Inlägg från: Bevabus |Visa alla inlägg
  • Bevabus

Förbjud dessa jävla kamphundar!

Lakino skrev 2010-05-01 22:54:15 följande:
    måste säga att du har bra insikt för att bara vara 19år.själv är jag snart 33år.
    Tack så mycket! Det var trevligt att höra Jag tycker du skriver mycket vettigt i den här tråden också!
    There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.
  • Bevabus
    Lakino skrev 2010-05-01 23:04:17 följande:
    tack.för mig är det mesta sunt förnuft faktiskt.
    Sant det är därför man blir så frustrerad, för oss är det en självklarhet men inte för andra
    There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.
  • Bevabus
    Lakino skrev 2010-05-01 23:08:29 följande:
    ja,jag har ju jobbat med detta som är "sunt förnuft" för mig i 23år nu,så visst blir man less när man ser folks okunskap.blir till och med rädd för ledare inom Brukshundsklubben som inte har någon tilstymmelse till hundkunskap eller om energier.såååå trist.
    Ja verkligen, det förstår jag!
    Min fasters hund som bet min syssling för ett tag sedan anser att hon har världens koll på hunden, för han kan sitta och ligga på kommando..
    Men hon släpper honom lös så fort de är i nå nya omgivningar, hon skiter i att lära honom att ge folk utrymme osv. Han blev till och med utslängd ur valpkursen för att resten av gruppen blev så irriterad på honom! Men hon ser honom som ett barn eftersom att hon aldrig har fått några egna och det är ju redan där som ansvaret brister.
  • Bevabus
    Gaby 01 skrev 2010-05-01 23:09:06 följande:
    Men hallå....!!! Blev det en klubb för inbördes beundran Synd att inte alla kan lika mkt som ni Lakino och Beverly för då skulle jag känna mig bra mycket tryggare i möten med hundar ute på stan. Och jag skulle se bra många fler trygga och välmående individer.
    haha det var trevligt att höra! (eller snarare läsa)
  • Bevabus
    SoStylish skrev 2010-05-01 23:11:59 följande:
    På tal om okunniga ledare så var det en hundtränare som sa åt en bekant till mig att lägga sig ner, stirra hunden i ögonen och morra åt den. Behöver jag säga mer?
    Hahaha jag kan verkligen se hunden framför mig med en skeptisk min:
    "öhhm vad gör du?"{#lang_emotions_undecided}{#lang_emotions_tongue_out}
  • Bevabus
    Matillin skrev 2010-05-01 23:12:01 följande:
    Någon som har lust att svara på varför man tränar försvar på en hund som man har för privat bruk?Känns lite galet men jag är ju ingen "hundexpert"
    Nu har jag aldrig gjort det, men jag tror det är väldigt individuellt Ju mera kontroll man har över hunden, desto bättre är det ju. Och genom att öva försvar så går man ju igenom fler övningar med hunden som ger den respekt för ägaren. Andra kanske övar försvar för att känna sig tryggare ifall att något skulle hända. Om de skulle bli anfallna mitt i natten eller något så känns det ju skönt att veta att man har en hund som inte flyr fältet utan hjälper en istället.

Så som sagt, jag tror det är olika och det finns säkerligen fler anledningar än de jag räknade upp
  • Bevabus
    Lakino skrev 2010-05-01 23:15:03 följande:
    ja jag har själv sett många exempel på hundar som längs ur kurser,pga olydnad.men det beror ju på att den som håler i kursen HELLER inte vet hur det ska gå till???
    Precis min tanke Jag kan dock tänka mig att det blev för mycket för handledaren att hålla reda på alla hundar tillsammans som inte hade utvecklat sitt sociala beteende ännu. Och när det dessutom kom in en ettrig liten hund med ägare som inte vill ta till sig råden så rann bägaren över. Jag tror det kan ha varit en blandning av att handledaren inte riktigt hade koll på läget och att han helt enkelt var lat och gav upp för lätt med fasters hund.
  • Bevabus

I slutändan så handlar ALLT om signalerna som djuren ger ifrån sig. Som barn är det inte lätt att veta vad hunden berättar, så det är ett kombinerat ansvar mellan hundägare och föräldrar. Det är trist att det blir som ett krig där folk bara skriker på varandra. Föräldrarna begär att hunden ska avlivas att hundägarna begär att föräldrarna ska hålla ögonen på ungarna konstant.

