• kutterduvan

sammandragningar eller bebis som rör sig?

Jag tycker att det är svårt att känna skillnad ibland, är osäker på om jag har sammandragningar eller om det är bebis som rör sig o sparkar. Vissa rörelser är ju helt klart bebisen, men andra gånger, när det känns liksom "längre ner" och mera "diffust" så undrar jag om det är sammandragningar. Någon som har några tankar om detta? jag är nu i vecka 31.

• Svar på tråden sammandragningar eller bebis som rör sig?
  • Syth

Jag tyckte att jag tydligt kände skillnader på sammandragningar och bebisen. När jag fick sammandragningar drogs liksom hela magen ihop och blev "tajt" - det hände inte med när barnet rörde på sig. Hoppas det hjälper något..

• kar0liiinan

Jag känner också stora skillnader.. Fast precis efter en sammandragning brukar bebisen vakna till liv och böka runt lite.. är i v 32

• Spexig

Mina sammandragningar gör hela livmodern stenhård, är det inte så för alla?

• kutterduvan

Hmmm, jag tycker att min mage oftast är väldigt hård, mindre ibland och mera ibland, men har svårt att urskilja något mönster...

• Syth

Alltså, magen är oftast hård i sig om man är så långt gången så att bebisen tar upp mycket plats. Men när livmodern drar ihop sig under en sammandragning känns det som att någon har dragit åt ett hårt snöre omkring din mage. Det håller i sig ett tag och sen släpper det och man känner verkligen att livmodern har "slappnat av".

• Spexig

Jag får verkligen stor skillnad när jag har en sammandragning och det var samma när jag väntade ettan. Hela livmodern blir stenhård, vilket den inte är normalt, och hopdragen så den är mycket mindre än normalt.

• mary m

Jag känner inte heller skillnad, jag trodde typ inte att jag kände några sammandragningar utan att det bara var bebisen som typ tryckte sig åt något håll. Men i förra veckan när jag var hos BM så skulle hon känna på magen och då tryckte bebisen sig utåt, eller det var vad jag trodde, men då sa hon att det var en sammandragning. Så antagligen har jag haft sammandragningar fast inte fattat det. Så jag förstår om du är lite förvirrad över det...

men man får väl vara glad att det inte känns besvärligt. Jag är i vecka 37

• WPmamman

Tycker också det är svårt att känna skillnad på det ibland. Nu så har jag en skada som gör att om det är en sammandragning blir jag trött upp i ryggen mot nacken efteråt, det händer inte om det bara är bäbis som rör på sig. Vet inte om det är så för fler att en matthetskänsla infinner sig efter sammandragningen ...

• Annakatta

Vad skönt att någon frågar detta, för jag har också undrat ibland vad som är vad och då känt mig lite dum. Oftast känner jag tydligt när det är en sammandragning eller när det är bebisrörelser, men ibland är det väldigt diffust och jag blir helt förvirrad. Även under tydliga sammandragningar har jag känt att bebisen har rört sig samtidigt som hela magen snörps ihop.

BF 2010-06-11
  • BabyBlue75

Hmm... Mina sammandragningar skulle aldrig i livet kunna misstas för att vara ngt annat.... Hela magen blir ju hård som sten o det känns som om man försöker gå i cement, dvs man tar sig knappt framåt.

• Grumpy88

Kan bebisen röra sig i magen under en sammandragning? Eller blir den liksom "omkramad" så den inte kan röra sig? Jag har haft sammandragningar konstant ända sedan v14 typ (är i v36 nu), jag kan få sammandragningar av att bebisen är vild i magen. Får sammandragningar av i princip allt. Men varje gång jag får en så känns det som att bebisen stannar upp och sen när den släppt så börjar den röra sig igen.

Svar på tråden sammandragningar eller bebis som rör sig?