• Akkie77

AVA klinik i Riga

The75 skrev 2010-11-04 09:59:12 följande:
    Hej Akkie77 igen Vad är DET? jag trodde du hade skrivit fel och menade FET men DET kanske är något annat! förvirrad :O)
    Helt riktigt som Memaja skriver, DET = double embryo transfer. Har inte gjort någon FET.

Skriver ny lista

Inväntar start:

På G:
    Tea75  2:a försöket  FET 10 nov
    Hinos syskonförsök FET troligen 23 nov
    Hösttjej ET 29 nov
    Memeja ET 6 dec

Ruvare: 

Gravid:
    Akkie77 DET 4/10 Testa +14/10 

Födda:

• Akkie77
    Clasine skrev 2010-11-04 15:54:54 följande:
    Hej

Jag har läst den här tråden inför kontakt med Ava-kliniken i Riga. Försöker uppskatta kostnaderna och hur mycket jag kan förbereda här i Sverige. Min läkare som ansvarat för våra Ivf:er säger att de inte har möjlighet att hjälpa till från Sverige (med mediciner, vul etc). Hur har ni andra gjort? Finns det kanske någon som kan ge tips på var jag kan vända mig (bor i Stockholm)? Gjorde vår Ivf-utredning för snart 2 år sedan, går det att använda provresultaten från den utredningen? Vad blir kostnaden för att återföra ett, eller två, frysta embryon på AVA-kliniken?

Mycket tacksam för hjälp!
    Clasine
    provsvaren ska vara minst 6 månader gamla.

Jag har sett nå´nstans tidigare tips om hjälp i Stockholm, kommer dock inte ihåg var eftersom jag inte bor där själv.

Samma kostnad för 1 eller 2 embryon tillbaka.
    Det är dock skillnad på hur många bra embryon det blir:
    inga transferabara embryon - ingen kostnad
    endast ett embryo som går att återföra - halva priset

Sedan tillkommer även en kostnad om man vill långtidsodla, detta fick vi dock inte veta i förväg, utan det blev en nyhet då vi kikade på räkningen. Men vi skulle valt det i alla fall.
  • Akkie77
    milou67 skrev 2010-11-06 11:13:56 följande:
    får jag fråga hur många ägg som era donatorer fått ut och hur många blev det kvar på slutet till er? På EGV så hade min donator 11 ägg men bar 3 ägg blev kvar. Jag misstänker att dom delar på äggen trots att dom inte säger det..
    Vår donator lämnade 19 ägg, 10 blev bra befruktade (ICSI) och på dag 5 var det fem stycken riktigt fina blastocyster. Två satte vi in och tre finns alltså i frysen.
  • Akkie77
    The75 skrev 2010-11-11 07:38:32 följande:
    God morgon

Så var man hemma igen :O) skönt allt gick jätte bra vi fick tillbaka 1 st 16 cellig och 1 st 14 cellig den 14 celliga hade dom gjort assisted hatching på så nu håller vi tummarna att allt går bra denna gång,Dr Violeta gjoden några små förändringar i medicineringen annars tyckte hon ändå att det verkade lovande även denna gång.

Jag måste oxå berömma dom som jobbar där alla är så trevliga hjälpsamma och dom ger verkligen en trygghet man känner inte att dom stressar dom tar sig tid och Dr Violeta tog sig extra tid denna gång och pratade med oss om mitt MF om möjliga orsaker,hur det hade börjat osv det känns som hon verkligen bryr sig och den empatin visar inte alla läkare!

Tyvärr var väl vädret inge vidare men det började alla fall bra innan vi gick till kliniken hade vi uppehåll så vi gick runt på stan ett tag när vi sen lämnade kliniken och gick tillbaka till centrala stan började det små droppa och när vi kom fram började det ösa ner så vi fick söka skydd inne i gallerian och på stockman innan vi tog taxi tillbaka till flygplatsen.
    Spännande!  Varmt lycka till!
  • Akkie77

Idag har vi sett ett litet hjärta slå, helt fantastiskt!!! Blev tillbakaflyttad 3 dagar och är nu i v 7+6. BF 23/6

Den andra hade oxå fäst och vuxit, men dött för två veckor sedan ungefär. Det fanns fortfarande kvar, så det var väl bara lite som kom ut fr två veckor sedan när jaghade en brun blödning. Nu får vi se om jag blöder ut detta eller om det försvinner.

