• smurfen 11

AVA klinik i Riga

bryoniaa skrev 2017-08-22 12:15:24 följande:

Jo, jag vet vad vi skrev på men hade ju aldrig kunnat drömma om att utfallet kan bli så kasst. Och för den prislappen! AVARiga är dyrt! Tänk på att kliniken är i Lettland där BNP är helt annan än i Sverige. Så jo, visst förväntade jag mig ett resultat på fler ägg som många av er andra fått...och det som gjorde mig ännu mer besviken är att kliniken talar om för mig att de inte vill stimulera till så många ägg, vilket inte alls stämmer för de flesta av er här fått minst 12 ägg? Eller hur?

Och ännu mer besviken blir jag för att kliniken varit helt ointresserad av att diskutera priset. Jag tror inte många patienter i vår situation skulle ta upp frågan som vi gjort och försökt förhandla=få till 'rabatt'. Men att de inte vill ge mig sig en millimeter tycker jag är dåligt av en klinik som talar om för mig att de har lång erfarenhet.

Jag hoppas verkligen att de som överväger att göra ÄD på AVA Riga funderar på det en extra gång till. Jag blev också förblindad av deras snabba svar och tänkte att det är ett bra tecken. Men så blev det så här Gråter

Tack för att du delar med dig, även om allt inte är solskenshistoreier.

Vi funderar på att göra äd med frysta från AVA Riga, men blir lite fundersam när jag läser dina inlägg. Vi får 8 st frysta för 45000 kr. Vad jag förstått så överlever de flesta upptining idag, men vilken kvalitè är det på äggen? Är de kanske sisådär så är det llllurigt...det är ju satans mycket pengar dessutom har man lagt ut innan på behandlingar (ivf för vår del), sen kostar ju detta mer pengar med resor/boende. För att inte tala om all energi!

Har också varit i kontakt med Veronika, visst hon svarar snabbt.

Att de inte tar hormonprover, märkligt, hur vet de hur äggreserven är hos donatorerna då, och hur mycket sprutor de ska ge?

Men hoppas det går bra för dig :)
  • smurfen 11
    bryoniaa skrev 2017-08-23 10:31:47 följande:

smurfen; jag gick tyvärr på det där med snabba svar från Veronika. Hon är lite som en inkastare, eller hur? Skrattande Hon sitter vid datorn hela dagarna och svarar så fort någon skickar mail och vet att de är ett bra sätt att få nya patienter för vi uppskattar snabba svar. Plus att familjeliv också är bra PR för dem. 

Nej, det tar inga hormonprover på sina donatorer, sa hon iaf till mig i våras. Så nej, de har ingen uppfattning om äggreserven utan kör på med nån sorts 'standard dos'?? Och när inte den dosen fungerar så blir det som det blev för oss, få ägg (jämfört med hur de flesta av er andra fått ca 12-20 ägg).

Ger inte Invimed 12 frysta ägg och garanterar kvalitet på 3st på dag 3? AVA ger förstås inga garantier kan jag gissa Skrikandes

bryoniaa skrev 2017-08-23 10:51:03 följande:

Jag vill bara tillägga att jag borde ha förstått att INTE välja en klinik som inte erbjuder blastocyst odling som första alternativ (fast det är bäst för många embryon faller bort efter dag2 och dag3 och de har en splitterny maskin i labbet).

Och förstås det där med hormonprover som jag verkligen undrade över, varför tar de inte dem?

Och sedan så klart avtalet - jovisst är det viktigt att ha ett ÄD avtal men ett skrivet av jurister på ett sätt att kliniken faktiskt kan göra vad som helst utan att behöva ersätta patienten om nåt inte blir som det ska! Jag funderade på det där när vi skulle skriva på och tyvärr blev det som jag befarade. Kliniken anser inte att den har någon som helst skyldighet att komma oss till mötes vad gäller kostnaden. För att undvika att få en riktigt missnöjd kund, kunde de ha gett oss lite kompensation, eller hur?

Jovisst hon är snabb, tycker de flesta kliniker varit det också dock. 

Jag ska mejla henne och fråga om hormonprover. När jag gjorde ivf så utgick de från amh åtminstone, och den andra läkaren ville ha hela kitet, FSH,LH, progesteron, TSH.

Jo 12 frysta och tror det var så ja med garantin. Nä har inte hört om garantier på AVA. 

Vad menar du med att "borde förstått att inte välja klinik som inte erbjuder blastocyst som första alternativ"

Var i processen är du nu?

