• BollanB

AVA klinik i Riga

Bra idé från Mrs Celan att skaffa nå ny hobby och tack IVFdagar, oddsen vara riktigt höga denna gång!

På gång: 
    LinaEm prel ET 29 april 
    IVFdagar prel ET 20/4 
    MrsCelan ET 30/5 
    Bollan FET 19/5 

Ruvare: 
    Chockad ET 2 blastocyster 2mars, TD 15 mars

Gravid:
    IGOR: FET gravd BF 110403. Planerat snitt den 15/3-11. 
    Akkie77 DET 4/10, en bebis BF 110623
    Tea75 FET 10/11 + 26/11 BF 110721 snitt Pojke 
    Memeja DET 6 dec +20/12 Tvillingar BF 110825
    Nidra FET 21/1 +31/1 tvillingar
    Hinos ET 19/2 BF 111112

• BollanB

Betty76:
    Jag har inte provat ngn annan utländsk klinik än AVA men är nöjd med bemötandet så jag har inte funderat på att söka ngn annanstans, men många här kan säkert rekommendera andra också.
    IVF med donerade äggceller kostar 6450 EUR om det leder till minst två överföringsbara embryon. Om det bara blir ett är det halva kostnaden. Finns tyvärr inga garantier för hur många ägg man skall få fram och hur många som blir befruktade och sedan i slutändan delar sig fint.
    Vårt första försök gav 5 ägg, 3 befruktade, men bara ett som gick att använda för ET (emryotransfer)
    Vårt andra försök gav 9 ägg, 7 befruktade, 5 gick att använda. 2 för en första ET och 3 till frysen för ett senare FET (frozen embryo transfer).

Lycka till!

• BollanB

IVF dagar:

Jag hade gärna setts i Riga, kommer dessutom att åka ensam denna gången eftersom min man inte "behövs" nu när det är frågan om FET.
    Men det är i 19 maj jag kommer att vara där...

• BollanB

Betty 76:
    AVA har ingen direkt väntetid.
    När du kontaktar kliniken kommer de att ge dig förslag på möjliga donatorer och lite papper att fylla i. När det är klart och du godkänt en donator brukar man kunna starta behandlingen i pågående eller nästa cykel.
    Jag vill minnas att vi hade ca 8 v från första kontakten tills det var dags för ET.

• BollanB
    Ella67 skrev 2011-04-20 18:36:05 följande:
    Ruvardag 7, usch vad drygt det är att vänta... Jag har en fundering angående assisted hatching, har någon  av er erfarnehet av det? Har läst att synpunkterna verkar gå isär om metoden har effekt eller ej. När jag gjorde FET förra veckan så diskuterade vi inte alls om det innan utan det fanns bara uppsatt på fakturan när allt var klart. Eftersom AHA verkar vara lite omtvistad känns det lite snopet att man genomförde det utan att vi överenskommit om det innan. Vad tycker ni, ska man ifrågasätta det? Känns lite sniket men samtidigt har vill man ju bli tillfrågad om vilken behandling som är lämplig och kunna välja detta själv... 
    Jag har läst att det kan vara individuellt, att vissa embryon kan ha svårt att själv "kläckas". Om man gjort misslyckade IVF med toppklass-embryon kan en förklaring till att de inte fäster vara att de inte kläcks ur skalet. Då kan AHA kanske hjälpa.
    När vi bokade in oss för FET skrev Nadia att de eventuellt gör AHA på dessa embryon.

Konstigt dock att ni inte blev tillfrågade före.
  • BollanB
    WildaMathilda skrev 2011-04-23 15:41:33 följande:
    Efter insättning av två toppembryon och sex stycken till frysen kan jag nu stolt titulera mig ruvare.
    IVF dagar: Jag har haft lite påskledigt från forumet så jag läste detta först nu. Grattis tilll ett fint resultat!
    Hela 6 st till frysen, det bådar gott.
  • BollanB

Måste bara skriva en sak till:
    TACK för att ni finns alla ni andra där ute och tack för att ni delar med er av kunskap, tips, sorg och lycka.