Men ett hjärta är underbart!!!

• Akkie77

Bette o Tea75:

Ja egentligen vill väl kroppen bara ha ett foster så det är ju naturligt. Bara lite knepigt när det ligger kvar. Men jag hoppas att det försvinner av sig självt!

Det är iaf helt underbart att ha sett en frisk liten drutt Flört

• Akkie77
    leia83 skrev 2010-11-19 19:06:02 följande:
    Hej tjejjer.

I Januari/februari kommer jag och min man vara med i SVT i ett inslag om äggdonation i programmet Korrespondenterna. Jag tar nu tillfället i akt att starta en namninsamling för att få upp ögonen för problemet med brist på äggdonatorer i sverige och att det inte är lagligt att göra det privat  i sverige. 
    När vi har fått tilräkligt många namn kommer vi att lämna över detta till stadsminister Fredrik Reinfeldt. Jag kommer använda inslaget i SVT som en språngbräda. 

Skriv under och förmedla vidare till alla ni känner !!!
    namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=5
    Åh vad spännande! Låter toppen! Säg till när det ska sändas!

Har nu skrivit på listan både för mig o maken. Även om vi nu fått hjälp utomlands så är det ju framtida behövande vi tänker på.
  • Akkie77

Fick idag nedtrappningsschema för alla mediciner, ska börja imorgon. Men det är en långsam process, den sista vaggisen tar jag om ca en månad. Jag dör!!! Hur länge har er nedtrappning varit? Är nu i v 11.

Vet inte om det är för att de på AVA tyckte att jag hade något låga Progesteronevärden i början på graviditeten.
    Är så trött på dessa vaggisar som kladdar och förstör både underliv o tarm. GAAAHH! Men vad ska man inte utstå för att få barn?

• Akkie77

Tack för uppmuntran Bette o Hinos!!  Cool

På ett sätt går ju veckorna fort ändå. Men jag måste fixa nytt recept, då det kommer att saknas ungefär 20 vaggisar. Krångligt, men det får gå ;) Då kan jag passa på att tacka dem för hjälpen, de på Carlanderska alltså.

Tablett Progynon ska jag bara ha i knappt en vecka till och kortisonet har jag ungefär en vecka till efter avslutade vaggisar. Men jag kommer sluta strax innan jul - yippie vilken julklapp hehe

Jaja, bara drutten mår väl så!

• Akkie77
    Irma1 skrev 2010-11-30 22:54:01 följande:

Akkie77: Skrev dom ut recept till dig på carlanderska?? Jag har vaggisar över om du skulle vilja ha.. Bor rätt så nära carlanderska 10 min promenad.. Hämtade  ut ett gäng sist men eftersom alla ägg dog så behöver jag dom inte.. Vi funderar på ava i åbo eller riga.. Det lutar åt att vi åker till Riga i Maj.. Det jag oroar mig för är språket o att dom tyckte att vi skulle odla till blastocyst så att vi får vara där lite längre.. men åker vi i maj så kan det  vara fint väder o vi kan ta en semestervecka.. Har aldrig varit i Riga..

Lycka till alla ruvare..

Hej Irma1.

Japp, Carlanderska skrev ut recept inför ÄD. Dock fick jag dem inte med förmån, men skönt att få hjälp och få slippa åka en extra gång till Riga.

Men om du ska åka dit då så räcker de väl tills dess? Jag använde vaggisar som jag löste ut för ett år sedan.

Vi var oxå där en vecka, så att de fick odlas till blastocyster. Jag tycker det är bra, för då ser vi att det är riktigt fina som sparas/sätts in. På dag 2 hade vi 10 befruktade som sedan blev 5 toppenfina blastocyster. Då kändes det otroligt skönt att ha väntat.
    Språket är inga större problem, de pratar enkel engelska dock lite fort.
    Riga är en mysig stad!
  • Akkie77
    Memaja skrev 2010-12-11 10:20:54 följande:
    Hej,
    Jag har en liten fråga...
    När man tar blodproven, får man reda på svaret (värdena) direkt? Jag ska ta det första blodprovet den 20 december och det vore ju jobbigt om inte fick svar förrän efter jul...
    Tar du det på morgonen så finns svaret under dagen., Sedan beror det på om du ska ringa tillbaka själv och ta reda på svaret eller om de håller koll och ringer dig.

