• Memaja

AVA klinik i Riga

Tack Tea för lugnande ord!

• Memaja
    Koala K skrev 2011-01-11 11:46:04 följande:
    Hej på er. Har en fråga om vilka mediciner ni har fått. När jag gjorde ett IVF-försök så fick jag ta Folsyra-tabletter. Men nu inför äggdonationen har jag inte blivit ordinerad det. Har dock kvar tabletter hemma som jag funderar på att ta. 

Är det någon av er som tar Folsyra? 
    Vad konstigt, det säger alla att man ska ta, oavsett äggdonation eller inte, och även ibland innan man sätter igång så rekommenderar de att man ska börja äta Folsyra.

Min tablettordination efter insättningen är följande:
    Efter insättningen tar jag nu:
    - Progynon 3 ggr/dag
    - Progestoron vaggisar 2 ggr/dag
    - Trombyl (blodförtunnande) 1g/dag
    - Folsyra 1g/dag
    - Progestoron tabletter 1g/dag
    - Prednisolone (kortison) 1g/dag

Går du hos AVA i Riga, för de var dem som rekommenderade denna medicin?
  • Memaja
    chockad skrev 2011-01-15 16:23:42 följande:
    Aha ok tack då vet jag vad bra=)
    Hur lång tid tror ni det tar innan man kan komma igång med tabletterna, och dem hittar en passande donator?
    Ska maila över alla mina provssvar den här veckan, och medicinen har jag redan hemma.
    Skulle vilja att dem för över 2 embryon, undrar om dem kan odla till blastocyst om man vill det, eller gör dem det bara om man gjort tidigare försök förut och inte lyckats? 
    Hej Chockad,

För mig gick det jättesnabbt! Jag var där första gången på infromationsmöte den 18 okt, och då jag redan tagit blodtester hemma men gjorde de sista där. Fick recept som jag kunde få hjälp att omvandla till svenska via min svenska gynekolog och kunde ta sprutan den 10 november. Den 25 oktober skickade jag min "önskelista" donatorer och den 1 november fick jag två förslag att välja på äggdonator.
    Och den 6 december, dvs 7 veckor efter första mötet vara jag hos AVA och satte in 2 embryon enligt mitt önskemål. Jag frågade också om blastocyster men dr Violet svarade att man brukar inte göra det första gången då det brukar gå bättre med donerade starka ägg än om sina egna. Men om man har gjort äggdonation tidigare och det inte har fungerat brukar man odla till blastocyster. Så fråga dem, vad de tycker.

Själv plussade jag den 20 december och sitter här nu och bara väntar på att  det ska bli tisdag då jag ska göra ultraljud och då ska få se om det är 1 eller 2 små guldklimpar jag har som inneboende.

En sak som du ska förbereda dig på är att du kommer att få ta mycket mediciner/hormoner. Själv proppar jag forftarande i mig 70 tabletter i veckan. Men det är det så värt.
  • Memaja

Tea75, en fråga från en okunnig... Hur har du räknat fram exakt vilken vecka du är i? Är det först efter UL som du nu kan säga det eller hur har du räknat? Jag kan iaf inte räkna ifrån min mens första dag och sedan räkna till ägglossningen, för det är väl donatorns ägglossning som ska räknas? Och min mens kom 3 veckor innan insättingen och annars brukar man ju räkna 2 veckor? Just nu räknar jag befruktningsdagen + 2 veckor, är det så du har räknat också?

• Memaja

Hösttjej; usch vad tråkigt!

Hoppfull, vad spännande! Det kommer gå så bra!

Ladies,
    Igår var jag på VUL och kan meddela att jag är i vecka 9 (8+4) och jag väntar TVÅ små pigga guldklimpar och med fina pickande hjärtan, Helt underbart!!! Om allt nu kommer gå bra kommer jag bli mamma till tvillingar... Lite skrämmande men ändå fantastiskt! Nu är det bara att hålla tummarna men min läkare sa att när man ser hur fint deras hjärtan slog och att de hade normal storlek så är det mindre risk nu att jag får missfall. Men, jag vågar inte ropa hej än...

• Memaja
    Bette skrev 2011-01-19 18:07:54 följande:
    Hej,

Vad roligt, grattis till tvillinggraviditet. Det kommer gå vägen för er.

Kramar

Bette
    Bette, tack fina du!

Kram,
    Memaja
  • Memaja

TAck alla fina för era gratulationer! Det värmer!

• Memaja
    Nidra skrev 2011-01-21 22:16:18 följande:
    Hejsan! Vi är nu tillbaka i Sverige med två insmugglade lettländare i magen :). Av våra tre embryon i frysen så överlevde två upptiningen och de hade till och med förvandlats till blastocyster över natten. Vi är så glada och nöjda att få chansen att ruva på två fina embryon! Nu väntar två "hell weeks" innan testdatum 2 och 4 februari. Kram på er!

Memaja: Grattis till lyckat VUL!
    TAck, Nidra! Och grattis själv till lyckad upptining och insättning. Och välkommen til klubben "en levande flyktingförläggning"...
  • Memaja
    LinaEm skrev 2011-01-24 22:23:37 följande:
    Hej!

Hur lång tid tog det för er innan ni fått svar från AVA i Riga när ni mailat första gången? Jag mailade dem förra veckan och har inte fått svar än. Har jätteproblem med min mail och undrar om det är därför eller om det är för att de inte hunnit svara! Vill ju inte ringa och vara för otålig! 
    Hej LinaEm,

för mig svarade de också dagen efter jag hade skickat mitt mail. Till vem har du mailat?
    Försök med:
    nadia.runce@avaclinic.lv
  • Memaja
    leia83 skrev 2011-01-27 18:34:43 följande:
    14 ägg!!!! SHIT vi har 14 fina befruktade ägg helt galet *hoppar och studsar* på måndag åker jag och hämtar upp två av våra pluttar :)
    Leila, vad härligt med så många befruktade ägg/embryon.
    Jag antar att ni odlar till Balsocyster då ni väljer att sätta in dem först på måndag?

Lycka till!
Svar på tråden AVA klinik i Riga