• Pysseltomten

AVA klinik i Riga

Hejsan! Tänkte hänga på här i Ava Riga tråden.. Enda skillnaden är att jag faktiskt bor i Riga sedan nästan 4månader. Vi går till Dr Fodina på Ava kliniken på utredning och än så länge så ser det mesta bra ut men min makes simmare är inte helt tipptopp. Så det lutar åt att vi kommer behöva lite hjälp av dem, får passa på när vi ändå är här på plats ett tag till Cool
    Så om det är någon som vill ha tips på restauranger eller något annat så säg bara till så försöker jag hjälpa så gott jag kan Flört 
    Har haft ett gott intryck av AVA kliniken och mötena med Dr Fodina, hon pratar okey engelska och förklarar det man behöver veta. Vårt nästa möte är 31/1 då allt sammanställs och förslag ges, lite spänd inför det men samtidigt förväntansfull!

• Pysseltomten

Hej alla,
    Har ju följt denna tråd ett tag nu och går själv på Ava kliniken. Hittills har det fungerat bra med besöken osv, men nu när jag mailar dem så får jag inget svar!? Mailet innehåller frågor som jag skriftligen vill ha svar på och inte bara muntligt vid ett möte. Det har nu gått en vecka, har mailat till 3olika adresser och från 2 olika mailkonton men ingen respons från Ava, är det nån mer som upplevt detta? Obestämd

• Pysseltomten

Tack Linaem för svar! Känns nästan lite pinsamt men ja tydligen så har mailet hamnat i skräpposten... Skäms jag måste ha missat det tidigare när jag kollat då det är ganska mycket som hamnar där!
    Men det var ju bra att jag fick svar på mina frågor, inte riktigt svaren jag önskat men men.. Är det nån som kan svara på ungefär vad kostnad medicineringen för hormonstimulering går på? Ska antagligen starta ivf i april med korta metoden, min kära make får fixa insprutet varje dag Tungan ute
    Är det skillnad mellan Sverige och Lettlands priser på medicineringen, nån som vet?

• Pysseltomten

Ja jag hittade ju mailen i skräpposten och så fort jag "godkänt" avsändaren så hamnade de rätt i inkorgen. Har fått svar inom ett par dagar och svar på de frågor jag ställt. Men verkar ju onekligen som att det är ganska mycket för dem nu, vet bl a att Dr Fodina har semester nu och fram till den 4april. 
    Måste väl erkänna att efter att jag varit lite hårdare med min text i mailen så har jag fått bättre service eller vad man ska säga. Vet inte om det var en tillfällighet men kulturen här i Lettland är ganska annorlunda mot den svenska...
    Tistel -vi ska också ha vårt planerings möte onsdagen 6/4 på morgonen. Hoppas det är en tur dag! Skrattande 

• Pysseltomten

Jag ska till AVA kliniken/dr Fodina i övermorgon och då får jeg se våra planer, kan passa på att fråga om detta med kortison och vad dom grundar de olika rekommendationerna på.
    Hittills har jag inte fått så detaljerade svar i mailen som man fått når man frågat på kliniken nämligen...

Leia83: dr Violetta Fodina är ju VD på Ava Riga och den manliga läkarn du går hos följer säkert samma linjer/planer som Violetta skulle göra, alltså det som är bäst för dig/er som patient. 

• Pysseltomten

Då har vi varit på Ava kliniken och mötte även Tistel där som skulle på sitt första besök, jättekul att träffas på riktigt! Så nu har vi fått en konkret plan av dr Fodina och ser verkligen fram emot att få komma igång -trots att jag är sprut-rädd! Tungan ute

Angående detta med kortison så är det helt individellt beroende på hur ens tester har sett ut, om man skulle kunna gynnas av det eller inte. Andra faktorer som att om man fått missfall innan eller inte spelar också in. Men min uppfattningen från dr Fodina är att de noga avväger vilka mediciner och tillskott man bör ta utifrån varje kvinnas föruttsättningar. I övrigt så är det vanligare i Europa att man skriver ut kortison än i Sverige, det är skilda åsikter om huruvida det egentligen hjälper eller inte. Finns säkert en hel del att läsa om det på nätet om man har lust Flört
    Jag kommer inte bli ordinerad kortison, om inget drastiskt ändrar sig under hormonstimuleringen.
    Leia83: har du fått svar från Ava om kortisonet..?
    Håller tummarna för dig Kräfta!