• smurfen 11
    bryoniaa skrev 2017-09-18 14:15:31 följande:

Hej på er alla!
    Glad över plus och ni andra som är nöjda med AVARiga men kan inte låta bli att lägga in en kommentar om deras senaste - jag bad att få utskrift på sperma-analyset i samband med vår ÄD och vad får jag - jo ett papper som jag lika bra kunde själv har skrivit i excel - utan info om kliniken (namn, adress, tel, logopapper) och inga datum. Så oprofessionellt som det bara kan vara. Vi har betalat för behandlingen och har inget i frysen så vi är väl inte intressanta längre...Hade aldrig trott att kliniker (och särskilt en liten plutt klinik i Riga!) faktiskt har råd att bete sig här men tydligen har de det?? Skrikandes

Sorry för ego inlägget och grattis alla ni som plussat! {#emotions_dlg.flower}

Nu är jag inte patient på AVA Riga, men tanken att bli det har slagit mig. Men så har jag i bakhuvet vad du känt hos dom. Vi skulle iofs ta frysta ägg på en gång, så har ju våra 8 direkt i så fall, men vet ju inte hur många av dom som klarar upptiningen...men tack för att du skriver om dina upplevelser.
  • smurfen 11
    bryoniaa skrev 2017-09-18 14:46:58 följande:

smurfen; tack för ditt meddelande, blev lite fundersam på om jag lät alltför negativ (för sån är jag annars inte alls!) men jag hade verkligen hoppats på att få mer för pengarna! 70 000 på ett ynka litet återförande (med inte ens toppblasto) är ganska mycket pengar tycker jag. Och dessutom deras bemötande efter att man betalat, helt otroligt att det inte vill fixa en kundrelation på något sätt..?

Men i alla fall, det finns många bra kliniker därute som man kan välja emellan och särskilt om man väljer frysta ägg. Och eftersom de inte vill använda fryst sperma (som flera andra kliniker gör) så undrar jag hur bra deras labb egentligen är och då kan man riskera större bortfall av frysta ägg hos dem än en annan klinik..? Eller? Bara min fundering..

Hoppas du hittar en klinik som känns bra!

Nädå förstår dig 70.000 är mycket pengar !

Vi hade också kasst bemötande på vår ivf klinik här  i Sverige, efter äp. Fick nästan tjata mig till att en läkare skulle ringa upp mig efteråt bl.a

Säger du det, använder de inte fryst sperma...ok. Det som lockar mig lite på Ava är att de kan hitta donator snabbt, om jag förstår det hela rätt? Men när jag mejlade henne förra veckan svarade hon inte på om de kunde hitta nån i oktober november, om det ens är möjligt.

Vi har anmält oss till INVIMED iPolen, men börjar själv tvivla lite där då vi har tillgång till väldigt få donatorer. De använder ju frysta ägg som sen fertiliseras, hela 12 stycken, sen hur många av dessa 12 som överlever upptining är en sak.

Har ni kommit nån vart i funderingen vilken ni ska byta till?
  • smurfen 11
    UndrandeSökare skrev 2017-09-18 18:48:45 följande:

Smurfen- Om du helst vill se foton på donatorerna först så kolla med AvaPeter, har läst att de ska erbjuda det.

Jo både den kliniken vi tänkt börja på nu har det, och även de ryska klinikerna har det. Men Ava Peter är smaskigt dyra...sen må de vara duktiga.

Kollade förresten med blodkollen om ig testerna, och det är INTE inriktat på antikroppar som du gav tips om, tyvärr. Synd.

Du ska ju göra FET, beställer ni flyg redan nu då, eller inväntar du när du säkert vet du har äl, och sen beställer?
  • smurfen 11
    bryoniaa skrev 2017-09-18 19:49:13 följande:

smurfen; visst är det märkligt att ivf kliniker beter sig dåligt ibland, när det är frågan om så känslig sak som barnlöshet...? Tråkigt att ni också råkat ut för dåligt bemötande. Jag tror att det beror mycket på labbet hur många av de frysta äggen som faller bort men du får nog säkert räkna med 30-40% bortfall om inte t o m mer? Om AVARiga inte har nån garanti på de frysta äggen (heller) så skulle jag välja en annan klinik. Invimed har väl garanti? Jag minns när jag blev fundersam på AVA, borde ha lyssnat på min inre röst och inte valt dem...Vi har funderat fram och tillbaka på många olika kliniker men inte bestämt oss för nåt än.

Jo det är ju deras jobb, men tror det bblir lite löpande band för dom då man är inne endast två veckor, sen är det klart. Jag fick inte ens ett medlidande när det visade sig inget ägg av tre blev befruktade.

INvimed skrev att av tolv ägg ( ej befruktade då ), så överlever 8-10 upptining. Jo Invimed har garanti, kan den inte helt, men gäller obefruktade iaf.

• smurfen 11
    UndrandeSökare skrev 2017-09-19 12:59:42 följande:

Smurfen- FET (insättning av upptinade frysta embryon) kan man göra i naturlig cykel eller i nedreglerad cykel.

