Inlägg från: UndrandeSökare |Visa alla inlägg
  • UndrandeSökare

AVA klinik i Riga

Vårt väntrum skrev 2018-01-31 00:00:13 följande:
    Behöver absolut inte vara ditt immunförsvar!

Så låter det ofta då man haft upprepade försök som inte fäst! Klart att det KAN vara det och att äta predenisolon och il dropp gör ingen skada. Inte heller att ta fragmin och eller trombyl. Det kan även vara något i livmodern, eller i äggledarna. Eller en liten fånig infektion ingen sett till. Eller bara otur, sån finns de gott om... det kan vara för tunn slemhinna. Eller att äggen slutade växa.

Finns mycket man kan göra för att undersöka mm mm mm.

I mitt fall blev jag behandlad för immunförsvaret 6 gånger. Mins.... tappat räkningen. Även tre äd utöver dem.

De hade tittat in i min livmoder m kamera. Allt var fint. Spolat äggledarna. Prover prover prover. Inget var fel.

TILLS jag fick ett X. En lång historia kort (du hittar info på min blogg) så har vi förmodligen hittat svaret -= en av mina äggledare var inflammerad och avgav vätska. Det är otroligt ogynsamt för atmosfären i livmodern. Därför vill inget ägg vara där. Därav mitt x. Och misslyckade försök.

Önskar såklart ingen samma olycka. Vill bara påpeka att folk är såååå snabba med att ta upp immunförsvaret. Det kan finnas andra bekymmer.

Vi hade gjort 13 återföringar. Den 12 blev ett x.

Den 13e ett plus vi tyvärr miste. Tror jag inte är en tillfällighet.

Stor lycka till. Maila vid frågor, har lärt mig en del sista åren:)
    Det kan fortfarande vara immunförsvaret som är problemet, det finns mycket mer problem som kan orsakas av immunförsvaret än de faktorer som du räknade upp.

Det kan vara DQ-alfa match, LAD/LITproblem, KIR-problem, högt TNF-alfa, för vissa behövs IVIG för att det ska fungera, och för andra behövs det LIT-behandlingar, för vissa behövs Neupogen eller Humira etc Immunproblem är ett enormt område. 

För mer info köp och läs boken "Is your body babyfriendly" av Dr Alan E Beer, den förste läkare som började behandla kvinnor med fertilitetsproblem och immunproblem i USA på 1990-talet. Boken finns att köpa på Bokus och Adlibris för ca 200kr.
  • UndrandeSökare
    Swoosh skrev 2018-01-31 12:28:39 följande:

Tack för fin omtanke!

Vårt väntrum: jag har läst din blogg, lääänge! Jag är så ledsen för din skull, och hoppas av hela mitt hjärta att du kommer dit du vill!

Jag har varit ung i tanken alldeles för länge, så när jag började känna att jag ville ha barn, så var min kropp för gammal. Mina ägg hade ruttnat i kartongen så att säga...

Jag blev förvisso spontant gravid på andra försöket, men missfall i v.11. Jag klarade inte av allt vad en IVF-process skulle innebära (som tur var), så vi gick direkt in i äggdonationsträsket. Och här får man ju som bekant klafsa runt i leran med för stora stövlar... Första försöket funkade inte. Förmodligen inget fel på mig (vad vi vet), förutom det faktum att datumet har gått ut! ;D Ska dock göra ett koagulationstest i samband med nästa transfer.