• Pysseltomten

Jag är absolut ingen expert på det här området och jag har mest läst mig till olika åsikter, forskningar och studier. Men det dr Fodina sa bekräftade det jag läst, att det är individuellt och att planen med eller utan kortison sätts efter varje kvinnas historia och tester.
    Rätta mig gärna om nån läst eller vet något annat!

Kvinnor vars livmoder celler som har mer än det normala intervallet för Unk celler kan gynnas av att ta prednisolon 20mgs (som Tatzy nämnt ovan i tråden.)
    Vid äggdonation så är embryot till viss del ett främmande föremål då det är halva en annan persons DNA så då kan kroppen ibland attackera embryot för den tror att det är ett hot. Prednison/kortisan kan lugna immunförsvaret och låta embryot få större chans att fästa sig och stanna.
    Med sköldkörteln och TSH värden så gör antikropparna att man har ett högre immunförsvar och kan ställa till det, därför kan det va bra att ta kortison som sänker det och ger embryot högre chans att stanna.

Men är nån av er fundersamma på varför just ni får kortison eller inte så boka ett telefon möte med dr Fodina så kan hon säkert förklara varför de planerat som de gjort för er resp sitauation.

• Pysseltomten

Tycker det låter som ett toppen förslag av Tistel att träffas för middag, fika eller vad vi kan få till under vecka 22 när flera av er är här i Riga! Solig
    Förresten Leia83 om allt rullar på som planerat kommer vi vara på AVA kliniken samtidigt den 28april..
    Grattis Memaja! som du skrev vilken lycka att få en av varje och att allt är normalt. Det är ju nått av de bästa man kan får höra, att allt är normalt Glad  
    Dr Fodina undrade om vi hade funderat på att sätta tilbaka ett eller två ägg och då kom jag att tänka på dig Hinos!
    Hur går det för dig, har ni smält att ni blir trebarnsföräldrar..? 

Ha en riktigt härlig måndag allihopa!!  

• Pysseltomten

Uppdaterar listan lite...  Välkommen hit Betty76 och Bollan, hoppas ni oxå snart är med på listan här! Solig

På gång:

LinaEm prel ET 29 april 
    IVFdagar prel ET 20/4 
    Pysseltomten, ET 2/5
    MrsCelan ET 30/5 
    Bollan FET 19/5 
    Tistel Preliminärt ET 30/5

Ruvare: 

Gravid:
    IGOR: FET gravd BF 110403. Planerat snitt den 15/3-11. 
    Akkie77 DET 4/10, en bebis BF 110623
    Tea75 FET 10/11 + 26/11 BF 110721 snitt Pojke 
    Memeja DET 6 dec +20/12 Tvillingar BF 110825
    Nidra FET 21/1 +31/1 tvillingar
    Hinos ET 19/2 BF 111112
    Chockad ET 2/3 BF Tvillingar 2011-11-17

• Pysseltomten

Jag får uppdatera igen då... Hade en för stor follikel så ska vänta till nästa cykel.. Men Tistel och Mrs Celan det är då det gäller, eller hur!!! Cool

På gång: 
    LinaEm prel ET 29 april 
    IVFdagar prel ET 23/4 (det blir ett påskägg!)
    Bollan FET 19/5 
    MrsCelan ET 30/5 
    Pysseltomten, ET 31/5

Ruvare: 
    Anna1967 FET 13/4

Gravid:
    Memeja DET 6 dec +20/12 Tvillingar Pojke och Flicka  BF 110825
    Hinos ET 19/2 BF 111112

• Pysseltomten

Måste bara fråga.. de tester som görs i samband med behandling före/under tiden/efter och som inte görs på AVA kliniken. Gör ni alla de på ett offentligt sjukhus via landsting eller privat?

Ivfdagar -lycka till med ruvandet av dina påskägg och hela 6till frysen!

