• chockad

AVA klinik i Riga

Min man och jag kommer eventuellt göra äggdonation på Ava kliniken.
    Har haft mail kontakt med dem, dem sa att man inte behöver komma på första besöket, men hur fungerar det då?
    Hur får man tag på medicinerna man behöver?
    Vad är det man "missar" när man inte går ditt på första besöket ,hur är det med sperma prov, ska inte det göras?

• chockad

Min man och jag inväntar start kan man säga.. nu ska vi bara till läkaren för att han ska lämna sperma prov.
    Någon som vet hur lång tid det tar för att få svar?

Hoppas det går fort så vi kan åka på vårt första besök redan i början av februariSkrattande 

• chockad

Nu är det äntligen på gång,skickat bilder till Ava idag. Dem skickade mig olika formulär att fylla i och skicka till dem.,, hm undrar om man ska maila dem eller posta?
    Känns så bra att allting börjar komma igång=) 

• chockad
    Akkie77 skrev 2011-01-14 11:35:28 följande:
    Åh vad roligt, Lycka till!

Vi skrev ut våra formulär, fyllde i och scannade sedan in o mailade. Tyckte det var smidigast och säkrast. Då vet jag ju att det kommer fort fram.
    Aha ok tack då vet jag vad bra=)
    Hur lång tid tror ni det tar innan man kan komma igång med tabletterna, och dem hittar en passande donator?
    Ska maila över alla mina provssvar den här veckan, och medicinen har jag redan hemma.
    Skulle vilja att dem för över 2 embryon, undrar om dem kan odla till blastocyst om man vill det, eller gör dem det bara om man gjort tidigare försök förut och inte lyckats? 
  • chockad
    Memaja skrev 2011-01-16 12:58:39 följande:
    Hej Chockad,

För mig gick det jättesnabbt! Jag var där första gången på infromationsmöte den 18 okt, och då jag redan tagit blodtester hemma men gjorde de sista där. Fick recept som jag kunde få hjälp att omvandla till svenska via min svenska gynekolog och kunde ta sprutan den 10 november. Den 25 oktober skickade jag min "önskelista" donatorer och den 1 november fick jag två förslag att välja på äggdonator.
    Och den 6 december, dvs 7 veckor efter första mötet vara jag hos AVA och satte in 2 embryon enligt mitt önskemål. Jag frågade också om blastocyster men dr Violet svarade att man brukar inte göra det första gången då det brukar gå bättre med donerade starka ägg än om sina egna. Men om man har gjort äggdonation tidigare och det inte har fungerat brukar man odla till blastocyster. Så fråga dem, vad de tycker.

Själv plussade jag den 20 december och sitter här nu och bara väntar på att  det ska bli tisdag då jag ska göra ultraljud och då ska få se om det är 1 eller 2 små guldklimpar jag har som inneboende.

En sak som du ska förbereda dig på är att du kommer att få ta mycket mediciner/hormoner. Själv proppar jag forftarande i mig 70 tabletter i veckan. Men det är det så värt.
    Tack för svaret=) blir det så mycket tabletter som 70 stycken i veckan,det var en del det!! Men det är det värt.
    Någon spruta behöver jag iallafall  inte ta, enligt min läkare här,eftersom jag inte har någon egen ägglossning, ja det kanske är onödigt det där med att odla till blastocyst,om den sätter in 2 embryon som verkar vara av bra kvalite. Det är ju första gången jag testar äggdonation.
  • chockad

Nu är det snart dags för oss att åka till Riga. Vi ska dit den 25 februari, sedan sätta in 2 embryon den 2 mars som är odlade till blastocyster=) Är så himla glad över att man kan åka dit och försöka istället för att vänta här i Sverige.
    Jag kan knappt vänta nu när det bara är en månad kvar tills vi ska dit.

Tror ni att man kan boka flyg och hotell redan nu eller ska man vänta lite, ifall det blir lite ändringar på datumen?

• chockad

När man tar progynon inför äggdonationen ska man ta dem piller som är blåmarkerade på kartan?  Vad jag förstår så är de dem piller man ska ta under blödningen. Jag antar att jag inte ska göra det eftersom jag precis börjat med dem och redan haft en blödning precis innan, då jag tog trisekvens.