När jag var liten så var jag hemma hos farmor och skulle klappa hennes katt. Jag vet inte om mina föräldrar hade berättat för mig att katten var sjuk eller inte. Men jag klappade henne iaf, trots att hon inte ville för hon mådde ju dåligt. Det slutade med att hon rev och bet mig. Jag blev ledsen och rädd för djur under många, många år. MEN jag har ÄLSKAT djur hela mitt liv också! Jag tyckte bara det var obehagligt när de närmade sig mig för jag kunde inte läsa deras signaler. Och jag hamnade flera gånger i obehagliga situationer där hundägare inte tog sitt ansvar och kallade tillbaka hundar som jagade mig! Men jag har ändå alltid önskat att jag skulle våga gosa med alla djur! Och det tycker jag visar hur förlåtande man trots allt är. Jag visste innerst inne att det inte var djurets fel att det skadade eller skrämde mig!
    Så vad skickar det för signaler till mitt barn om jag begär avlivning av hunden som bet henne? Att djur som gör ett misstag förtjänar att dö? Nej, det är verkligen inte det budskapet jag vill ge.
    I ett sånt här fall så vill jag göra mitt yttersta för att barnet inte ska bli rädd för hundar, så jag skulle se till att vi umgicks massor med balanserade hundar och jag skulle lära mitt barn hur man beter sig emot dom! DET är strikt hundägaransvar enligt mig. INTE avlivning.

• Bevabus
    Gaby 01 skrev 2010-05-01 23:33:27 följande:
    Jag kan bara tala för mig själv, men jag tror att man som föräldrer aldrig mer vill riskera att sitt egna barn ska behöva utsättas för risken från samma hund igen eller för risken att något annat barn ska råka illa ut. Även om risken kanske bara handlar om promillen. Och det skulle visserligen kännas hårt även om en vuxen blev biten men just att ett barn blivit utsatt blir som ett övergrepp. De har ju inget att sätta emot varken styrkemässigt eller erfarnhetsmässigt. De känns som offer.Den bullterriern som bet hunden vi var ute med är avlivad och jag känner en lättnad. En lättnad över att veta att inget levande djur eller människa någonsin ska behöva sitta i de käftarna igen. Jag kan fortfarande må illa när jag ser bilderna rullas upp i huvudet från det mötet. Dock har de en till bullterrier som jag hört ryktesvägar redan klippt 3 hundar så möter jag dem på cykelvägen så korsar jag nog gatan illa kvickt. Sorgligt!
    Jag förstår dig, absolut! Men skillnaden mellan dig och mig är väl att, du ser bara barnet som ett offer. Och jag ser både barnet och hunden som offer.
  • Bevabus
    Gaby 01 skrev 2010-05-01 23:38:26 följande:
    Mmmm och att jag inte riktigt tror på att man kan fixa till en hund som bitit. Det går säkerligen med rätt hjälp, det är bara jag som inte tror på det. Jag har jättesvårt att se det "friska" i hunden.
    Det går, det gör det Du verkar vara halvvägs övertygad iaf. Du vet innerst inne att det går om rätt person får ta hand om hunden. Du förstår iaf min poäng med varför jag tycker en hund som bitit ska omplaceras till ett proffs istället för att avlivas?
  • Bevabus
    Gaby 01 skrev 2010-05-01 23:41:51 följande:
    Och för detta ska barnet bitas? Shit, då skulle ju absolut fler barn bli bitna i hemmen. Jag tror däremot att en vanlig orsak är att barnet stoppar händerna i maten och att hunden inte ser barnet som högre i rang.
    Molson Canadian menade inte så. Hon menade bara att många låter ungarna klänga på hundarna utan att tänka på att hunden kan bli irriterad. Och eftersom att så många struntar i att ta bort ungen så måste ju hunden reagera själv. MEN ha i minnet att en hund alltid biter som SISTA UTVÄG! Barnets föräldrar har uppenbarligen missat en massa varningssignaler som hunden har skickat innan den biter. Och det visar på dåligt ledarskap.
  • Bevabus
    Gaby 01 skrev 2010-05-01 23:47:52 följande:
    Nja Helt övertygad blir jag nog inte förrän man försäkrat mig om att hunden inte får vistas i samhället utan ska vara i tryggt förvar och med munkorg Men helt ärligt... när det kommer till ens egna barn och ifall det skulle hända dem, då skulle jag inte vara förlåtande....
    Den kommer inte behöva någon munkorg när den är rehabiliterad Men under tiden som den rehabiliteras och fortfarande är en fara så kan självklart munkorg användas som hjälp. Men en sådan behövs oftast bara i början när hunden mår som sämst. Sen kan man vart eftersom ta bort munkorgen för hunden börjar lära sig det sociala beteendet

