Inlägg från: Gaby 01 |Visa alla inlägg
  • Gaby 01

Förbjud dessa jävla kamphundar!

Jag ska ta och lägga mig nu men måste ändå avsluta med en liten fråga!

Hur kan det någonsin vara okej för en hund att bita ett barn? Provocerat eller inte...

Och det gör mig bedrövad att se att det finns hundägare som tycker att det är okej att uppfostra en hund som inte är så trygg i sig självt att den inte klarar av vissa situationer. Det om något är för mig djurplågeri!

• Gaby 01
    Lakino skrev 2010-05-01 22:42:11 följande:
    lägga sig tjugo i elva en lördag???
    Ha, ha, ha.... du har helt rätt! Jag skippar det och sitter uppe ett tag till
    Molson Canadian skrev 2010-05-01 22:43:38 följande:
    Så kontentan av det hela är att det är helt ok att du brister som förälder men det är inte ok om en hundägare brister? Att barn inte skulle ha något att sätta emot en hund är skitsnack. Det handlar inte om storlek. Det handlar om att lära barn hur man hanterar hundar. Min brorsdotter styrde och ställde med våra hundar som 3-4-åring och gör så än idag. Och då har vi extremt driftstarka hundar som används i skyddstjänst. Det beror inte på att hon är exceptionellt duktig med hundar utan på att hon har och tar en självklar plats. Har också en systerdotter som vid 1,5 års ålderdomderat en hård och dominant tjänstetik. Märker hundar att vederbörande kräver sitt utrymme så spelar varken ålder eller storlek någon roll.  Varför denna avoga inställning till att lära sina barn att hantera hundar? Det torde vara bättre än att lära dem att de får göra vad de vill och hundar ska vara snälla mot dem.
    Vad rart för din brorsdotter att hon är så duktig med hundar redan. Dock är det ju inte alla barn som har den möjligheten att växa upp med hund och lära sig. Ett barn vet inte ens hur den ska bete sig mot en kanin om den inte fått möjligheten. Och visst är det inte bra om föräldern brister i uppsyn gällande sina barn men en hund får oavsett inte bitas för det. Tycker du verkligen att det är okej? Helt ärligt?
  • Gaby 01
    Matillin skrev 2010-05-01 22:59:06 följande:
    Nehepp, nu gick det inte att citera!
    Och gällande barn som klappar hundar... man kan säkerligen säga som hundägare att föräldrarna får skylla sig själva som lät det hända och att de brustit i tillsyn men man glömmer en mycket viktig aspekt i det hela och det är att det är barnet som får ta hela smällen. Därför kan jag tycka att det är mycket viktigt att man som ägare tar sitt ansvar över hunden och ser till att finnas där emellan om så skulle behövas. Barn lär sig av sina misstag men vi alla har ett ansvar att se till att priset inte ska bli så högt!
  • Gaby 01

Men hallå....!!! Blev det en klubb för inbördes beundran

Synd att inte alla kan lika mkt som ni Lakino och Beverly för då skulle jag känna mig bra mycket tryggare i möten med hundar ute på stan. Och jag skulle se bra många fler trygga och välmående individer.

• Gaby 01
    Molson Canadian skrev 2010-05-01 23:12:02 följande:
    Det är inte särskilt rart. Det är exempel på att ditt påstående att barn inte har något att sätta emot hundar inte stämmer. Det har inte med storlek eller ålder att göra.   Hundar är djur och agerar som sådana. Lodjur kan ta rådjur. Rävar kan ta höns. Hästar kan sparka ihjäl hundar. Älgar kan sparka sönder människor. Det är inte en moralisk fråga som du vill ha det till. Det handlar inte om huruvida det är ok eller inte. Det handlar om att begripa sig på hur djur och natur fungerar. 
    Jag tycker då det är väldigt rart och att hon ligger väldigt före i sin utveckling. Och att man där lyckats få hunden att inse att barnet är högre i rang vilket är precis det jag försökt komma fram till. Att man inte ska behandla hundar som barn, utan att de ska vara lägre i rang.

Ni som kan lite mer... är detta en skröna... att barndoft är så annorlunda att hunden har svårt att placera individen i rang?
  • Gaby 01
    Molson Canadian skrev 2010-05-01 23:19:15 följande:
    Fel på citaten så jag kopierar in...
    *host host* Jag slår gärna vad om att en överväldigande majoritet av hundar som bitit barn har gjort det för att skydda sig mot dem. 

