• La Lola

Varning för salvor med jordnötsolja

tuzzla skrev 2010-05-13 10:41:33 följande:
    va?!  Känns ju bra att man stod på sig då, även som ung förstagångsmamma!!! Jag vägrade ge redan min äldsta son AD-droppar som var baserade på jordnötsolja. BVC sa att det inte fanns några allergiframkallande ämnen kvar i oljan, så det skulle vara helt ofarligt, men jag krävde ändå att få den vattenbaserade! Nu var (och är) inte några av mina barn allergiska, men jag tyckte ändå att det var en korkad ingrediens att tillsätta i något som ska ges till barn!
    Krävde att få....Här köper vi D-droppar (tidigare AD-droppar) själva.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • La Lola
    Dr Mupp skrev 2010-05-14 09:29:30 följande:
    I de flesta landsting delas dropparna ut gratis av BVC.
    Jo, jag vet men inte här o har aldrig gjort.
    Kanonbra tycker jag! Då kan man ju välja själv vilken man vill ha o det kostar ju så löjligt lite oxå.
  • La Lola
    Februarii skrev 2010-05-14 10:33:53 följande:
    Jag har bara hört att de delar ut den med olja.
    Ts fick ju dessutom kräva den med vatten. Verkar ju skitdumt.
  • La Lola
    Trolovade skrev 2010-05-14 10:35:16 följande:
    Oj, har aldrig hört att man får köpa själv, men nackdelen kanske är att många inte köper då?
    Varför det?
    Så snåla tror jag inte så många är.

46 kr är ju inte särskilt mycket......
  • La Lola
    La Lola skrev 2010-05-14 10:36:28 följande:
    Jag har bara hört att de delar ut den med olja. Ts fick ju dessutom kräva den med vatten. Verkar ju skitdumt.
    sorry, inte Ts, tuzzla.
  • La Lola
    Februarii skrev 2010-05-14 10:39:49 följande:
    Ok.
    Jag har läst om flera föräldrar som inte ens vet att det finns vattenbaserade. Jag tycker att BVC borde informera om det.
  • La Lola
    Miralicia skrev 2010-05-14 11:07:36 följande:
    Tidigare när det var AD-droppar så fanns det två olika varianter - en vattenbaserad (som var tvungen att stå i kylskåp) och en oljebaserad som kunde stå i rumstemperatur. På -90-talet (och troligtvis innan också) så innehöll den oljebaserade varianten jordnötsolja, men från 2000 så har den oljebaserade varit baserad på solrosolja - det har alla som jag fick till min stora tjej varit (hon är född -01). Härom året så fattades ett beslut att gå över till enbart D-droppar istället för AD-droppar och dessa finns enbart i en variant - oljebaserade och det är solrosolja som de innehåller.
    Vattenbaserade finns fortfarande.

www.apoteket.se/privatpersoner/common/search.aspx
  • La Lola
    Miralicia skrev 2010-05-14 11:28:43 följande:
    Ok, då har den dykt upp relativt nyligen (dvs ngn gång under senaste året), för från början när de gick över till enbart D-droppar så fanns det bara oljebaserade och det var osäkert om de skulle tillverka en vattenbaserad variant. (men jag måste säga att innehållsförteckningen på oljebaserade är betydligt trevligare läsning än de vattenbaserade som innehåller konserveringsmedel och en massa annat)
    De har väl aldrig försvunnit?
Svar på tråden Varning för salvor med jordnötsolja