Kcb skrev 2015-09-24 18:50:33 följande:
Vi valde att odla vidare till blasto, men det är enbart för att vi har lyckats bli gravida med det tidigare, men jag har inte lyckats så bra på 2-dagars som man har använt på IVF-kliniken i sverige. Detta plus att vi bara ville sätta tillbaka ett. Med 3-dagars rekommenderar de 2.
Det finns studier som inte kan påvisa någon statistiskt signifikant skillnad mellan 3-dagars och blastos, så jag tror att det är det de lutar sig mot.
Men odlar man vidare till blasto ska man vara medvetna om att enligt statistiken så är det bara ca 25% som är tillräckligt bra för att frysa, så antalet embryon att frysa kan minska ganska drastiskt!
När det gäller andra tillval så är det nog bäst att läsa på själv och bilda en egen uppfattning. Det verkar finnas forskningsstudier som visar på både effekt och inte effekt när det gällr de flesta tillvalen, så jag tror att man får läsa på och bilda en egen uppfattning. Men det verkar ju inte vara något som försämrar chanserna, så det beror på vad man vill lägga pengarna på. Det viktigaste är att man själv tror på det! Sen är ju resten statistik..
Tack för svar! Jag vill självklart lägga de pengarna som behövs för att öka chanserna att bli gravid. Det negativa med att odla vidare till blastocyster är ju som du skrev att många tyvärr inte klarar sig. Tyckte att Veronika skrev att det var så mycket som 40% som inte klarade sig i de flesta fall.
Allt hänger ju rätt mycket på hur många ägg vi lyckas få av våran donator. Får man inte så många så känns det vanskligt att odla och kanske inte få några kvar i slutändan. Annars skulle jag köra på Blastocyster utan att tveka.
Det känns som om att de flesta som lyckats blivi gravida på det här forumet har odlat vidare till blastocyster och då tänker min oroliga hjärna att vi inte har någon chans om vi inte gör likadant. Samtidigt så borde man ju lita på vad läkaren säger. Åh, alla dessa beslut!