• Pysseltomten

Stort grattis IVFdagar! När får ni reda på om det blir en, två eller fler Flört

Välkommen von Hiram, släng dig in i vår statuslista Cool Som det ser ut nu är vi då 5stk som ska börja ruva i slutet av maj, spännande!
    Har i det stora hela bara positiv erfarenhet av Ava kliniken. Jag är väl den udda i gänget här då jag bor i Riga och inte gör en ÄD men ska börja med IVF behandling om ca 10dagar. Har varit på AVA kliniken 10ggr nu det senaste halvåret då vi gjort vår utredning där och har med tiden fått ett stort förtroende för dr Fodina!

• Pysseltomten

Hela 9,3mm, va härligt Leia! Då hoppas jag verkligen allt går bra på AVA så vi kan ses på lördag och bara njuta av livet! Solig

Bollan va bra att du endast behövde betala patientavgiften! Verkar ju vara som ett lotteri om vilken klinik man är på och hur tillmötesgående dom är med kostanderna osv... Obestämd

Så slutet av Maj-gänget, snart är det dags! Stannar ni över dagen och tar flyg hem på kvällen eller hur är upplägget? 
    Hade som sagt varit jättekul att ses i verkligheten om vi får möjlighet till det!

• Pysseltomten

Stort Grattis Bollan, va härligt! Du satte tilbaka två va, så det kanske är dubbelt grattis?

Leia83 den infon du fått från kliniken är exakt samma jag fick idag från AVA, att oavsett om jag vill tjuvtesta med egna gravtest så har jag redan inbokad tid för blodprov. Och att jag skall inte stressa upp mig eller bli ledsen om det visar negativt innan dess utan ska äta medicinerna som jag fått och helst vänta med test till blodprovet tas (som för mig blir 10juni).

Uppdaterar listan lite Glad

På gång:
    MrsCelan ET 30/5
    Smugs ET 13/6 

Ruvare:
    mimmi65 FET 28/4
    LinaEm ET 2/5
    Leia83 FET 13/5 
    Bollan FET 17/5
    Siv77 ET 23/5
    Pysseltomten, ET 28/5 

Gravid:
    Memeja DET 6 dec +20/12 Tvillingar Pojke och Flicka  BF 110825*
    Hinos ET 19/2 BF 111112
    IVFdagar prel ET 23/4 +4/5

Maj-Gruppen, ha en trevlig resa hit! Det har spåtts varmt å härligt väder Solig

• Pysseltomten

Plussade i fredags! Plus 
    Att bo i Riga har sina fördelar ibland, som att bli omhändertagen av de underbara människorna på AVA kliniken. Vi lyckades bli gravida på första försöket och vi har hela tiden haft en god dialog med dr Fodina under behandlingen. Vi har fått allt förklarat och har fått vara väldigt delaktiga i utveckligen. Kan inte annat än att vara oerhört nöjd med dem och enormt tacksam för all hjälp vi fått.

Von Hiram beklagar att det inte gick vägen men hoppas stort på att det kommer funka mer naturligt nästa gång Flört
    MrsCelan, jag tjutestade minus på RD 13 men blodprovet visar på att h*n visst har satt sig! Finns väl hopp än!?
    Grattis Bollan och Siv77, det blir Februari barn på oss då! Skrattande

Välkommen hit Mela! Jag fick samma instruktioner som Bollan skrev om, men Jelena sa till mig att utöver de instruktionerna lev som vanligt efter ET och tänk positivt! Jag har två hundar som jag promenerar friskt med och det har ju onekligen inte varit något problem. 

Tog mig friheten att uppdatera listan lite..

På gång:

Tistel Preliminärt ET juli?
    Smugs ET 13/6

Ruvare:
    MrsCelan ET 2/6

Gravid:
    Bollan FET 17/5
    Siv77 ET 23/5
    Pysseltomten, ET 28/5
    Memeja DET 6 dec +20/12 Tvillingar Pojke och Flicka BF 110825*
    Hinos ET 19/2 BF 111111, tvillingar enäggs
    IVFdagar prel ET 23/4 +4/5

• Pysseltomten

Välkommen Jennie2010!
    AVA har som andra skrivit inte sommarstängt, jag ska dit imorgon på första vul och är rejält nervös. Känner mig inte ett dugg gravid och hade det inte varit för de positiva gravtesten så hade jag inte haft en aning. Ska väl vara glad att jag inte mår pest men samtidigt vill man ju ha tecken på graviditeten...

