• Primrose

Ni som fått barn på naturlig väg efter 40, hur lång tid tog det för er att bli gravida?

Det beror på hur man räknar. Vi försökte i c:a tio år, men det visade sig vara ganska hopplösa försök, de flesta av dem, eftersom jag hade ett hypofysfel som behövde medicineras för att jag skulle bli fertil. Jag fick tillbaka normala cykler vid 39 års ålder och blev gravid första gången vid 41 års ålder och fick mf, sedan fick jag två mf till och gjorde två misslyckade IVF-försök. Vid 43 års ålder blev jag gravid igen och födde en pojke två månader innan jag fyllde 44. Jag hade också immunförsvarsproblematik och medicinerade mot det under min lyckade graviditet. Jag är nu 45 år och skulle gärna vilja få en liten till. Men fungerar det inte är vi otroligt nöjda och lyckliga ändå.

• Primrose
    Primrose skrev 2010-06-22 02:28:48 följande:
    Det beror på hur man räknar. Vi försökte i c:a tio år, men det visade sig vara ganska hopplösa försök, de flesta av dem, eftersom jag hade ett hypofysfel som behövde medicineras för att jag skulle bli fertil. Jag fick tillbaka normala cykler vid 39 års ålder och blev gravid första gången vid 41 års ålder och fick mf, sedan fick jag två mf till och gjorde två misslyckade IVF-försök. Vid 43 års ålder blev jag gravid igen och födde en pojke två månader innan jag fyllde 44. Jag hade också immunförsvarsproblematik och medicinerade mot det under min lyckade graviditet. Jag är nu 45 år och skulle gärna vilja få en liten till. Men fungerar det inte är vi otroligt nöjda och lyckliga ändå.
    Liten  updatering. Jag plussade i mitten av juli. Och den här gången har vi haft "bebisverkstad" vid 6-8 tillfällen sedan jag fick tillbaka min mens efter sonens födelse. Jag slutade amma helt för knappt fyra månader sedan så alla tillfällena kan nog inte riktigt räknas, eftersom jag kan tänka mig att min livmoderslemhinna har varit väldigt tunn under amningen. Så vi har gjort 2-3 seriösa försök sedan avslutad amning.

Jag är nu "gravid" i c:a v. 7-8. Jag skriver inom citattecken, för att det, tyvärr, kan vara en sk. ofostrig graviditet. Jag gjorde VUL i måndags och då fanns där bara hinnsäcken och början till gulesäcken (?). Det blir nytt VUL på måndag. Tyvärr är det ju så att det inte bara är att bli gravid som gäller utan att äggen är av bra kvalitet. Kvaliteten försämras betydligt ju äldre man blir.
Svar på tråden Ni som fått barn på naturlig väg efter 40, hur lång tid tog det för er att bli gravida?