Man behöver inte förlåta för att kunna ge nya chanser Du behöver inte ens ha något med hunden att göra, du behöver aldrig träffa den igen. Personligen så skulle jag känt mig nöjd om jag visste att hunden som bitit mitt barn nu har en proffsig ägare som ser till att ha den under kontroll.
  • Bevabus

Nu har jag ögonlock gjorda av bly, så jag hoppar in här imorgon när diskussionen lär vara brännhet igen Skönt att kunna avsluta kvällen med lite glada miner. Godnatt på er!

• Bevabus

Här har ni diskuterat mycket sen igår ser jag! Jag kommer inte säga så mycket mera då jag har fått ut alla mina åsikter i vår vilda diskussion inatt
    Men jag kommer stanna kvar för jag är intresserad av vad TS har att säga nu.

• Bevabus
    Lakino skrev 2010-05-02 15:30:36 följande:
    det konstiga är att ingen reagerar om en chihuahua står och skäller och drar i kopplet,men gör en rottis eller en schäfer samma sak så reagerar man.varför tror folk med SMÅ hundar att de nte behöver uppfostra dem?? det undrar jag.
    För att dom är fluffiga och har pyttesmå nosar och pyttesmå tassar som är såå gulliga och de ser ut som små marsmallows på moln! Hihihihihihi!

• Bevabus
    Lakino skrev 2010-05-02 15:41:40 följande:
    den som har sett ETT avsnitt utav cesar millan VET att det är personen HUNDENS uppförande beror på.men ser direkt att hunden förändras när den är med en person som håller på regler och gränser.
    Verkligen sant Jag älskar Cesar, tycker han är grym!
  • Bevabus

Och så kommer de som skriver här bara för att göra folk upprörda. Ignorera dom.

• Bevabus
    puss skrev 2010-05-02 15:51:12 följande:
    stod i tidningen i dag om en liten flicka som blivit biten i ansiktet. hunden dläppte inte taget heller, dom fick bända loss den.
    Men det är väl det fallet vi snackar om såvitt jag fattat det? Och det stod igår.

Den bet för att döda, jajamen. Men det var ägarens fel. Den hade inte uppfostrat hunden ifrån början och ska nu avliva den, vilket är patetiskt. Det är ägaren som ska avlivas och aldrig få ha hundar igen.
  • Bevabus
    puss skrev 2010-05-02 15:52:33 följande:
    men den var säkert JÄTESNÄLL egentligen och ville bara hälsa
    Det vet du mycket väl att ingen har sagt så det är bara barnsligt av dig att skriva något sådant. Kan du inte föra en diskussion på en vuxen nivå så är det ingen idé att prata med dig.
  • Bevabus
    puss skrev 2010-05-02 15:54:27 följande:
    ja, bra idé!! vi avlivar ägaren och förbjuder den att ha hund i dödsriket. klokt av dig.
    Min poäng var snarare att ägaren aldrig kommer avlivas eftersom att samhället inte fungerar så, och att den i så fall åtminstone ska ha hundförbud. Men någon sådan lag finns tyvärr inte idag och det är ren tragedi.
Svar på tråden Förbjud dessa jävla kamphundar!