Inlägg från: Lakino |Visa alla inlägg
  • Lakino

Förbjud dessa jävla kamphundar!

alltså jag måste ju vara jävligt duktig med hundar,för jag tycker ingenting utav det tråden handlar om är några problem,det gäller bara att visa vem det är som bestämmer.
    måste se till att få mina kunskaper bekräftade på nåt sätt.
    några ideer nån?

• Lakino
    Molson Canadian skrev 2010-05-01 23:50:08 följande:
    Var lite försiktig med ordvalet "bestämmer". Jag tror att jag förstår hur du menar, men alltför många förväxlar ledarskap med att visa att man bestämmer. Tycker inte riktigt att det är samma sak. En hårfin skillnad, kanske, men ofta när jag hör personer säga att de ska visa vem som bestämmer så tar de till idiotageranden som trycka ned hunden i marken, rycka och slita i kopplet, vråla i tid och otid etc. 
    jag vet att många fått en fel bild utav både orden "ledare" och bestämma"
    men det finns faktiskt inget bättre ord än dessa 2 anser jag.

Du som ägare /ledare ska bestämma allt.

dessutom vet jag inte vart folk har fått det ifrån att man ska trycka ner hunden till marken,det behövs ju absolut inte.

allt handlar om ENERGI inte fysisk kraft.
  • Lakino
    Molson Canadian skrev 2010-05-01 23:38:03 följande:
    Skillnaden är att tjänstehundar som fungerar som familjehundar hanteras av personer som kan hantera dem. Hade vanliga människor hanterat dem så hade de överhuvudtaget inte fungerat som familjehundar och hade definitivt utgjort en fara för allmänheten. 
    jag ser det mer som att hunden har förstått när den ska jobba och inte.
    hunden har alltså en av och en på knapp.
    då kan de både vara tjänstehundar och familjehundar.
    jag har sett det många gånger.
  • Lakino
    Molson Canadian skrev 2010-05-01 23:58:50 följande:
    Ordet ledare tycker jag är betydligt mer överensstämmande än ordet bestämma. För mig är en ledare lugn, stabil och tar ansvar för att skydda hunden. Ungefär som en alfahanne/alfatik. 
    men en ledare bestämmer ju allt,vare sig ledaren är människa eller hund.
  • Lakino
    Molson Canadian skrev 2010-05-01 23:50:08 följande:
    Var lite försiktig med ordvalet "bestämmer". Jag tror att jag förstår hur du menar, men alltför många förväxlar ledarskap med att visa att man bestämmer. Tycker inte riktigt att det är samma sak. En hårfin skillnad, kanske, men ofta när jag hör personer säga att de ska visa vem som bestämmer så tar de till idiotageranden som trycka ned hunden i marken, rycka och slita i kopplet, vråla i tid och otid etc. 
    men man bestämmer ju över hunden även när man ber den gå ut ur köket när vi äter?

till min KATT säger jag bara"hallen" när vi äter så lägger sig katten utanför kökströskeln i hallen och väntar på att vi ska äta klart så han kan få sin mat.

följare äter alltid efter ledaren.
  • Lakino
    Bevabus skrev 2010-05-02 00:02:58 följande:
    Nu har jag ögonlock gjorda av bly, så jag hoppar in här imorgon när diskussionen lär vara brännhet igen Skönt att kunna avsluta kvällen med lite glada miner. Godnatt på er!
    godnatt!! sov så gott!!
  • Lakino
    Gaby 01 skrev 2010-05-02 00:03:21 följande:
    Och med ett leende på läpparna så går jag nu och lägger mig (nytt försök).Klockren kommentar!!!
    Tackar!!!
  • Lakino
    Molson Canadian skrev 2010-05-02 00:05:34 följande:
    Det är fortfarande inte detsamma som att vanliga människor kan hantera dem. 
    nej,men nu ser jag mig inte som en vanlig människa,jag ser mig som extremt duktig.
  • Lakino
    Molson Canadian skrev 2010-05-02 00:08:28 följande:
    Visst, jag tycker bara att ordet bestämma har fått en väldigt negativ klang och missbrukas i hundsammanhang. 
    allt beror på hur mottagaren tolkar ordet.
    varken ledare eller bestämma har en negativ klang hos mig,snarare POSITIV klang,som visar att man tar sitt ansvar!