Jag går också hos AvaRiga och kan säga att tyvärr kan den kliniken inte så mycket alls om immunförsvaret och de gör inga immunutredningar. Koagulationstestet (APTT, som AvaRiga tar räcker inte). Om du misstänker att ditt immunförsvar är problemet så är du varmt välkommen till Atentråden här på Familjeliv. Det heter "Vi som snart är gravida efter utredning i Aten". Jag och min man har rest till Aten och gjort en stor immunutredning där blodprov skickas till USA för analys. Man kan tex ha ett överaktivt immunförsvar som attackerar embryona och aktivt motarbetar en graviditet och då blir det bara minus eller missfall. 
  • UndrandeSökare
    Frazze skrev 2018-01-31 15:39:10 följande:
    Halloj! Nu måste jag ju bara fråga om man kan ha nåt immunproblem med bara andra ägg och inte sina egna? Jag har ju blivit gravid 3 ggr med egna ägg även om sista ägget var ruttet. Men innan det så 2 st som blev bebis då i alla fall till v 24 och en fullgången. Men jag blev ju gravid på äd och vi såg hjärta dagen innan det kom ut i mf. Kan det bara ha vart något "tillfälligt" el kan det vara så att jag stöter bort andra embryon? El blastocyster? Jag har ju tänkt att åka igen i höst och göra FET, men jag blir lite orolig när jag läser sånt här att det kanske ska vara nåt fel på mig. Jag tror att jag bara tog en prednisolon om dagen. Vet inte i vilken enhet man skriver det i. Men vi säger 5 mg och jag har läst att en del tar 10 om dagen? Kan man ta kortison innan för att få ner immunförsvaret? Bara hålla upp någon vecka innan och sen köra fet och börja igen!?
    Jag inboxar dig !
  • UndrandeSökare
    Salacka skrev 2018-02-01 11:30:55 följande:
    Ja, anledningen kan vara för aggressivt immunförsvar, eller frågan är genetisk oförenlighet med din partner. Jag fick veta på en annan klinik, iVF Riga, att de ger speciella genetiska tester (HLA-typing och KIR-test) för dessa fall direkt i kliniken (de har genetiskt laboratorium).
    ...Men det här är inte mitt ämne, jag känner inte till detaljerna. Skäms
    DQ-alfa test och LAD/LIT kan man göra.

KIR-test är för att se om man saknar receptorer, gör man det måste man använda Neupogen för att lyckas.

För mer info köp och läs boken "Is your body babyfriendly" av Dr Alan E Beer, den förste läkare som började behandla kvinnor med fertilitetsproblem och immunproblem i USA på 1990-talet. Boken finns att köpa på Bokus och Adlibris för ca 200kr.
  • UndrandeSökare
    Ivf-ulrika skrev 2018-02-01 18:53:09 följande:

Hej jag har precis fått hem mina mediciner från Riga men i te fått behandlingsplan än. Men är galet nyfiken på hur man ska ta injektionen som heter diphereline . Injektionsnålen ser ut som att man ska ta den intramuskelärt.

Nån här som vet hur man ska ta den?

Ja, du tar den själv i ändan (övre delen).
    Det är en nedregleringsspruta som försätter dig i konstgjort klimakterium.
    Sen inväntar du nästa mens och då börjar du ta östrogentabletterna.
  • UndrandeSökare
    Ivf-ulrika skrev 2018-02-01 21:50:35 följande:
    Tusen tack för ditt svar. Det var som jag tänkte då! Ingen liten nål det där men med hjälp av mannen ska nog detta gå bra med!
    Du måste göra vul först och mäta slemhinnan, innan du sätter sprutan.
    Sen inväntar du nästa mens,
    sen några dagar efter det, börja med östrogentabletterna
    sen nytt vul efter nån vecka.
    Har du valt donator?

Gör du äggdonation eller dubbeldonation (både ägg och sperma)?
    Går du hos Ava eller IvfRiga? Vem har du som koordinator?
    Vi går hos Ava och har Veronika som koordinator, gör dubbeldonation.
  • UndrandeSökare
    Ivf-ulrika skrev 2018-02-02 09:26:33 följande:
    Vi har skickat in formuläret om längd och vikt det var i söndags och fick veta att i nästa vecka får vi förslag på donator.

Vi har valt ava och hon heter Katerina.

Vi fick vårt senaste missfall i vecka 10 för två veckor sen så kommer tyvärr ta någon månad innan vi kan börja. Men vill ju gärna ha koll på allt innan vi drar igång.

Vi ska göra äggdonation har gjort tre ivf behandlingar med egna ägg men fick missfall alla tre gångerna vecka 6,12 och 10.

Missfallet vecka 12 visade kromosomfel på pojken så är helt övertygad om att mina egna ägg har ruttnat.