Sedan jag hittade FL och detta forumet så känns det lättare med allt vad man får gå igenom.
    Det är skönt att veta att man är inte den enda i världen som har svårt att få barn, ibland känns det ju så när alla i vänkresten bara spottar ur sig både två, tre och fler...

Nu är det vår tur, det sägs att våren är en bra tid, hoppas, hoppas...

• BollanB
    Koala K skrev 2011-04-29 13:07:04 följande:
    Vi hade också svårt att få tag i någon som kunde skriva ut mediciner och göra ultraljud. Min husläkare försökte skicka en remiss till gyn, men de sa att jag fick vända mig till en privatklinik.

Till slut fick jag hjälp med medicinerna av en IVF-klinik och gjorde ultraljudsundersökningarna hos en privat vårdcentral. För medicinerna behövde jag knappt betala något eftersom de gick på högkostnadsskyddet. Ultraljud på privat vårdcentral kostade några hundralapper per gång. Inte så farligt tycker jag. Den privata vårdcentralen har dessutom varit otroligt tillmötesgående, har tex  fått göra undersökning på en röd dag för att kunna följa min behandlingsplan. Jag kunde även ta blodproven där.

Så mitt råd är att vända er till en privat vårdcentral, ödsla inte tid på Landstinget.
    Verkar vara en djungel, det där med att få någon klinik här hemma att hjälpa till samt hur mkt man skall betala.

Jag har tidigare fått hjälp med recept (300 kr) och Vul (1000 kr) av Fertilitetcentrum på Carlanderska. De sa att medicinerna inte skulle gå att få på förmån (vad betyder det?). Men när jag skulle hämta dem ändrade apotekspersonalen så att det ingår i högkostnadsskyddet i alla fall, tack för det!

För att spara restid när jag gör VUL ringde jag den gyn (privat) som jag tidigare besökt nära jobbet utanför Gbg, för att höra om jag kunde få hjälp av dem istället.
    Först var svaret ja, sedan nja och sedan var det nog bäst att en läkare ringde upp mig. Hon sa till slut att:
    -Jo vi kan göra VUL och skriva recept...
    -Procren!, Nej såna mediciner håller inte vi på med....
    -Blodprov, vad skall det vara bra för?! Det går väl bra med urintest...
    -Dessutom får du betala fullt pris för VUL...

Det slutade med att jag fick recepten från Carlanderska och har nyss varit på VUL hos den andra inte lika trevliga läkaren. Kände mig lite ifrågasatt, det är inte säkert att jag går tillbaka dit. Bättre att ta resan till Carlanderska.
    Några hundralappar som Koala K fick betala låter som ett kap, jag betalade 915 kr.
  • BollanB
    mimmi65 skrev 2011-04-30 14:36:19 följande:

Min behandling nr 2 kunde påbörjas i Feb-11 (tog lång tid innan mensen behagade komma tillbaka), men fick också tyvärr avbrytas efter 23 dgr då min slemhinna endast ville bli 7 mm denna gång (AVA har 8 mm som krav).

Påbörjade behandling nr 3 i slutet av mar-11 (tog nästan en månad att få mens igen). Första VUL visade att slemhinnan var tunnare nu än förra gången (5.3 mm på dag 9 mot förra 6mm). Fick nu ökad dos Progynon från från 8mg  till 10mg. Jag kombinerade även detta med akupunktur. Ny VUL 5 dgr senare visade nu 8 mm! Fick nu datum till FET 25/4.

Man lär sig nåt nytt varje dag, jag visste inte att det krävdes en minsta tjocklek på slemhinnan. Har dock själv svarat bra på behandlingen. Håller som bäst på att bygga upp min slemhinna nu. Tar bara 2x3 mg Progynon per dag. Samt akupunktur.

mimmi 65: Lycka till med ruvandet!
  • BollanB

Tistel:
    Jag har tidigare fått Enanton istället för Procren. Apoteket bytte automatisk till den ersättningsvaran. Har funkat bra för mig. Nu tog jag Procren för Enanton var slut. Märker ingen skillnad hittills.
    Det skall säkert gå bra för dig!

Svar på tråden AVA klinik i Riga