• chockad

Hej på er!

Nu åker jag väldigt snart för insättningen av mina förhoppningsvis 2 blastisar=)
    Funderade på om man kan göra gravtest tidigare än 12 dagar efter om man satt in blastocyster eftersom dem utvecklats mer än 2 dagars. 

• chockad
    Memaja skrev 2011-02-25 16:58:31 följande:
    Hej Chockad,

Ett litet råd, testa INTE före utsatt tid för det kan bara "kosta" massor med tårar i onödan utan kämpa emot och följ AVAs plan. För tänk på att även om de har utvecklats mer än på 2 dagar så har de varit inne en kortare tid i din kropp och din kropp måste hinna med att "anpassa kroppen" att du är gravid med blastocyster och ska hinna med att producera hormoner för fullt som sedan ska göra utslag på ett gravtest. Om du testar för tidigt så är risken ganska så stor att din hormonnivå är fortfarande för låg och du kommer få ett negativt svar som inte behöver vara korrekt.

Så håll ut, det är inte värt alla tårar och negativa energier innan det är dags för rätt testdag. Och då säger AVA t o m att man för säkerhets skulle ska testa 2 dagar senare också för att ännu få en chans att höja hormonnivån i kroppen!

Lycka till!
    Hej Memaja
    Ja då väntar jag med att testa till ca den 14:e dagen, så den visar mest korrekt.
    Nu åker vi till Riga imorgon, så hoppas hoppas att det går vägen och man får ett positivt besked efter 14 dagar.
    Tänk om man kunde få uppleva lyckan av tvillingar som en del andra kommer att få uppleva härinne. Vilken bonus det skulle vara!!
  • chockad

Nu är jag tillbaka från Ava, dem satte in 2 blastocyster av jättebra kvalite och så fick vi fem blastisar till frysen=) Vilket Violetta tyckte var ovanligt många blastisar=) 
    känns mycket skoj! 
    Det var toppen att bo på hotell Domina Inn, endast 2 gator från Ava och så fanns det flygplats buss som kom dit, kostade bara 13 kronor. 
    Verkligen nåt att rekommendera !

Synd bara att man ska vara så sjuk, hade feber och lock för öronen när jag var där, tur att min man var med. Han fick vara mina öron=)

Men oj vad tabletter man ska ta nu i några veckor, fick köpa en del när vi var där tex trombyl. 

Nu ser jag fram emot testdag den 15 mars=) 

• chockad

Hej alla !

Nu blev jag orolig, har precis varit till VC för att få hjälp med öroninflammationen som jag har.
    Fick penicillin kåvepenin för detta.. men nu när jag mailade Nadia så var det inget dem rekommenderade under ruvningstiden.. Jag är ju bara på 2:a ruvningsdagen..

Vad ska jag göra?

Rynkar på näsan 

• chockad
    LinaEm skrev 2011-03-04 22:35:34 följande:
    Chockad: Berättade du för VC att du ruvar (om det är jobbigt att berätta om ÄD kan man säga att det är en IVF)? Det står i FASS att det inte finns några kända risker vid användning av Kåvepenin under graviditet, men att man ska rådgöra med sin läkare. Sa Nadia om det fanns något annat penicillin som de rekommenderar? Svårt, för du måste ju få hjälp med din öroninflammation! Du kanske kan ringa till sjukvårdsupplysningen och höra vad de säger. 

Hymafr: När vi var i Riga för första besöket prisade dr Violeta vårt svenska högkostnadsskydd för läkemedel och sa att om vi har möjlighet så kan vi be en läkare i Sverige skriva ut alla mina mediciner. Så vi gör så. Men om man inte har någon läkarkontakt så går det jättebra att hämta ut all medicin i Riga!
    Nej det var väl dumt av mig att inte säga något till VC, men jag tänkte att jag tar vad dem har och så frågar jag Nadia.  Nadia skrev tillbaka att just under ruvningstiden så rekommenderar dem inte att man tar någon typ av antibiotika. Skrev till Nadia att jag hade en öroninflammation men det uppfattade hon inte och frågade mig vad jag hade för infektion.Jag skrev tillbaka med sedan svarade hon inte, hon gick väl hem.
    Ja annars får jag väl helt enkelt vänta tills det går över utan penicillinRynkar på näsan 

Men det kan väl inte vara bra att gå runt med en massa bakterier i kroppen längre än nödvändigt heller.