På vår gynmott kör de egentligen bara Progesteron-proverna på helgerna så jag fick säga att det skulle sättas akut för att få svar samma dag.
  • Akkie77

Sista vaggisen idag!! Helt underbart, nu bara tre dagar kvar med kortison, sista tabletten på annandagen.

Ville bara fira det lite grann ;) Går in i v 15 nu till helgen och börjar faktiskt få lite matlust. Perfekt nu till jul, det är ju liksom den största mathelgen som finns hehe

Kram på er och ett stort grattis till de nya som plussat!!!

• Akkie77
    The75 skrev 2010-12-23 08:41:13 följande:
    Akkie77 grattis jag vill oxå börja trappa ner snart men jag är lite rädd jag blöder fortf lite till och från men dom säger att allt ser bra ut så jag litar på att dom vet vad dom pratar om.
    När fick du börja trappa ner? Hur lång tid tog det?
    Jag fick börja minska de första tabletterna 29/11, så det är nästan en månad sedan. Progynonet försvann efter bara några dagar, men vaggisarna har varat längst...men det tog ett tag att trappa ut dem med.

Se till att ha några extra vaggisar hemma om det skulle vara så att du får någon blödning senare, det tipset har jag fått i alla fall. Har dock sluppit blödningar efter den dagen då kroppen försökte stöta ut den ena tvillingen.
  • Akkie77
    Memaja skrev 2010-12-28 12:53:21 följande:
    God fortsättning på er,

Jag har funderat på en sak och undrar nu om någon kan hjälpa mig att svara på några frågor.
    Jag har ju enbart gjort äggdonation och aldrig försökt med IVF med mina egna ägg då det var totalt lönlöst för mig. Nu undrar jag vad som skiljer sig i medicineringen med när gör eget äggplock och äggdonation.

Jag har nämligen en kompis som har gjort IVF 3 gånger och får nästan igen medicinering alls efter själva embryoinsättningen medan jag knaprar i mig nästan ett litet apotek varje dag. Kan inte dessa mediciner hjälpa henne som har gjort IVF också?

Jag förstår att medicineringen kan se lite annorlunda ut innan äggplockningen för henne då hon ska försöka få så många fina ägg som möjligt och att hon då tar en spruta varje dag men sedan då? Innan min embryoinsättning åt jag Progynon (östrogen) 3ggr om dagen och har forstatt med det även efter insättning och efter positivt resultat. Progestoron (gulkroppshormon) vaggisar började  2 ggr/dag 3 dagar innan innsättningen (dvs samma dag som äggplockningen hos min donator) och har även fortsatt med dem sedan dess.
    Efter insättningen tar jag nu:
    - Progynon 3 ggr/dag
    - Progestoron vaggisar 2 ggr/dag
    - Trombyl (blodförtunnande) 1g/dag
    - Folsyra 1g/dag
    - Progestoron tabletter 1g/dag
    - Prednisolone (kortison) 1g/dag

Borde man inte ta dessa hormoner även om man gör en IVF med egna ägg? Förutom kortisonet. 
    Ni som har gjort både IVF med egna ägg och donerade, hur har det skilt sig för er? Det verkar som min kompis inte får så mycket förslag ifrån sin läkare och jag vill ju att hon ska få så mkt hjälp och alternativ som hon kan få.

En annan sak som jag också undrar över, innan ni gjorde IVF med egna ägg tog de då blodprover på FHS (kvaliteten på äggen) och AMH (äggreserven)?

Må så gott,
    Memaja
    Hej Memaja!

Ska se om jag kan ge dig några svar. Vi gjorde först tre IVF-försök med egna ägg, dock ej någon ET. Sedan då en ÄD som lyckades.

När man använder de egna äggen så ändras det ju bara lite i hormonbalansen för att öka chanserna att få ut flera och bra ägg att använda och sedan återföra. Då har du redan en förstärkt hormoncykel och kroppen skall då kunna ta emot ett befruktat ägg. Som dessutom är egna celler. Men det är ändå viktigt att ta vissa hormoner för att ge det en bra start.

Vid ÄD är det ju en annan kvinnas celler och då behöver min hormoncykel rubbas för att ej producera ägg och för att möjliggöra en graviditet. Alla tabletter/vaggisar som vi tar i samband med det är ju för att hjälpa kroppen med det den blivit "påtvingad" och att den ska ta emot det.

