseltomten!
Ja, det är verkligen helt absurt.
Anledningen är nog att svenska läkare inte FÅR enligt lag vara delaktiga i den utländska behandlingen genom att skriva ut recept eller ta en aktiv del i behandlingen. Det kan jag ju förstå eftersom t.ex. frikortet inte ska gälla för behandlingar som sker utomlands. Högkostnadsskyddet avser ju bara svensk vård.
MEN...det verkar som att det tolkas lite olika... Att göra VUL har ju inte med själva behandlingen i sig att göra tycker jag (och tack och lov tycker inte min gyn det heller). Det är ju bara en koll som kan göras av en hel massa olika anledningar. Behandlingen är ju själva medicineringen, inte kollen. Detsamma med blodprov. Det är en koll, ett prov, inte en behandling. Däremot kan dessa prover och koller användas i behandlingen och det är väl där en del åsikter går isär mellan läkarna.
Själv anser jag att vi har rätt till vård och vård är det ju. Att kolla slemhinnan med VUL kan man ju göra av andra anledningar än ÄD liksom... Och vilja veta blodgruppen också. Och... och... ja, en hel massa annat!
Och jag kan inte fatta hur en läkare kan be infertila att åka till Riga för ett VUL på 15 minuter. Totalt empatilöst. Usch, helt galet är det.
Tyvärr så är en del privata gynkliniker inte ansluta till FK så det blir dyrt med deras hjälp. Men vad gör man inte...
Tack ,Elle! nu är det bara ruvning som gäller. Tiden går såååå långsamt!
Ja, VUL är galet dyrt har jag hört. Och blodprovet som jag inte fick men som de kaaaanske kunde låta mig göra om jag betalade det själv skulle också vara dyrt. Det kostade 145 kronor. Hahahaaa! Det blir lite ironiskt allting.
Men som sagt, FK ersätter ju i viss mån. Men problemet kvarstår ju. Att åka till Riga för VUL känns sådär kul med semesterkrångel och flygbiljetter... Och ersättningen gäller ju bara behandlingen, inte resorna så då blir det dyrt.
Krångliga läkare är vad vi har. Och krångliga regler uppenbarligen....
Jag var tyvärr på en privat vårdcentral... Anledningen till att många nekar är ju för att det faktiskt är olagligt. Tack och lov finns det de som kör på ändå.
Yes! Dr Funky Cool Fodina vet vad hon gör. Idag fick vi äntligen plus på stickan!
Tack allihop!! Är galet glad idag! Välkommen von Hiram! Jag och min man har kört på AVA i Åbo innan och jag måste säga att Riga känns proffsigare. Även om Åbo är kanonbra så känns Riga mer "rätt" för oss. Och då var vi inte där förrän vid insättningen. Och vi fick 8 befruktade ägg som inte delades med någon. Dessutom tycker jag att huvudläkaren, Dr Fodina, är en himlans trevlig kvinna och läkare. Så jag hoppas att du känner samma sak så klart! Kram
Hihi! Ja, efter allt kämpande så känns det verkligen härligt! Samtidigt så gnager drt lite oro i bakgrunden så klart. Allt kan hända närsomhelst (har fått ett MF förut och så vet jag ju hur det gått för så många andra också, huga!) så jag är jätteglad men försiktigt jätteglad. Kram
Uppdaterar genast MrsCelan!
På gång:
Leia83 FET 13/5 (ca)
Bollan FET 19/5
MrsCelan ET 30/5
Tistel Preliminärt ET 30/5
Pysseltomten, ET 31/5
Siv77 ET 30/5
Smugs ET 13/6
Ruvare:
Anna1967 FET 13/4
LinaEm ET 2/5
Gravid:
Akkie77 DET 4/10, en bebis BF 110623
Tea75 FET 10/11 + 26/11 BF 110721 snitt Pojke
Memeja DET 6 dec +20/12 Tvillingar Pojke och Flicka BF 110825
Nidra FET 21/1 +31/1 tvillingar
Hinos ET 19/2 BF 111112
Chockad ET 2/3 BF Tvillingar 2011-11-17
IVFdagar prel ET 23/4 +4/5
Åååh, leia! Vad jag lider med dig! Kan man inte öka dosenöstrogen? Hur mycket tar du nu? Jag har hört något om östrogenplåster som man kan komplettera med. Kan det vara något? Fan, hoppas att det löser sig!! KRAM fina du