Pregga skrev 2010-05-14 22:23:50 följande:
ts har bara läst din tråd å jag kan ju bara utgå ifrån mina egna erfarenheter. jag har åxå vart ägare till en sk kamphund, sydafrikansk pitbull med 25 % rottis i sig. De som säjer att det e ägarens fel osv-har FEL! jag är en vanlig kvinna med ett eget barn å ett till på väg, å japp jag lämnade tillbax hunden till uppfödaren, hon var heeelt underbar emot mig, MEN skulle ngn gå för nära enl henne så attackerade hon direkt. jag fick spärra av min läg då mina vänner till slut vägrade komma hem till mig, jo såklart sa jag till hunden å markerade men vad hjälper det när folk är rädda. Dom gick omvägar ute för min underbara hund som jag älskade så mkt...men till slut inte litade på, Droppen var när jag till slut inte vågade lämna min 11 åriga dotter ensam med henne, inte för att hunden var elak på ngt vis utan att det är deras instinkt att testa vem som är högst i rang, å det skulle jag aldrig förlåta mig själv om mitt barn drabbades av. det ligger i deras natur, jag litade på hunden va det gäller mig själv till 110%. men vad hjälper det när hon var så extremt vaktig emot andra. å till slut morrade åt min dotter.... jag måste hålla med, dessa hundar bör förbjudas eller iallafall ha som lag att ha munkorg på.å detta säjer jag som själv ägt en å jag skötte henne utmärkt, så nej det har inte bara med ägaren att göra!
Ska först och främst säga att jag har all respekt för att du lämnade tillbaka hunden eftersom att du kände dig osäker med den. Både mot din familj och vänner. Det går inte att ha en hund som har det beteendet.
Sen vidare vill jag också säga att det rör sig om en blandras som du ägde. En blandras som är väldigt svår eftersom att raserna som är blandade har helt olika egenskaper. Du har vakten och skärpan i Rottisen samt kamplusten i Pitbull.
De egenskaperna blandade i samma hund gör den särskilt svår att hantera.
Den här typen av köksavel är en stor del i det här problemet med hundattacker. Folk blandar vad som helst utan ha en minsta aning om vad man får fram i valparna.
Förbud löser inget problem. Man flyttar problemet till andra raser. Och de som vill ha Pitbulls i tex hundkamp skaffar dem ändå.