Men oavsett vilket, så kan man tyvärr inte boka flyg eller båt långt i förväg för det är klinikens läkare som bestämmer datum för insättning. Först efter att man fått ok från dem kan man boka biljetter.

Jag som gör i naturlig cykel måste först invänta ÄL, sen meddela kliniken, de ger mig ett datum och en tid när jag ska vara där, och jag bokar sen flyg eller båt.

Tyvärr innebär det att man måste boka med kort varsel så flygbiljetterna har då gått upp mycket i pris. Men båten har samma pris oavsett hur kort tid innan man bokar.

Ok då blir det väl skitdyrt flyg då...alla kliniker har säkert samma procedur. Vi bor ju i Göteborg så blir flyg.

Enligt Veronika så behöver jag bara ta lutinus vid naturlig cykel, tycker det låter konstigt, alla andra kliniker ger en massa mediciner under behandling. Sen om jag behöver progynon mm så är det en annan sak.

Ska du ta progynon förutom dina immunmediciner?
  • smurfen 11
    UndrandeSökare skrev 2017-09-20 18:01:06 följande:

Smurfen- Nej, inget östrogen.

Om ni skulle vilja ta båten så finns det billiga anslutningsbussar som man kan ta till Värtahamnen från massor med orter runt om i Sverige (bokas på samma sida som båten) Eller så kan man ta Swebus.

Googla på Tallink Silja line Riga så hittar du.

Annars kanske det finns flyg till Riga från Landvetter?

Kolla runt och jämför priser när det närmar sig avresa är mitt förslag.

Båten kostar ca 1500kr per person och då ingår anslutmingsbuss, egen hytt med fönster, dusch och toa i hytten. 2 frukostbuffeer och 2 middagsbuffeer. Sen är det promenadavstånd till AvaRiga från färjeterminalen. Tar man flyget så blir det gissningsvis minst 5000kr/person med flyg, hotell en natt, frukost, lunch, middag, transporter i Riga etc. Om man hade kunnat boka resan flera månader i förväg så hade flyget blivit mycket billigare (ca 500kr per person enkel resa). Vet att både SAS och Baltic Air flyger direkt från Arlanda till Riga. Det tar en timme och 15 minuter enkel från Arlanda till RIX (Riga flygplats).

Funderar du på att välja AvaRiga istället ?

Ok, då gör det inte så grundliga utredningar i Riga då. Förutom APTT då.

Tror det blir flyg för oss, inga anslutningbussar i så fall, vi bor lite utanför lite på landet. Det finns flyg, byte på Arlanda.

Ava är ett alternativ, då inte vår klinik har många donatorer.

HAr du valt någon med ditt utseende?
  • smurfen 11
    UndrandeSökare skrev 2017-09-20 21:00:47 följande:

Smurfen- Nej, AvaRiga gör inga immunutredningar alls. De har ingen kunskap om koagulationssjukdomar eller överaktivt immunförsvar.

Min immunutredning har jag gjort i Aten via Dr D annars hade jag inte alls vetat om att jag har koagulationssjukdom. Så det är därför jag rekommenderar alla med fertilitetsproblem att först resa till Aten och göra immunutredning hos Serum eller Life clinic och sen göra ÄD eller dubbeldonation o Aten eller någon annanstans med immunmediciner.

För om man har immunproblem så kan man aldrig lyckas få barn utan immunmedicineringen, då är ÄD bara att kasta pengar i sjön tyvärr.

Ja, vi scannade in foton på oss själva i 20års åldern och mailade dem till kliniken samt fyllde i uppgifter om våra blodgrupper, etc Vi fick fylla i uppgifter om hur vi ville donatorerna skulle se ut, längd, vikt, hårfärg, yrke, och en massa annat så skickade kliniken förslag på både män och kvinnor och vi valde dem som vi tyckte var mest lika oss.

Om du vill välja AvaRiga så maila dem och be att de mailar er donatorsformulären så kan ni skriva ut dem och titta igenom. Ni hade ju tagit alla prover de ville ha så då är det ju ganska lätt om ni redan vet era blodgrupper, rhfaktor och sånt. Om du funderar på sperm dna fragmentationstest så kan du ju skicka dit mannen själv först för enbart det provet, ni får sen provsvaret dagen efter via mail. Om hans sperma är bra behöver han vara där på kliniken nästa gång vid äggplocket. Sen behöver du vara där 3 eller 5 dagar efteråt för insättningen. Vissa väljer då att ta en hel veckas semester i Riga och vara där båda samtidigt.

Lycka till !

Jag förstår vad du menar , men vi har inte den möjligheten att göra utredning i Aten yvärr. Min sambo skulle inte orka det, frågan är om ens jag skulle det. Funkar det inte med Prednisolon så tror jag vi lägger ner bebisverkstaden, då har vi gjort allt åtminstone VI kan.

