AVA klinik i Riga
Så låter det ofta då man haft upprepade försök som inte fäst! Klart att det KAN vara det och att äta predenisolon och il dropp gör ingen skada. Inte heller att ta fragmin och eller trombyl. Det kan även vara något i livmodern, eller i äggledarna. Eller en liten fånig infektion ingen sett till. Eller bara otur, sån finns de gott om... det kan vara för tunn slemhinna. Eller att äggen slutade växa.
Finns mycket man kan göra för att undersöka mm mm mm.
I mitt fall blev jag behandlad för immunförsvaret 6 gånger. Mins.... tappat räkningen. Även tre äd utöver dem.
De hade tittat in i min livmoder m kamera. Allt var fint. Spolat äggledarna. Prover prover prover. Inget var fel.
TILLS jag fick ett X. En lång historia kort (du hittar info på min blogg) så har vi förmodligen hittat svaret -= en av mina äggledare var inflammerad och avgav vätska. Det är otroligt ogynsamt för atmosfären i livmodern. Därför vill inget ägg vara där. Därav mitt x. Och misslyckade försök.
Önskar såklart ingen samma olycka. Vill bara påpeka att folk är såååå snabba med att ta upp immunförsvaret. Det kan finnas andra bekymmer.
Vi hade gjort 13 återföringar. Den 12 blev ett x.
Den 13e ett plus vi tyvärr miste. Tror jag inte är en tillfällighet.
Stor lycka till. Maila vid frågor, har lärt mig en del sista åren:)
Det kan vara DQ-alfa match, LAD/LITproblem, KIR-problem, högt TNF-alfa, för vissa behövs IVIG för att det ska fungera, och för andra behövs det LIT-behandlingar, för vissa behövs Neupogen eller Humira etc Immunproblem är ett enormt område.
För mer info köp och läs boken "Is your body babyfriendly" av Dr Alan E Beer, den förste läkare som började behandla kvinnor med fertilitetsproblem och immunproblem i USA på 1990-talet. Boken finns att köpa på Bokus och Adlibris för ca 200kr.