Koala K skrev 2011-04-29 13:07:04 följande:
Vi hade också svårt att få tag i någon som kunde skriva ut mediciner och göra ultraljud. Min husläkare försökte skicka en remiss till gyn, men de sa att jag fick vända mig till en privatklinik.
Till slut fick jag hjälp med medicinerna av en IVF-klinik och gjorde ultraljudsundersökningarna hos en privat vårdcentral. För medicinerna behövde jag knappt betala något eftersom de gick på högkostnadsskyddet. Ultraljud på privat vårdcentral kostade några hundralapper per gång. Inte så farligt tycker jag. Den privata vårdcentralen har dessutom varit otroligt tillmötesgående, har tex fått göra undersökning på en röd dag för att kunna följa min behandlingsplan. Jag kunde även ta blodproven där.
Så mitt råd är att vända er till en privat vårdcentral, ödsla inte tid på Landstinget.
Verkar vara en djungel, det där med att få någon klinik här hemma att hjälpa till samt hur mkt man skall betala.
Jag har tidigare fått hjälp med recept (300 kr) och Vul (1000 kr) av Fertilitetcentrum på Carlanderska. De sa att medicinerna inte skulle gå att få på förmån (vad betyder det?). Men när jag skulle hämta dem ändrade apotekspersonalen så att det ingår i högkostnadsskyddet i alla fall, tack för det!
För att spara restid när jag gör VUL ringde jag den gyn (privat) som jag tidigare besökt nära jobbet utanför Gbg, för att höra om jag kunde få hjälp av dem istället.
Först var svaret ja, sedan nja och sedan var det nog bäst att en läkare ringde upp mig. Hon sa till slut att:
-Jo vi kan göra VUL och skriva recept...
-Procren!, Nej såna mediciner håller inte vi på med....
-Blodprov, vad skall det vara bra för?! Det går väl bra med urintest...
-Dessutom får du betala fullt pris för VUL...
Det slutade med att jag fick recepten från Carlanderska och har nyss varit på VUL hos den andra inte lika trevliga läkaren. Kände mig lite ifrågasatt, det är inte säkert att jag går tillbaka dit. Bättre att ta resan till Carlanderska.
Några hundralappar som Koala K fick betala låter som ett kap, jag betalade 915 kr.