• La Conejita

AVA klinik i Riga

Hej!

Är ny här i tråden. Efter två IVF och en insemination i Danmark utan graviditet bestämde jag mig för att gå vidare med äggdonation på AVA Riga. Jag är 42 år och skaffar barn utan man, jag är singel nämligen. Har en behandlingsplan med ett preliminärt datum för insättning den 29 april. Men nu väntar jag på mensen, som enligt planen borde ha kommit den 3 april, så jag antar att allt blir lite försenat. Tror det måste ha gått fem dagar efter mens innan jag kan börja ta tabletterna. Tänk om den inte kommer, tänker jag, oroligt.

Skulle förresten ha haft insättning en lördagmorgon, trots att det står på hemsidan att de har stängt på helgerna. Nån som vet om de trots det har öppet på helger?

• La Conejita

Tack, Maran73. ????

Har inte fått mensen än, tyvärr.

Mejlade dem och frågade om helgerna och de sa att de har helgstängt, men att transfer ibland kan ske lördagmorgnar. Detta verkar oroväckande, för som du säger kann de ju inte varje gång planera runt helgen, ofta borde ju bästa dagen för äggplock infalla på en helg. Så om de inte har helgöppet lär de ju ibland göra äggplock på en dag som inte är optimal, när äggen inte är lagom mogna. Känner nästan att jag borde ha valt en annan klinik pga detta. Från början fick jag förresten en behandlingsplan med ET dag två och när jag sa att jag ville odla till blastocyster ändrade de behandlingsstart och plock till en dag tidigare och insättning (en lördag) en dag senare och när jag då frågade om hur äggen då skulle hinna mogna svarade hon något diffust som inte var svar på frågan, om anpassning av cykler donator/mottagare. Och visst kan de, om donatorn står på p-piller, starta hennes stimulering tidigare, men när mottagaren inte gör det kan man ju inte starta hennes medicinering (jag ska ta Progynon med start fem dagar efter cykelstart är det sagt) närsomhelst tänker jag.

Håller tummen för de elva godingarna!

• La Conejita

Idag kom äntligen mensen, så imorgon börjar jag med Progynon. Ringde kliniken igår och frågade om jag skulle börja medicinera under helgen om mensen skulle komma då. Enligt första planen skulle jag börja fem dagar efter mensen startat och det skulle vara den åttonde april, nu blir det den nionde. Skulle ursprungligen sätta in embryon lördag den 29 april. Får se hur det blir nu då, för de lär ju inte göra det söndag den 30 april. Men det kanske inte behöver göra nåt om mottagaren behandlas nån dag extra eller nån dag mindre. Men när det gäller äggplocket tror jag det kan vara avgörande. Folliklar kan ju växa två millimeter på ett dygn.

• La Conejita

Nu var det ett tag sen jag hade tid att läsa i tråden och jag ser nu att  Undrandesökande blivit gravid, grattis till dig! Hoppas det gått bra för Maran73 också.

Idag var jag på ultraljud för att kolla endometrium och den var 6,5 mm, vilket fick godkänt. Vet inte vad som är vanligt i detta skede. Tur att det gick bra. Det känns lite nervöst nu när det börjar närma sig. Är lite rädd att nåt hinder ska dyka upp på vägen, som att spermaleveransen från spermabanken (äckligt ord!) i Danmark inte kommer fram i tid innan äggplocket som sker ungefär på måndag. På tal om det, sperma, så undrar jag vad ni tänker om att kliniken använder ICSI som standard. Jag tror att jag kommer avstå från att använda det, vill hellre att det sker ett naturligt urval i viss mån så att de bästa simmarna befruktar äggen och att om det är några dåliga ägg som det ändå skulle bli missfall av sen inte blir befruktade. Det känns som att risken att det bara skulle bli några få befruktade ändå är liten om man använder sperma från en donator som har bra sperma, som har funkat innan på andra.

• La Conejita

Åh, så roligt, Maran73, grattis! Och lycka till Frazze!

Vet inte exakt när min ET blir, men ungefär den 29 april. Om det blir då, kl 9 på morgonen, får jag nog flyga över kvällen innan tänker jag. Har iofs inte kollat hur flygen går men det känns tryggare att vara på plats på kvällen, utifall det skulle bli nån försening på morgonen.

• La Conejita

Så tråkigt Frazze, verkligen.

Jag fick idag veta att det blir äggplock på tisdag och insättning nästa lördag. Det blir inte riktigt blastocystodling, men nästan. Det går inte att odla i fem dagar för att kliniken har stängt på söndag och på måndag skulle det vara för tidigt för äggplock.

Donatorn har nu runt 15 folliklar som vuxit bra. Det känns lovande!

Tack för input om ICSI. Ska tänka över helgen.

• La Conejita

Då är jag påväg till Riga och sitter på flygplatsen i Helsingfors och väntar på nästa flyg, som tar mig dit. Insättningen blir imorgon bitti. Känner mig hoppfull och jätteglad att jag har den här möjligheten.

Nu har jag en praktisk undran. Känner ni till om det finns några restauranger i Riga som serverar någon vegansk mat?

• La Conejita

Tack ska ni ha!

Och ja, det är en äggdonationsbehandling som jag genomgår. Det kanske är fel terminologi då, att kalla insättningen för insättning, man kanske ska säga ET, har inte stenkoll på begreppen.

Sist min gyn räknade mina folliklar hade jag 12, jätteförvånande för innan har det varit cirka fyra. Kanske är för att jag nu slutat träna hårt, vet inte. Först när jag fick kännedom om de tolv tänkte jag att jag kanske borde testa med mina egna ägg igen, men kom till sans. Bättre med donator och ha stor chans.

• La Conejita

Ah, okej, jag som säger att det är äggdonation jag genomgår, fast med dubbla donatorer. De kliniker som erbjuder embryoadoption brukar inte låta en välja donatorer alls. Jag har valt båda mina. Killen är en dansk ingenjör och assisterande professor, tjejen en jurist som springer maraton. ????

Jag är 42 år, så de flesta av mina ägg har säkert kromosomfel.

• La Conejita

Tack Frazze! Hoppas, hoppas, att både du, jag, och de andra tjejerna i tråden lyckas.

Vet ni förresten hur lång tid besöket för ETn tar? Funderar på om jag behöver lämna tillbaks lägenhetsnycklarna före eller efter besöket.

Svar på tråden AVA klinik i Riga