Vi har fått formulären, men frågan är, binder man sig för ett kontrakt då, att betala en äd, om vi mejlar över dom?

• smurfen 11
    Missne skrev 2017-09-20 23:48:12 följande:
    Ang frysta ägg så kan man be om deras statistik på upptining av ägg och jämföra med andra kliniker. Jag har själv tinat 4 ägg (2 insättningar) hittills där och alla 4 har klarat upptiningen varav ett resulterat i graviditet.
    Du menar befruktade embryon som har klarat upptining eller?
  • smurfen 11
    UndrandeSökare skrev 2017-09-21 15:31:23 följande:

Smurfen- Som jag fattade det så förbinder man sig inte när man mailar in och ber om förslag på donatorer.

Tror inte man förbinder sig föränn man väljer någon av donatorerna och mailar valet till kliniken och de skickar kontrakten till er att fylla i.

Så tror jag det är också, så förstår jag det som i Polen i alla fall, efter vi valt donator är det klippt, då skickar de första fakturan.
  • smurfen 11
    bryoniaa skrev 2017-09-22 13:08:12 följande:

niki74; tack för dina fina ord. Läste nyss att du fått minus och förstår precis vad du menar att man känner att det lilla som varit inne är borta. OM det inte blir ett sent plus så önskar jag att ni lyckas med de ni har i frysen.

smurfen; jag tror som sagt att förutom äggkvaliteten så är labbet jätteviktigt när de gäller att tina upp ägg/embryon. Skulle vi välja frysta ägg skulle jag nog säkert välja en klinik med flera ägg i paketet och nån typ av garanti.

Rosen; grattis till plus! Härligt!

ego; skickade mail till Veronika i måndags och bad att få en ny version av spermatestet och ni vet hur snabbt hon svarar i vanliga fall, nu tog det henne 4 dagar! Och hon skickade samma ivf protokoll som jag redan fick vid återföringen. Så vill bara säga att så länge man är en betalande och återkommande patient på AVARiga så får man snabbt service men är man redan ute ur svängen så får man helt annan service. Förstår hon inte att jag delar med mig av mina erfarenheter...?

Jo Polen har ju 12 ägg och garanti, känner inte till annan som har det, iofs inte kollat runt hela Europa.

Ja, Veronika bör ju fatta man babblar sinsemellan vad som händer på deras klinik.

Nån som förresten vet varför det just är mer risk för havandeskap förgiftning vid äd, och inte vid ivf /naturligt?
  • smurfen 11
    bryoniaa skrev 2017-09-22 13:21:22 följande:

Vill bara nämna en till sak som kan påverka även någon annans behandling - flera av er vet att jag fick ta nästan 4 veckor progynon innan jag ens började med lutinus innan återföring. Nu tror jag att en bidragande orsak till att det blev plus men sedan snabbt minus var att mina trombocyter ökat rejält pga progynonet. Jag började med Fragmin (på inrådan av min egen läkare i Sverige) men förmodligen för sent och borde att tagit trombyl också. Har läst att den manliga läkaren på AVARiga gör en doktorsavhandling om slemhinnans receptivitet och jag förstår väl att jag varit en försökskanin i sammanhanget (som säkert ni andra också utan att veta om det). Jag tycker väl att om kliniken ger en äldre patient progynon i dubbelt så lång tid som normalt innan återföring så borde de även kolla blodvärden och sätta in blodförtunnande för att inte riskera fästandet, eller hur?

Trevlig helg på er alla!

Om man är med i en studie, ska de inte informera då?

De borde sätta in trombyl vid så mycket progynon , tycker jag med.
  • smurfen 11
    Missne skrev 2017-09-22 23:39:48 följande:

Ja, sorry, menar embryon.

Ok då är jag med. Obefruktade ägg klarar sig ju inte alltid så bra vid upptining.
  • smurfen 11
    Maran73 skrev 2017-09-23 21:31:32 följande:
    Beror på hur man lägger upp studien, gör man den retrospektivt så tittar man på resultat som redan finns dvs bakåt i tiden, samlar fakta från t ex patientjournaler. Då tror jag inte att man behöver godkännande från "studieobjekten" om man avidentifierar resultaten. TROR jag.
    Just det, så är det nog vid studier där det redan "hänt", tänkte mer under pågående studier.

Allt bra med dig?
  • smurfen 11
    Maran73 skrev 2017-09-25 16:34:51 följande:
    För dessa måste man ha godkännande förstås. Jotack, det knallar! Var på akut UL i fredags f jag tyckte att bollen var så "tam" i sina rörelser under några dagar, men allt ok som tur var.
    Så bra att det är i sin ordning! Nu är jag ju ingen expert, men är det inte så att de också behöver vila ibland, som vi gör? Och då känns det inte så mycket?
Svar på tråden AVA klinik i Riga