• Amazina

Present till nyfödd bebis som redan har fått typ allt...

En av mina bättre kompisar har fått en liten dotter. Det är ett väldigt väldigt efterlängtat barn från alla håll vilket har gjort att det mesta redan är inköpt. Jag vill nu köpa en present till mamman (inte svårt, kan säkert komma på något) och en till tösen. Till den nyfödda kan jag INTE köpa varken gosedjur, kläder eller sängkläder, för hon har så mycket att det troligen aldrig kommer att användas. Skulle nu behöva förtslag på någonting annat man kan köpa, för ungefär 300 kr. Barnet har eget rum, så någon pryl funkar.

Skulle vara urglad för förslag!!

• Svar på tråden Present till nyfödd bebis som redan har fått typ allt...
  • Tigrino

Säger som Sandrakim, köp kläder i större storlekar. De små kläderna inhandlar man ju i mängder, sen kommer dagen när byxorna sitter vid knäna och bodyn inte går att knäppa längre.
    Då är det bra med ett litet lager större tills man hunnit köpa på sig igen

• Faile

Vi körde lite amerikansk vulgostil och gjorde en stor blöjtårta till våra portugisiska vänner. De hade aldrig sett en och den blev klart uppskattad.

http://www.google.com/images?hl=sv&q=bl%C3%B6jt%C3%A5rta&um=1&ie=UTF-8&source=og&sa=N&tab=wi

Där är lite bilder.
    Vi hade i lite till alla tre i nya familjen. Nappflaska, body, teddybjörn, napp och snutte ( från teddykompaniet ) till bebisen ( och alla blöjor tårtan består av såklart ), väldoftande badolja till nya mamman, och ett par sköna tofflor till pappan.
    Allt instucket antingen i tårtan, eller utanpå innanför banden som håller ihop allt.

Dessutom kul att göra nåt själv och inte så dyrt

• Puchahontas

Filt - kan man ha flera av. Vi har använt våra fleece filtar i spjälsängen och i vagnen. En bomullsfilt är bra när man ammar, som snutte, på golvet, till dockorna när tjejen är för stor.

Födelsedagståg - kul om man man inte har än.

"mätsticka" - som man sätter på väggen för att se hur lång barnet är.

Brio-leksaker - myran, brandbilen, racerbilen...

Lära-gå-vagn är väldigt popis senare. Tills dess kan man ha den som leksakslåda.

Fin spar"gris" - finns fina Barbapappa tex.

"Förklapp" - haklapp/förkläde i fint mönster (Spöket Laban tex). Väldigt uppskattat när killen kladdade ÖVERALLT.

Gipsavtryck-kit till fot/hand

• framsteg

Någon fin tavla till rummet?

En liten fåtölj till rummet typ IKEAs Poäng barnfåtölj?

En mobil att hänga över sängen eller skötbordet?

Bor de i hus? Ett eget fruktträd/bärbuske till trädgården som är dotterns. Kanske går att hitta något som stämmer med barnets namn? Ex Ingrid = äpplen - Maria = blommor - Viola = blommor. Eller kanske en buske med amerikanska blåbär som är plockvänliga när barnet blir lite större.

Böcker - allt från tuggvänliga pekböcker till böcker som kanske passar om ett år. Kanske kan göra ett bokpaket med en sk badbok (bok i plast som man kan ha i badet men som är otroligt bra och tuggvänlig första månaderna - har varit toppen både hos oss och flera vänner!) och sedan någon pekbok i hårdpapp och någon lättläst bok med "vanliga" pappersblad och ex en barnkammarbok.

Skor strl 19/20? Eller tossor som barnet kan ha till hösten i strl 18/19?

Hoppas du kommer på något!

• canmamma

Färdiglagad mat! Antingen från catering firma eller presentkort till en restaurang som levererar eller så kan du laga och frysa in själv. Det är en superpresent som ger föräldrarna lite extra tid med sin bebis och lite mindre stress så där i början och tar hand om föräldrarna i en tid när det ibland är svårt att få tid att ens duscha.  

• k girl

Till barnet tror jag att det är få som tänker på att köpa böcker. Vi fick en (1) bok för att jag sade: "Vi har tillräckligt mycket med kläder, men köp gärna en bok!". Vi har hur många filtar, nallar och leksaker som helst.

En annan uppskattad present har också varit en badtermometer och sådana där klossar som man ställer under sängen om barnet är förkyld.

• mjuik
    Rosenskära skrev 2010-05-06 12:11:32 följande:
    Skänk de 300 kronorna till actionaids arbete för barnmorskor eller till unicefs arbete för barn.  På det viset får ett litet barn en chans till en bättre start någonstans i världen. En VÄLDIGT fin present tycker jag.
    Om det redan har allt så tycker jag att det här är ett jättebra förslag. Jag är ett stort fan av symboliska gåvor istället för att köpa något som aldrig blir använt.
  • syster78

Såg ett tips här inne när jag funderade på doppresent till sonen, hittade en länk till en liten trämyra med ett ägg på ryggen, ett samarbete mellan BRIO och Unicef. Vi beställde den, dels är det inte något " alla" har och dels hjälper det också något barn nåstans till ett bättre liv - flera flugor i samma smäll! Den är jättefin, övertygad om att sonen senare kommer gilla den skarpt!

www.unicef.se/butik/kategorier/barn-leksaker/produkter/7P3325

• Redbit

Bor de i närheten av vatten, eller brukar leva båtliv - vad sägs om en flytväst i minsta storleken? Det har jag gett bort i doppresent, blev väldigt uppskattat! ("med önskan om mycket flyt i livet" )

• minimia80

till mamma om dom har egen tomt kan ju kanske ett trä vara en fin sak att plantera(växer med åren förhoppningsvis)

till barnet:en filt som är broderd med namn och födelse

eller ett örngott med namn vikt tid mm

kanske inte till alla familjer men kanske ett årgångs vin  som får öppnas vid 18 års ålder

en fin sagobok med en hälsning från dig till den nyfödda

till föräldrarna: en biokväll då du är barnvakt

• Daisy79

En sådan "fyll-i-bok" som man skriver om barnets första år i kanske? det finns en jättefin som heter "Bästa boken om mig - inte så lite kaxig".

• Rani

Googla "sångpåse". Det är en jättefin och lite ovanligare present. Som en jumpapåse som innehåller små föremål som man kan sjunga barnvisor om ( t ex stjärna, buss, apa, björn).

• sarisdaris

Hej,

Jag visst är det svårt! I bland kan det vara roligt att köpa något som är gulligt att spara i tex bokhyllan... om ett par söta skor!

Kanske även tips som doppresent! eller ettårspresent?

Jag hittade denna sida:
    babystep.tictail.com

jättesöta skinnskor! 

Lycka till!

//A

Svar på tråden Present till nyfödd bebis som redan har fått typ allt...