• ahm66

AVA klinik i Riga

Hej. Har läst massor av inlägg och följt flera av er genom både + och -. Jag är 45 år och har 2 IVF bak mig, som inte blev några ägg över till meg.
    Nu har vi provat äggdonation hos AVA Riga. Vår donator fick hela 17 ägg, 16 blev befruktade, men eftersom jag plötsligt började blöda dagen före ET i augusti så var vi tvungen att frysa äggena. 8 stk klarade sig i 3 dagar, så blev de frysta.
    I september startade vi igjen.
    På undersökelse så var min slemhinna 10 mm, men det fanns också ett myom på 30 mm som "kunde" vara ivägen.....
    10 dagar senare drog vi till Riga. 4 ägg blev tinade, och alla 4 överlevde. 2 stagnerade dock under utveckling, men 2 stk av de blev til Morula och såg väldigt bra ut. Jag valde att sätta in bägge.
    Enligt dr. Fodina så la hon äggena från mitt myom, och det skulle inte vara några problem.
    Eftersom jag fått blödning sist, så var min progestron stötte kraftigt ökad. 2 tabletter på morgonen, og 4 tabletter på kvällen.......
    Jag har varit trött under hela "värp" perioden, och flera gånger varit helt SUSAD en stund efter mina tabletter. Yr i huvudet, sluddrat tal, och helt konstig i kroppen.
    Test dag var 3 oktober, och den visade för låg HCG för att vara gravid, men mitt progestron värde var 1317 !!!!! (detta brukar ligga mellan 10-50)   Eftersom detta är så ovanligt och konstigt skulle jag ta nya prov 5 oktober. Kanske de rotat med mina prov och förväxlat värdena...!!
    Nej, så var det inte.
    Jag är inte gravid, men progestron värdet har gått ned till 755, fortfarande extremt högt, men nästan hälften av var det var om måndagen. Skrikandes

Vi har 4 ägg kvar i frysen i Riga, så vi får väl ta ett nytt försök....
    Lite orolig för vad man utsätter sin kropp för - Jag ser ut som om jag är långt gravid nu, magen står ju rakt ut, och är svart av alla sprutorna jag tagit. Trött och anfådd, orkar ju ingenting längre.
    Undar nu om det bara är jag, som har alla dessa biverkningar - är vi fler ?? Gråter

• ahm66

Jo, en graviditet skulle ju självklart väga upp för alla negativa saker !!!!
    Jag bor dessutom i Norge, och här är det olagligt med äggdonation, så det är inte så enkelt.......  Har en klinik som är väldigt OK med tanke på undersökelser, men det kostar fläsk !!!  ca 1000 per besök Förvånad
    Hoppas bara att jag är motiverad att prova igen.
    Har läst någonstans att chanserna för att bli gravid när man gör ÄD ökar, från första till andra försök. Typ 50-55% chans på första försöket, mot ca 70% på andra försöket.
    Är det någon annan som läst något om detta, kan det stämma ?? Obestämd

• ahm66

Har vart igjenom några illa dagar. Jag trodde själv inte jag skulle bli så besviken...... Men det blev jag. Gråter 
    Natt till onsdagen denna veckan vaknade jag av att det gjorde så ont att andas. Kändes som om någon satt uppå bröstet på mig, trodde faktiskt att min sista stund var kommen.
    Är verkligen orolig för alla medikament man trycker i sig. Inte bra känns det som. Gjorde ont att andas hela onsdagen, men så gick det över. Riga trodde inte det kunde vara medicinerna, men jag har aldrig haft det så förut.
    Har i alla fall tänkt vidare.

Riga var lite oroliga för mitt myom som är 3 cm stort, de menade att det kunde vara orsak till att jag inte blev gravid. Jag har då undersökt här, men det verkar nästan omöjligt att få göra någon operation. När man är 45 så är det inte något sjukhus som menar att man har användning för sin livmoder vidare.....   Absolut vanligast i Norge är att de tar bort hela livmodern om man har plågor av myom, i tillägg så är gränsen 5 cm, så mitt är "för litet" för att jag skal kunna få operera mig.
    Jag skal därför nedregleras över "long protocol" för att se om myomet krymper, och ta vanliga undersökningar.
    Så det blir väl att försöka igen i december!
    Kanske jag kan få ett ägg som fäster sig i julklapp ??!! Drömmer
    Är ju ny här och vet inte helt hur man gör, kan någon sätta upp mig på listan som "på gång". ÄD nr. 2 .
    Lycka till vidare allihoppa.