Förklaringen som jag fikk från AVA var egentligen att man får se när embryoutveckling börjar hur det blir. Detta kan man läsa mycket om på nätet, men i slutändan så är det ofta upp till vad embryologisten rekommenderar. I vårt fall så var planen att embryona skulle odlas till blastocyter men då det var flera som inte utvecklades så ändrades planerna och jag fick tillbaka ett 3dagars embryo och 2 till frysen.

Akkie77 grattis till ert lilla mirakel! så fantastiskt att vi nu får uppdatera listan med en ny kategori: Fått barn! Hjärta
    Vad skönt att det löst sig MrsCelan, som du skrev vilken cirkus! Att det ska va så attans besvärligt!
    Bollan va hemskt trist för er! åh jag som uppdaterade listan medans du ville vänta.. sorry.
    Tistel och LinaEm, snart är det dags för er att ta en tripp till Riga, härligt! Håller tummarna för att det ska lyckas denna gång!! 
    Mela Hoppas du får ett bra första mottagande av Riga och AVA kliniken, så som vi andra fått!

• Pysseltomten

Tack Hoppfull10 och Hinos för att ni delar med er! Så skönt att höra att det inte bara är jag som inte har så mycket symtom, dock har jag långt kvar så möjligt det kommer...
    Vul'et gick jättebra, fantastiskt att få höra hjärtat slå Hjärta . Kommer få fortsätta knapra massa progesteron och fick nått mer piller för blodkärl om jag fatta det rätt.
    Hoppas Ni alla haft en härlig första juli helg! Solig 

• Pysseltomten

Uppdaterar listan för min del. Vår dotter anlände i fredags, 3710gram och hela 49cm lång Glad
    Är oerhört tacksam och nöjd över all hjälp vi fick från Ava kliniken i Riga, när det vankas syskon så kommer vi definitivt åka tillbaka dit för det! Baby

På gång: 
    Tistel - ?
    Sissan - Första ET 20/2 ?
    MrsCecilia -  Laparotomi 13/2, FET 3 Maj
    Kvickan - ET 9-12 mars (ÄD 1) 
    ahm66 - tredje FET 24/2 ?
    The75-FET april?

Ruvare

Gravid: 
    Mammsen2012 - 
    BollanB - ET 14/11, tvillingar BF 2012-07-31 
    Chockad - ET 2/3 BF Tvillingar 2011-11-17 
    Ahavamaria - ET 26/8
    Tjobabi - 2 embryon 5/9 (första ÄD) 
    Skrutten04 - ET 24/10 (ett embryo, första ÄD)

Fått Barn:

Pysseltomten - Flicka född 120302
    Akkie77 - Theo, född 110622 
    The75 -Pojke 110720
    Memaja - Flicka och pojke 110812 
    Hinos - Signe 100228, Irma & Elvira 110929
    Nidra - tvillingar september 2011
    Hoppfull10 - Flicka 111022
    Siv77 - trillingar; en Pojke + två Flickor december 2011
    IVFdagar - Flicka 120120

• Pysseltomten

Hej Alla!

Nu var det evigheter sen jag skrev nått härinne, blev gravid med hjälp av dr Fodina i förrfjol och dottern är nu 14månader! Så igår så satte vi tilbaka eskimån från förra omgången. En 3dagars 9cellig embryo med toppkvalite enligt Fodina Cool
    Som vanligt var hon lite sen, drygt 15min fick jag vänta men annars så var hon som vanligt så att säga, förklarade allt i detalj och jag behövde inte fråga nått utan hon gick igenom hela proceduren (mycket som man glömmer bort konstigt nog från sist gång...)
    Sjäva den nya kliniken var ny och fräsch, topp utrustning och Jelena som jag främst haft kontakt med var självklart på plats. Jag hade ett pressat tidschema pga flyg men det tog dom hänsyn till och jag kom iväg i god tid.

Så nu går jag och ruvar, äter en massa utrogest/progesteron. Men eftersom vi inte vet om den lilla faktiskt stannar så tog jag inte med full medicinering,  så om nån råkar ha nån ask till övers så inboxa mig gärna! Drömmer

Är det nån mer än oss som valde att följa med dr Fodina och hennes gäng?Jag kan bara säga gott om denna läkaren/nya kliniken och med oss har dom alltid haft gett ett väldigt profesionellt och seriöst intryck.

Svar på tråden AVA klinik i Riga