• chockad
    På gång: 
    Ungkvinna FET troligen 23 dec 
    LinaEm prel ET 29 april 
    IVFdagar prel ET 18/4 
    MrsCelan prel ET 2/5 
    Bollan FET mars-april 

Ruvare: 
    Chockad ET 2 blastocyster 2mars, TD 15 mars

Gravid:
    IGOR: FET gravd BF 110403. Planerat snitt den 15/3-11. 
    Akkie77 DET 4/10, en bebis BF 110623
    Tea75 FET 10/11 + 26/11 
    Memeja DET 6 dec +20/12 Tvillingar BF 110825
    Nidra FET 21/1 +31/1 tvillingar
    Hinos ET 19/2 BF 111112
  • chockad

Även vi har varit helt öppna med att vi valt äggdonation, kommer vara helt ärliga mot barnet med( om det blir något)
    Min svärmor har förmedlat att hon inte tycker att vi behöver säga det till någon, men jag tycker  inte att det är något att skämmas över och att inte berätta kan skapa problem.

På måndag ska jag göra gravtest och sedan ta prov på tisdag och torsdagGlad 
    Än så länge har allt gått bra, inga blödningar eller smärta, har bara varit supertrött, men vet inte om det kan vara progesteronet. 

• chockad

Min mamma,bror och syster har varit helt förstående.  Min mamma var orolig över att vi valde att göra behandlingen utomlands, hon tvivlade på hur seriösa dem var, men annars så har dem varit toppen och följt det hela med spänning.
     Min  mans  mamma hoppades på att det kunde lösa sig på något annat sätt, och hon har väl aldrig riktigt förstått allvaret i att jag ändå inte kan få barn själv eftersom jag bara är 25.
    Hon gav mig en massa torkade örter att testa. Det var väl snällt på ett sätt. Men när man berättat en så svår sak så vill man bli tagen på allvar, känner jag.

Jag har nog ändå haft tur med en väldigt förstående familj runt omkring mig.

Tyckte det var roligt att du skrev att du kommer använda dig utav barnböcker, samma här, hörde att det finns en bok för just äggdonations barn. 

Är så nervös inför veckan, men ska bli skönt att äntligen få vetaGlad 

• chockad

Hej Alla!

Ville bara säga att jag gjorde gravtest idag på ruvardag 12 -Gravid 2-3 veckorGlad 
    Hoppas bara att det håller i sig.. ska ta blodprov imorgon och på torsdag. 

• chockad

Kan knappt förstå att det är sant. Fick mitt första HCG värde idag som låg på 2000, ska normalt ligga under 5 om man inte är gravid.
    Men jag är livrädd för att det blir missfall av det hela, vågar inte riktigt ta ut glädjen ännu...

Tack till alla som sagt grattisGlad !

• chockad

Hur räknar man ut vilken vecka man är i när man gjort ÄD med blastocyster?

• chockad
    Nidra skrev 2011-03-18 07:35:11 följande:
    Stort grattis chockad!! Vad roligt! Du kan räkna din ÄL-dag som den dagen du började med progesteronvagitorierna (samma dag som embryona befruktades). ÄL-dagen är samma som graviditetsvecka 2+0. Två veckor efter befruktning är du alltså i v 4+0. Hoppas detta var till någon hjälp Glad.

Idag ska jag börja trappa ner medicinerna. Ska bli så skönt att få slippa ta alla piller! Jag har hunnit till v 10+3 idag och har börjat få en liten kula Flört. Hoppas det betyder att bebisarna lever och växer som dom ska därinne. Om drygt en vecka är det dags för BM-besök och en vecka efter det blir det nytt UL (blev tvungen att flytta tiden pga en bokningsmiss från deras sida, typiskt). Måtte allt se bra ut då!
    Ha det gott alla!
    Tack då har jag räknat ut att jag är i v.5.Glad
Svar på tråden AVA klinik i Riga