Det skulle vara intressant att se en färsk statistik över detta. Jag hittade en artikel i Läkartidningen (dock från 2006) där det tydligt framkom att flest bitna barn var 1-åringar och sedan sjönk siffrorna. Och så där jättemycket behöver väl inte hunden skydda sig mot en 1-åring??? Det handlar nog mer om osäkra hundar och missförstånd.
    http://www.lakartidningen.se/index.php?sectionId=0&articleId=3750

Men som sagt... detta är från 2006 och undersökningen ännu äldre!
  • Gaby 01
    Bevabus skrev 2010-05-01 23:25:54 följande:
    I slutändan så handlar ALLT om signalerna som djuren ger ifrån sig. Som barn är det inte lätt att veta vad hunden berättar, så det är ett kombinerat ansvar mellan hundägare och föräldrar. Det är trist att det blir som ett krig där folk bara skriker på varandra. Föräldrarna begär att hunden ska avlivas att hundägarna begär att föräldrarna ska hålla ögonen på ungarna konstant.När jag var liten så var jag hemma hos farmor och skulle klappa hennes katt. Jag vet inte om mina föräldrar hade berättat för mig att katten var sjuk eller inte. Men jag klappade henne iaf, trots att hon inte ville för hon mådde ju dåligt. Det slutade med att hon rev och bet mig. Jag blev ledsen och rädd för djur under många, många år. MEN jag har ÄLSKAT djur hela mitt liv också! Jag tyckte bara det var obehagligt när de närmade sig mig för jag kunde inte läsa deras signaler. Och jag hamnade flera gånger i obehagliga situationer där hundägare inte tog sitt ansvar och kallade tillbaka hundar som jagade mig! Men jag har ändå alltid önskat att jag skulle våga gosa med alla djur! Och det tycker jag visar hur förlåtande man trots allt är. Jag visste innerst inne att det inte var djurets fel att det skadade eller skrämde mig!Så vad skickar det för signaler till mitt barn om jag begär avlivning av hunden som bet henne? Att djur som gör ett misstag förtjänar att dö? Nej, det är verkligen inte det budskapet jag vill ge.I ett sånt här fall så vill jag göra mitt yttersta för att barnet inte ska bli rädd för hundar, så jag skulle se till att vi umgicks massor med balanserade hundar och jag skulle lära mitt barn hur man beter sig emot dom! DET är strikt hundägaransvar enligt mig. INTE avlivning.
    Jag kan bara tala för mig själv, men jag tror att man som föräldrer aldrig mer vill riskera att sitt egna barn ska behöva utsättas för risken från samma hund igen eller för risken att något annat barn ska råka illa ut. Även om risken kanske bara handlar om promillen.
    Och det skulle visserligen kännas hårt även om en vuxen blev biten men just att ett barn blivit utsatt blir som ett övergrepp. De har ju inget att sätta emot varken styrkemässigt eller erfarnhetsmässigt. De känns som offer.

Den bullterriern som bet hunden vi var ute med är avlivad och jag känner en lättnad. En lättnad över att veta att inget levande djur eller människa någonsin ska behöva sitta i de käftarna igen. Jag kan fortfarande må illa när jag ser bilderna rullas upp i huvudet från det mötet. Dock har de en till bullterrier som jag hört ryktesvägar redan klippt 3 hundar så möter jag dem på cykelvägen så korsar jag nog gatan illa kvickt. Sorgligt!
  • Gaby 01
    Molson Canadian skrev 2010-05-01 23:32:39 följande:
    Ska jag tolka det som att du återtar påståendet att barn inte har något att sätta emot hundar? Har aldrig varit med om att det är barndoft som gör att hunden har svårt att placera individen i rang. Däremot kan yviga rörelser göra att hunden uppfattar att den blir hotad/utmanad och då förstås försöker hävda sin rätt.
    Nej definitivt inte. Jag tror fortfarande inte att ett barn har något att sätta emot en hund som hamnat i affekt.
  • Gaby 01
    Bevabus skrev 2010-05-01 23:35:03 följande:
    Jag förstår dig, absolut! Men skillnaden mellan dig och mig är väl att, du ser bara barnet som ett offer. Och jag ser både barnet och hunden som offer.
    Mmmm och att jag inte riktigt tror på att man kan fixa till en hund som bitit. Det går säkerligen med rätt hjälp, det är bara jag som inte tror på det. Jag har jättesvårt att se det "friska" i hunden.
  • Gaby 01
    Molson Canadian skrev 2010-05-01 23:36:03 följande:
    Lyckas inte heller citera. Jag tror absolut att 1-åringar är mer benägna att skada hundar, gärna i kombination med att föräldrar tycker att det är gulligt att ungen hänger, klänger och drar i hunden. Följaktligen låter föräldrarna beteendet fortgå och till slut reagerar hunden. 
    Och för detta ska barnet bitas? Shit, då skulle ju absolut fler barn bli bitna i hemmen. Jag tror däremot att en vanlig orsak är att barnet stoppar händerna i maten och att hunden inte ser barnet som högre i rang.
Svar på tråden Förbjud dessa jävla kamphundar!