Inlägg från: villsågärna38 |Visa alla inlägg
  • villsågärna38

AVA klinik i Riga

Chikita - normalt sett ska ju blodtrycket gå ner när man är gravid. Vad har du i vanliga fall? Man brukar prata om 140/90 som en gräns för havandeskapsförgiftning så jag tycker nog det är bra att din bm är observant. Övertrycket är ju inte högt men tror kanske det är undertryckte hon är orolig för? Sen vet jag ju inte om hon är urdålig på att förklara eller har svårt med bemötande för än så länge bör det ju inte vara nån fara, bara under observation Högt blodtryck ihop med protein i urinen är ju dock inte bra alls (men röda och vita blodkroppar är väl inte protein eller? är ingen expert här så vet inte riktigt vad de innebär). Men risken är ju större för havandeskapsförgiftning vid ÄD så bra att hon gör regelbundna kontroller, det tycker iaf inte jag är ett tecken på en inkompetent bm. Socker i urinen kan ju tyda på graviditetsdiabetes. Vet inte var gränsen går där eller vad du hade för värde men det är def nåt man måste ta på allvar som gravid om du ligger högt. Du kan läsa lite mer om blodtryck och graviditetsdiabetes här: www.sahlgrenska.se/upload/SU/omrade_1/Obstetrik/preeklampsi%20patinfo,%20lokal%20printer.pdf www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Graviditet-och-diabetes-typ-2/ Kram och hoppas inte det är nån fara med dig!!

• villsågärna38
    chikita124 skrev 2014-08-14 08:53:12 följande:
    ja man blir mer uppvaktad eftersom jag har gjort en GBP operation och ÄD på de:) Nu var socker värdena kanonbra... Blodtrycket var 109/80 vilket egentligen är lite lågt... urinprovet vet jag inget om ännu... grejen är att läkarna har koll men min barnmorska verkar inte ha de... känner att jag vill byta..

Nej men nu såg jag detta Sorry!! Läste ditt förra inlägg tidigare. 109/80 är inte lågt som gravid, det är jättebra. Blodtrycket ska gå ner när man är gravid. Vissa har runt 80/90 i övertryck. Det hade jag med dottern, då är det lågt och man har lätt för att svimma så skönt att ditt socker var bra också!!! Hoppas urinprovet är bra och att det håller i sig. Klickar det inte med din bm så håller jag med övriga. Byt!! Det ska ju vara kul att gå till mvc och träffa son bm. Så känner iaf jag Kram och lycka till igen!!
  • villsågärna38

Fire: Om det bara kliar på magen är det ingen fara men om det kliar på fler ställen t ex handflator och fötter så kan det vara hepatos. Då är levern påverkad och man får för mkt gallsyra i blodet. Då måste man gå på regelbundna kontroller och ev medicinera. Prata med din bm. Kram

• villsågärna38

Hej! Vill bara tipsa om Innohep istället för Fragmin. Har testat båda två och upplevde inte alls samma problem med Innohep som med Fragmin. Fick ingen kula och det gjorde inte ont. De är likvärdiga produkter. Båda lågmolekylära Heparin. 4500 ie Innohep motsvarar 5000 ie Fragmin. Kram

• villsågärna38

Håller med övriga!! Suoerviktigt att berätta att det äd. Vanlig ivf är ingen riskgraviditet!! Sen är det donatorns ålder som ska läggas in vid Kub annars blir resultatet missvisande. Sen är naturligtvis övriga uppgifter om vikt, rökning, blodprovsresultat osv från den som är gravid. Kram och lycka till alla nygravida. Håller tummar och tår för er!!

• villsågärna38
    LinaQ skrev 2014-09-06 12:17:55 följande:

Varken Fru eller jag står rätt, men jag vill inte flytta mig än, fick rätt mycket blod på papperet för en timme sedan och är nu livrädd! Förbannar mig själv för att jag bokat tid hos BM..

Ge inte upp ännu. Det är mkt vanligare med ofarliga blödningar vid äd än vanlig graviditet. Blödde jättemkt med dottern. Behöver inte vara någon fara alls. Vila och vet att Ava även brukar rekommendera c-vitamin. Stora kramar
  • villsågärna38
    LinaQ skrev 2014-09-06 13:08:49 följande:

Tack för att ni är så söta! Det är jättesvårt att vara positiv just nu! Färskt rött var det, annars hade jag varit mindre orolig!

Det är en myt att det skulle vara värre med rött blod. Jag har fått både rött och brunt när det varit dåliga nyheter och detsamma när det varit goda så tänk inte mer på det. Håller tummarna!! Kram
  • villsågärna38
    LinaQ skrev 2014-09-07 12:03:29 följande:

Tack för era ovärderliga råd och erfarenhet! <3 Jag jobbar verkligen för att inte tappa hoppet!

Ni som är känsliga kan sluta läsa nu! :) Ursäkta detaljerna, men gårdagen bestod av färskt blod en gång, avtrappande brunt efter det, pyttelite kvar vid sänggåendet. Utrogesten som kom ut i morse var ljusbrun. Har bytt så att jag även tar Utro vag på morgonen (för att slippa migränen) och nu efter jag tagit morgondosen går det mot färskt blod igen. Min teori (för att inte tappa hoppet) är att Utro har något med det här att göra. Kan det vara så? Åt något knasigt i fredags så har varit lite konstig i magen, skyller på den när jag känner en molande smärta vid livmodern..

Orkar jag jobba i morgon? Det känns som att jag knappt orkar ta mig till jobbet, än mindre jobba en hel dag..

Zaq, orkade du jobba?

Kram alla!

Det är svårt att säga men betyder verkligen inte att det är kört. Och molande smärta är bra. Det är fullt normalt som gravid. När har du ditt vul? Börjar du blöda mer så sök akut hjälp isf så får du kolla med vul att det är ok. Från v 6 kan iaf se hinnsäcken. Kram
Svar på tråden AVA klinik i Riga