• Koala K

AVA klinik i Riga

Hej på er! Jag är ny här och skulle behöva lite hjälp från er.

Vi ska göra en äggdonation på AVA-kliniken i Riga i slutet av januari. Dagen innan julafton ska jag ta en Procren-spruta. Jag är bortrest då så jag kommer inte ha möjlighet att få hjälp av en doktor/sköterska att ta den utan måste göra det själv. Men hur gör man? 

Jag har förut tagit sprutor i magen då jag gjort IVF. Då tog man bara tag i huden och pressade ihop, sedan stack man sprutan rakt in (90 grader), sprutade in innehållet, väntade några sekunder och drog sedan ut nålen. 

Gör man på samma sätt med Procren? Har sett en instruktionsfilm för en annan liknande medicin och då såg nålen längre ut och de stack den snett istället för rakt in. 

Någon som vet? Skulle vara glad för lite hjälp=)

/K 

• Koala K

Hej på er. Har en fråga om vilka mediciner ni har fått. När jag gjorde ett IVF-försök så fick jag ta Folsyra-tabletter. Men nu inför äggdonationen har jag inte blivit ordinerad det. Har dock kvar tabletter hemma som jag funderar på att ta. 

Är det någon av er som tar Folsyra? 

• Koala K

Hej på er,

Har varit i Riga och fått tillbaka 1 embryo som såg jättebra ut, tyvärr blev det inget till frysen, de valde att odla dem i 5 dgr och de andra utvecklades inte tillräckligt bra.

Har några frågor till er som gjort det här förut.

När och hur har ni testat om det lyckats? Funkar det med vanliga hemma-urin-test eller blir resultatet påverkat av alla hormoner man tar?

Ska även ta blodprov på dag 14 och 16, för att testa HCG samt progesteron. Är dessa för att se om det lyckats eller för att se att man har rätt doser av medicinerna? Hur snabbt har det gått att få reda på resultatet?

Sedan undrar jag hur nå har mått efter embryotransfer och alla mediciner man äter. Jag har varit väldigt trött, varm och känt mig sjuk men utan förkylningssymptom. Blir också andfådd väldigt lätt, bara efter ett par hundra meters promenad måste jag stanna och vila. Funderar på om det är kortisonet som gör det, har aldirg ätit det förut.

Skulle vara glad för lite hjälp av er=)

• Koala K

Hej, det stämmer som Memaja säger. Vi hade 4 embryon dag 2, men de rådde oss att vänta till dag 5. Då fanns endast 1 riktigt bra kvar, de andra trodde de inte skulle klara frysen. Då behövde vi bara betala halva priset eftersom endast 1 gick att använda. Det var aldrig några diskussioner, utan de räknade om fakturan direkt. Skönt att slippa tjafsa om det, och så känns det ju som en "garanti" att man inte behöver betala för något man inte får. I Sverige fick vi betala fullt pris för IVF fast det aldrig ledde till ET. 

Men tyvärr trots toppkvalitet på vårt enda embryo så gick det inte denna gången. Är inställda på att försöka igen, men vet inte om vi vågar oss på långtidsodling igen. Känns riskfyllt även om det ska ge bra resultat.

Hoppas att ni andra har bättre tur.  

• Koala K

Vi hade också svårt att få tag i någon som kunde skriva ut mediciner och göra ultraljud. Min husläkare försökte skicka en remiss till gyn, men de sa att jag fick vända mig till en privatklinik.

Till slut fick jag hjälp med medicinerna av en IVF-klinik och gjorde ultraljudsundersökningarna hos en privat vårdcentral. För medicinerna behövde jag knappt betala något eftersom de gick på högkostnadsskyddet. Ultraljud på privat vårdcentral kostade några hundralapper per gång. Inte så farligt tycker jag. Den privata vårdcentralen har dessutom varit otroligt tillmötesgående, har tex  fått göra undersökning på en röd dag för att kunna följa min behandlingsplan. Jag kunde även ta blodproven där.

Så mitt råd är att vända er till en privat vårdcentral, ödsla inte tid på Landstinget.

• Koala K

Hej Mela, Tänkte bara säg att även jag fått rådet att undersöka brösten innan behandlingen påbörjades. Dock tyckte läkaren inte att det behövde ske med manmografi eftersom jag är så ung (30 år) utan med en ultraljudsundersökning. Jag gjorde en sådan hos den privata vårdcentral som även fixat VUL åt mig, det tog bara 5 min. De rekommenderade även att man tog cellprov på livmoderhalsen. Båda testerna var för att utesluta att man hade några cellförändringar som skulle kunna förvärras av alla hormoner man äter. Jag kan hålla med om att det ibland är lite stressigt på kliniken, men har ändå alltid fått bra förklaringar och svar på frågor. Däremot har det ibland känts lättare att ta frågorna på mail efteråt, annars blir det för mkt samtidigt tycker jag. Alla rekommendationer gällande t ex folsyra har jag fått då det börjar närma sig, samma sak med valet om 1-2 embryon. Det kan man ju egentligen först ta ställning till då man vet hur många embryon man fått, kvalitet på dessa och om de ska långtidsodlas eller inte. Vår plan var att återföra 1 långtidsodlat embryo, men då bara 3 fanns kvar på dag 3 så beslutade vi oss för att sätta in 2 embryon på dag 3 istället. Själv är jag nu inne i ruvarfasen och har precis lämnat blodprov som jag får svar på om 2 dagar....

• Koala K

Mela: Du behöver inte oroa dig för att donatorn är pälsdjursallergiker. De som har allergier av något slag får inte donera ägg via Ava-kliniken. De sorterar ju bort en hel del möjliga donatorer om de har olika typer av ärftliga sjukdomar/besvär och där ingår allergier.

• Koala K

Mammsen2010: Det går även direktflyg från Umeå till Riga med AirBaltic. Med lite tur kan man få ganska billiga biljetter. Annars är det nog via Stockholm som gäller.

• Koala K

Hej, har en fråga till er som gjort frysförsök. Har ni haft samma mediciner som vid färskförsök dvs Procrenspruta, Progynon och Progesteron? Ska göra mitt första frysförsök nu och då ska jag ta Procren, men när jag skull göra en i höstas (som ej blev av) så skulle jag inte använda Procren. Förstår inte varför de ändrat sig, någon som vet?

• Koala K

Hej, har precis testat Progesteron, det låg på 78 första dagen och två dagar senare låg det på 90. Enligt Ava är värdena normala, men jag vet inte var gränserna går. HCG visade positivt för oss, så nu blir det en nervös väntan till UL. Förra gången lyckades vi också bli gravida, men det slutade i missfall, så vi vågar ännu inte riktigt lita på att det ska gå bra den här gången. Lycka till med era tester!

Svar på tråden AVA klinik i Riga