När ska ni göra er dubbeldonation?
    Jag inboxar dig !
  • UndrandeSökare
    Kimmon skrev 2018-02-10 14:04:47 följande:

Hej

Jag och min man hade kontakt med Ava Riga (koordinator) för ett tag sedan och sedan ovumia i Finland. Båda gav bra intryck men vad som förvånade mig var att AVA förespråkade färska ägg vid äggdonation medan ovumia mer förespråkade frysta ägg. Jag trodde att de flesta använde frysta ägg för det var enklare då man slipper synka cykler.

Har någon här erfarenhet av hur ?man brukar göra??

Sen undrar jag om den statistik på födslar som ava presenterar (55%)är glädjesiffror? Ovumia presenterade siffran 40% och de borde väl inte vara sämre? Eller beror den sämre siffran på att de använder frysta ägg?å

Tusen tack för era svar!

Det är stor skillnad på om man använder färska ägg eller frysta ägg. Det har att göra med att celler kan tappas vid upptining och obefruktade ägg innehåller endast en cell och tappar de den så dör ägget. Det är mycket större chans att ett befruktat ägg (embro) överlever upptining än att ett obefruktat ägg gör det, det är därför vissa kliniker använder färska ägg. Det är billigare att köpa frysta ägg men man måste räkna med att om man köper ett visst antal frysta ägg, så kommer inte alla överleva upptiningen och sen faller fler ifrån under befruktning och odling.

Vi valde ÄvaClinic och fick 13 färska ägg från donatorn, 12 blev befruktade, och alla 12 levde dag 3. Dag 5 gjorde vi PGS på 8st och 7 var friska kromosommässigt.  Hoppas det var förklaring på dina frågor.

• UndrandeSökare
    Vonatlina skrev 2018-02-12 14:00:45 följande:

Hej! Hoppar in här. Planerar ÄD nu i vår på IVF Riga.

Har varit i kontakt med dom och fått blanketter kontrakt etc att besvara. Har lite frågor till er. Ska till min gyn här i Sverige i början av mars.

Behöver veta min blodtyp så att jag kan besvara alla blanketter. Kan min gyn hjälpa mig med detta tror ni?

Utöver detta så undrar jag vad mer för prover som jag ska ta inför ÄD? Har ej fått någon information om detta.. har ni skickat in gamla journaler till Riga också?

Vad har ni gjort och fått uträttat under erat första möte med läkaren i Sverige?

Mycket funderingar nu!

Brukar vara Blodgrupp, Rh-faktor, Hiv, Syfilis, HepB, Hep C, Anti-Hbc, från både mannen och kvinnan. Mannen måste också ta spermaprov med morfologi.
    Alla resultat scannar man in och mailar till kliniken.
    Detta gäller hos AvaClinic i Riga.
    Du kan fråga om din gyn vill hjälpa dig ordna med alla prover, annars brukar man också kunna ta dem på kliniken.
  • UndrandeSökare
    Vonatlina skrev 2018-02-12 16:08:29 följande:
    Tack för ditt svar! Kliniken skrev att det inte var nödvändigt men att det kunde hjälpa doktorn att välja rätt behandling för mig om jag hade lite hormonprover tagna också. Vilka prover tror du kan vara till hjälp inför en ÄD?
    Hormonprover kan vara tex några av dessa nedan:
    Sköldkörtelprover (TSH, t3, t4, TPO, TRAK)
    Östrogen, Progesteron, Prolaktin
    FSH, LH, AMH, etc
    Ibland vill de ha Blodstatus och B-celler/diff  för att kolla allmänläget

Maila kliniken och fråga exakt vilka hormonprover  och andra prover de vill ha svar på. På den kliniken vi går Avaclinic (inte ivfRga som du går på) så får man ett pdf-dokument via mail med alla prover man behöver ta, om man mailar och säger att man vill ha det. Då kan du sen visa upp det dokumentet för din gyn och fråga om han/hon vill hjälpa dig ordna de proverna.

Svar på tråden AVA klinik i Riga