nu har jag ont i ryggen..ska sova,men vi syns nog här imorgon kan jag tro...{#lang_emotions_smile}
  • Lakino
    Pappa22 skrev 2010-05-02 07:26:23 följande:
    Men hallå? Jag känner 4 jättegoa "kamphundar" som inte skulle kunna skada en fluga. Blir helt seriöst mycket räddare om jag springer på en chiuaua eller dyl. 
    det konstiga är att ingen reagerar om en chihuahua står och skäller och drar i kopplet,men gör en rottis eller en schäfer samma sak så reagerar man.

varför tror folk med SMÅ hundar att de nte behöver uppfostra dem?? det undrar jag.
  • Lakino

den som har sett ETT avsnitt utav cesar millan VET att det är personen HUNDENS uppförande beror på.

men ser direkt att hunden förändras när den är med en person som håller på regler och gränser.

• Lakino
    Love family skrev 2010-05-02 18:14:13 följande:
    ja gör det eftersom min amstaff blivit svårt biten 7 grr av en pudel...4 av grr höll han på att dö...
    ja och fatta då att det inte är HUNDEN det är fel på ,det är ägaren som inte har uppfostran,regler och gränser och INTE kan läsa kroppspråket och de TYDLIGA signaler som en hund sänder ut innan den ens visar tänderna.....
  • Lakino
    dempa skrev 2010-05-02 20:24:43 följande:
    Men rottis är inte lätta att läsa om man inte är hundvan. Har själv två rottisar och har haft andra raser innan.
    en rottis har inte annorlunda kroppsspråk än nån annan ras,det gäller bara att kunna läsa hundars kroppsspråk och signaler!!
  • Lakino
    muffin skrev 2010-05-02 22:32:14 följande:
    Så det var flickans fel menar du??? Herregud. Kvittar väl vad hon har gjort med hunden, den ska väl inte hugga för det! Jag anser att man inte kan likställa en hund med en människa. Hunden står under människan alla gånger. Så jädra trött på alla lösa hundar, stora som små.
    det kvittar väl INTE vad hon har gjort mot hunden,har inte hunden rätt att försvara sig?
  • Lakino
    My opinion skrev 2010-05-03 00:09:08 följande:
    Nej en hund har faktiskt inte rätt att försvara sig mot en liten flicka. Du ska som ägare se till att ha sådan uppsikt över hunden att detta inte kan hända.
    tycker det är föräldrarna som ska ha kol på sina barn1 man går inte fram till främmande hundar! oavsett om de är bundna utanför konsum eller om jag håller i den.
    hatar det lika mycket som andra hundägare som släpper fram sina hundar till min hund med orden"han är inte farlig"
    nehe? men varför tror du att du bara kan släppa fram din hund till min?

tänk till....
  • Lakino

men gud ,ska det vara så svårt att fatta,alla djur blir vad man gör de till.
    jag har haft 8st hästar,2hundar ,4katter ,marsvin,fåglar osv.

har ALDRIG haft några problem med ett enda djur.
    inga bett,inga sparkar, inga fåglar i ansiktet...

• Lakino
    Guy skrev 2010-05-16 12:44:32 följande:
    Det är inte hundens fel att ägaren är dum i huvudet och inte fattar att man ska ha ett ledarskap och uppfostra en hund. Oavsett vilken ras man väljer så kan den skada/döda.
    bra sagt!!!{#lang_emotions_heart}
Svar på tråden Förbjud dessa jävla kamphundar!