Men sedan är det ju så olika för klinikerna vad de har för policy vad gäller medicinering. yvärr. Det är väl det som gör det förvirrande.
    Men det allra bästa är ju att det är läkare som är öppna för att pröva olika alternativ, eller i alla fall diskutera det.

Hoppas att det gav dig något?

Vi tog FSH, men inte AMH vad jag vet och kan hitta i  papprena. FSH var normalt, knepigt med tanke på att det mest troligen var äggfaktorn som gjorde att det inte gick... Jaja.
  • Akkie77
    chockad skrev 2011-01-11 18:03:44 följande:
    Nu är det äntligen på gång,skickat bilder till Ava idag. Dem skickade mig olika formulär att fylla i och skicka till dem.,, hm undrar om man ska maila dem eller posta?
    Känns så bra att allting börjar komma igång=) 
    Åh vad roligt, Lycka till!

Vi skrev ut våra formulär, fyllde i och scannade sedan in o mailade. Tyckte det var smidigast och säkrast. Då vet jag ju att det kommer fort fram.
  • Akkie77
    chockad skrev 2011-01-17 16:33:36 följande:
    Tack för svaret=) blir det så mycket tabletter som 70 stycken i veckan,det var en del det!! Men det är det värt.
    Någon spruta behöver jag iallafall  inte ta, enligt min läkare här,eftersom jag inte har någon egen ägglossning, ja det kanske är onödigt det där med att odla till blastocyst,om den sätter in 2 embryon som verkar vara av bra kvalite. Det är ju första gången jag testar äggdonation.
    Vi odlade till blastocyster,  vår koordinator Jelena rekommenderade det. Det var första ggn vi gjorde ÄD, gjort tre stycken IVF-försök här i Sverige dessförinnan utan någon ET. Men jag tyckte det var bra att odla om det är många, då får man ju absolut de bästa. Från 11 befruktade ägg blev det fem toppenfina blastocyster kvar. Två satte vi in och tre är nedfrysta.
    Det hade ju inte känts så bra om vi satt in 2 av de som sedan inte utvecklades till blastocyster, fast i och för sig kan man ju aldrig veta det...
    Men jag vill gärna öka chanserna om det går, just därför valde vi att långtidsodla samt sätta in två stycken.

Lycka till!
  • Akkie77

Inväntar start:

På gång: 
    Ungkvinna FET troligen 23 dec 
    LinaEm prel ET 29 april
    IVFdagar prel ET 18/4 
    MrsCelan prel ET 2/5 
    Bollan FET mars-april 

Ruvare: 
    Hinos syskonförsök, ÄD 19/2 testdag 6/3 

Gravid:
    IGOR: FET gravd BF 110403. Planerat snitt den 15/3-11. 
    Akkie77 DET 4/10, en bebis BF 110623
    Tea75 FET 10/11 + 26/11 
    Memeja DET 6 dec +20/12 Tvillingar BF 110825
    Nidra FET 21/1 +31/1 tvillingar

• Akkie77

Grattis till er som plussat och ett stort lycka till till er som är i början eller mitt i resan ;)

Själv är jag redan i v 25, tiden går undan!

• Akkie77

lyckligtlottad1982: Vi har varit öppna från start att vi får hjälp med IVF och familj och nära vänner och kollegor vet att vi gjort ÄD. Självklart kommer barnet att få reda på det på ett bra sätt när det blir äldre. Inget konstigt med det, oavsett vad så är jag ändå biologisk mamma, om än ej genetisk ;)

Har under hela fert-resan (från utredning, via IVF och ÄD) fört dagbok med tankar och händelser. Den är toppen att läsa i ibland för att få perspektiv på tillvaron!

• Akkie77

Grattis till alla Plus som blivit senaste tiden och en stor tumme hålls för de som är på G.

Jag läser ofta i denna tråden även om jag inte är så aktiv här, vår lilla bebibs ska snart titta ut, är nu i v 37 (36+6).
    Vi har dock en envis bebis som låg i säte tills i måndags då vi var på förlossningen och fick vänt den lill*. Det var inte på nå´t vis behagligt, men det är bra om vi kan undvika snitt.

Det känns som om vi var i Riga alldeles nyss när jag läser om era berättelser: hotell, restauranger, platser.

Det är verkligen fantastiskt att det finns hjälp att få via IVF/ÄD/ED. Även om det kan ta tid innan det fungerar...och väntan och oron är ofta ofantligt påfrestande.

Stort lycka till alla! {#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden AVA klinik i Riga