• ahm66

Ja, fröken Bus och Irma1, då är vi i samma sitts. Jag är 4 eskimåer kvar på AVA Riga, och hoppas kunna pröva igen så snart som möjligt. Jag ska ju nedreguleras dubbelt denna gången för att se om mitt Myom krymper. Så för mig blir det väl FET i december/januari.
    Jag hade tänkt mig att få hatching på äggena före FET, men det blev inte så att jag frågade faktiskt.
    Doktorn i Riga var så upptagen av att de 2 äggena som utvecklat sig till Morula, var så bra kvalitet att jag glömde bort att fråga.
    Jag fick ju 2 ägg som hade hunnit blivit Morula, men blev ändå inte gravid (första äggena som jag någonsin fått satt in )    och det är klart, man blir ju ändå mer skeptisk på sin egen kropp, när inte ens detta fungerade.

Jag hoppas på att de 2 nästa klarar att klamra sig fast !!! Tungan ute

Ni som blivit gravida på FET, hur många gånger provade ni innan det fungerade ?  Gjorde ni någonting annorlunda när ni blev gravida ??

Kram till alla.

• ahm66

Gud va spännande Hoppfull 10! Glad

Har tänkt lite på detta som du nämnde villsågärna38, det med penicillin. EGV i Riga käver bakteriologiska prov, och man måste ev. använda antibiotika före ET. Men AVA har ingenting sånt, konstigt hur annorlunda det kan vara i samma land, och samma stad......
    Jag är uppfödare på hund, och på tikar som vi sliter med att få de dräktiga så används ofta någon form av antibiotika innan parning vid nästa försök.
    Självklart måste man se till att inte överdriva detta med antibiotika, men ändå så gör det mig lite fundersam...... Obestämd
    Är det någon som funderat likadant ???

Man borde väl inte tänka så mycket, men det är svårt att låta bli...
    Har bestält tid för genomgång av undre regionen. Måste vänta till 1 november, men det spelar inte så stor roll, jag måste ändå vänta på nästa mens.

• ahm66

Jag går på AVA kliniken. Har 4 stk eskimåer kvar där. Vi tinade 4 sist, men satte inn de 2 bästa som utvecklat sig till morula bägge 2.
    Men det hjälpte inte, de satte sig inte fast Skrikandes
    Ska iväg igen i dec/jan.

Jag har provat 2 gånger med vanlig IVF, men inte fått några ägg insatta. Väntade dessvärre alltförlänge med att finna MR RIGHT och så provade vi själva i många år. Använde clearblue monitor, och kollade så att jag hade ägglösning, men gjorde dessverre inte några fler undersökelser då. Jag var så "blond" att jag trodde så länge man har ägglösning och allt annat fungerar, så blir man väl gravid ! {#emotions_dlg.djavulsk} IDIOTISK TANKEGÅNG !

• ahm66

Jag har också myom ! Demon
    Har ett som är ca 3 cm stort som de menar kan vara i vägen. Dock är det inte så enkelt att få detta avlägsnat, eftersom jag bor i Norge. Här är det vanligast att man opererar bort hela livmodern, om man har många myom och är plågad av det. Specielt om man är över 40....
    Dessutom går gränsen runt 5 cm för att man skal bli behandlad.

Jag har lus-läst internet när det gäller detta med myomer och läst både skandinaviska undersökelser, och engelska (typ amerikanska, canadensiska m.m. )   Läkarna är inte helt överens (som allt annat !!! ) om vad som är bäst.
    Om man opererar bort myomer kan man få ärrbildningar i livmodern, och där kan INTE något foster fästa. Det finns också andra komplilkationer som alltid kan uppstå vid en operation, som gör att jag blir lite konfundersam.
    De flesta undersökelser visar, att om myomet inte är så stort, så ska det gå bra ändå. Dock kan man få missfall på grund av att myomet tar all näring och eller ev. delar moderkakan osv.

I mitt fall så fäste sig inte äggena, så jag är väl lite skeptisk på att det skulle vara på grund av myomet, men naturligtvis - det KAN ju vara orsaken.

Jag ska i alla fall nedregleras 2 gånger före nästa FET, och då hoppas vi att myomet minskar i storlek vid nedreguleringen. (det har växt från 15 mm till 30 mm sedan mars 2011 och under alla mina hormonkurer) Men under denna tiden har jag fått olika hormonpreparat förlöpande hela tiden..... (stackars min kropp !!!)

Hoppas på bättre lycka nästa gång !Cool

• ahm66

Grattis Ahavamaria!!!! Gud så spännande, jag önskar verkligen att vi alla får uppleva samma sak...... Solig
    Håller tummarna för dig Ynklan, och hoppas de klamrar sig fast.

Ja, MrsCelan, den här väntningen med allt detta är nästan värst, tycker jag. Och jag har aldrig varit bra på att vänta.....  Jag väntar också, och det känns som om allt detta är så overkligt. Det blir varken det ena eller andra liksom. Skrikandes Pest. Vi får hoppas det är värt väntningen!

• ahm66

Hej allihoppa.
    Jag har igen varit på en omfattande undersökning för att utreda mina myom och om dessa "är i vägen". Riga önskade att jag skulle ta bort de, men eftersom de är för små för att operera går det inte.
    Nästa var att jag skulle nedregleras över 2 månader för att se om de blev mindre.

Nu har jag varit och gjort en utredning. Jag har 4 myom, det största är 30x38 mm, nästa 25x20 mm och 2 stk som är ca 15 mm. Alla dessa 4 ligger i ytre livmodersväggen, i muskulaturen, de 2 minsta längre ned och de 2 största i toppen. Ingen av dessa är i närheten av slemhinnan, så min norska läkare/gynekolog expert menar till 100% att dessa INTE skal utgöra något hinder för mig att bli gravid. Tut och kör säger dom.....

Avväntar nu på Riga's utlåtande efter undersökelsen. Dr. Fodina var inte på plats för på måndag, så jag får väntas till imorgon. Har startat på Progynova i alla fall, bara för att vara på säkra sidan, annars hade jag varit tvungen att vänta till nästa mens ändå. 

Om Riga är överens, kör vi försök nr. 2 i november...... Tungan ute
    Vi har ju 4 eskimåer i frysen, så detta måste ju gå bra !!Flört

Lägger till mig på listan, för jag tror jag ramlat ut. 

På gång: 
    Tistel - FET september/oktober 
    Bollan -ET prel 7/11 
    Smugs - ET prel 24/11
    Sissan - första besöket på AVA  23/11
    MrsCelan -  5 IVF, 2 ÄD, 2 FET , FET 3 - 2012
    amh66 - första FET 19/9 2 stk morula (negativ) - Andra FET nov/dec

Ruvare:
    Skrutten04 (ET 24/10) -testdag 7/11 + 9/11

Gravid:
    Nidra FET 21/1 +31/1 tvillingar
    Chockad ET 2/3 BF Tvillingar 2011-11-17
    IVFdagar prel ET 23/4 +4/5
    Siv77 ET 23/5 Trillingar, enäggs o en ensam..
    Pysseltomten, ET 28/5
    Ahavamaria - ET 26/8
    Mela - 2 embryon 5/9 (första ÄD)
    Ynklan - ET 19/10 2011. BF 120708

Fått Barn:
    Hinos - Signe 100228, Irma & Elvira 110929
    Akkie77 - Theo, född 110622
    Tea75 -Pojke 110720
    Memaja - Flicka och pojke 110812

• ahm66

Lycka till Skrutten04, jag ska kryssa både fingrar och tår imorgon. Solig

Svar på tråden AVA klinik i Riga