Inlägg från: Gaby 01 |Visa alla inlägg
  • Gaby 01

Förbjud dessa jävla kamphundar!

Lakino skrev 2010-05-01 20:54:33 följande:
    Där skapar DU problem.eftersom du lyfter upp din hund stärker du bara DIn hunds rädsla.du verkar då verkligen INTE van med problemhundar!!!det är verkligen inga problem att skydda sin hund mot lösa hundar...man måste ha pondus när man håller på med hundar.
    Kanske gäller flertalet vovvar men en lös bullterrier med ett mål i syfte behöver nog en kula mellan ögonen för att stannas. Jag kan ärligt talat inte säga vad vi skulle kunnat göra för att förhindrat den olyckan. Glad ändå att det var en sådan pass "liten" ras som gav sig på en större hund. En lika stor hund hade inte överlevt.
  • Gaby 01
    Sannalouise87 skrev 2010-05-01 21:01:29 följande:
    Jag också...jag litar inte på andra hundar, och hundägare för den delen, när vi är ute och går. Jag förstår givetvis att folk är rädda för "kamphundar" och andra hundar, men jag tycker det är synd och skam när man svartlägger en hund och tycker att den ska förbjudas här i sverige. Då jag själv äger en Rottweiler som inte har den minsta agg mot varken människor eller djur, blir man ganska ledsen när folk påpekar att det är fel på hunden. Vår hund skulle kunna leka med en daggmask utan att ens skada den...
    Det jag ärligt talat är mest rädd för när det gäller "kamphundar" det är aggressiviteten och omfattningen av bettet. Jag hade ingen aning om att det kunde vara så vidrigt innan jag såg denna lilla bullterrier som attackerad hunden vi var ute och gick med och får fortfarande kalla rysningar vid tanken på ifall det varit ett barn som suttit i de käftarna som bara vägrade att släppa. Det var helt hysteriskt vilken styrka, den bara satt som gjuten. Och det är nog det jag ser framför mig då de skriver i tidningen att rottisen vägrat släppa taget!
    Och säkerligen finns det många hundar med väldigt, väldigt dåliga ägare som ger resultat därefter men det finns även hundar som även under de bästa förutsättningar inte är lämpliga att ha mer människor runt sig än sig ägare. Det som skiljer är att en vettig hundägare ser detta och gör något åt saken medan en dålig förvärrar situationen.
  • Gaby 01
    Bevabus skrev 2010-05-01 21:35:07 följande:
    Det är aldrig försent att lära en hund sitta.En hund som har bitit någon, oavsett om det är ett barn eller vuxen ska undersökas psykiskt. Är den inte sjuk så ska den omplaceras. En sådan lag bör finnas enligt mig, för om den inte är psykiskt sjuk så är ägaren olämplig och hunden ska få en ny chans. Den vet inte rätt eller fel för ägaren har inte lärt den det.
    Frågan är ifall det inte är försent... Och är det värt att riskera andra hundar och även människor (barn i detta fallet) för hunden? Nästa gång kanske det inte går lika "bra".  Är det värt att ta risken. Jag tror inte att någon skulle kunna förstå eller förlåta ifall det upprepades igen.
    Det finns ju en ganska enkel lösning på själva bitrisken och det är konstant munkorg men hur mår hunden av det psykiskt? Tar man bort värdigheten från djuret då? Och vad händer ifall olyckan är framme och hunden vid matning lyckas smita?

Den bullterriern som bet "vår" hund hade bitit 2 ggr tidigare och skulle haft munkorg men lyckats smita. Och även där är det ju människans fel men det går ju ALDRIG att garantera att misstag inte sker.
  • Gaby 01
    Bevabus skrev 2010-05-01 21:50:29 följande:
    Försent?? Vad pratar du om? Hundar lever i nuet. Missade du att jag skrev "det är aldrig försent att lära en hund sitta"?Det är poängen. Alla hundar går att göra normala igen, så länge de inte är psykiskt sjuka! Det är därför det är så sjukt tragiskt att den där ägaren ska avliva det stackars djuret och inte ge det en chans, och sedan springa ut och säkert skaffa en till hund som han/hon gör samma misstag med!!Men en hund som har gått så pass långt att den attackerar är väldigt svår att rehabilitera på egen hand om man inte har grundkunskaperna (som så hemskt många hundägare inte har) så det är därför jag rekommenderar att omplacera hunden till ett proffs.
    Hoppas verkligen det skulle fungera om man gjorde en sådan lösning för det skulle vara oerhört tragiskt ifall det skedde igen. Jag kan tyvärr inte säga... en gång är ingen gång... i detta fallet, för den som råkat illa ut är en 5-årig liten tjejj som antagligen har en mängd operationer framför sig. Och jag känner oerhört starkt för denna familj som råkat ut för detta, kanske för att jag har en 5-åring själv och skulle blivit alldeles förkrossad om han råkat ut för något liknande.
  • Gaby 01
    Molson Canadian skrev 2010-05-01 21:52:19 följande:
    Varför ska främmande barn ha rätt att gå fram till främmande hundar och klappa dem utan lov? Jag har knappast rätt att gå fram till främmande människor eller barn och klappa dem utan lov.  Ja, i dina ögon ja. Jag vidhåller dock att dina ögon inte ser hundens signaler. Du bygger hela ditt case på att hundar ska bete sig som människor; som om de är människor. Det är de inte. Inte sjutton skulle du knata fram till en älgko och sedan när den sparkat in revbenen på dig gnälla över att du inte provocerade den?
    Främmande barn som klappar främmande hunder är och kommer aldrig vara en bra kombination, men det händer dagligen, då många hundägare tar med sina hundar och lämnar dem utanför diverse affärer. Ett barn ska inte liksom en vuxen människa inte klappa en främmande hund, men risken för att ett barn gör det är högre än att en vuxen gör det och det är hundägarens ansvar att se till att det inte kommer åts att klappas. Det är hundägaren som tar med sig sitt djur ut i samhället med omgivande människor. Och att begära att ett barn ska kunna läsa en hunds beteende är nog lite överkurs, inte ens de flesta vuxna även hundägare klarar av det. Och ett barn skulle säkerligen klappa en älgko om den så fick, de förstår inte bättre. Det är därför vi vuxna är där för att vägleda dem genom livet, så som en hundägare ska leda sin hund och vara dess trygghet. Om din hund biter ett barn så har du misslyckats med att vara just det.
  • Gaby 01
    Molson Canadian skrev 2010-05-01 22:09:02 följande:
    Och vem är ansvarig för barnen? Föräldrarna. Om jag vore så korkad att jag lät mina barn ranta fram till främmande hundar och lät dem bete sig så att hunden försökte hugga sig ut så skulle jag skämmas. Jag skulle inte skämmas av att korkade föräldrar låter sina barn göra som de vill. Barn har ett yvigt kroppsspråk och en kopplad hund som blir påflugen av barn kan mycket väl känna sig trängd och därför försöka bita sig ur trängseln. Jag skulle inte avliva en hund för att den bet ett barn. Jag skulle inte avliva en hund som bet mig heller. Jag blir biten för jämnan och det är pga mitt agerande (förvisso uppmuntrat och intränat). 
    Det är fortfarande inte okej att hunden bits! Det är du som hundägare som ska finnas där för hunden liksom föräldrarna är där för barnet. Inte fasiken skulle jag lämna mitt barn självt utanför Konsum, fastsatt med koppel, och låta främmande människor komma och ta på det. Men tyvärr gör många hundägare just så med sina vovvar vilket jag tycker är att överge dem och då brister man i sin uppsyn över hunden. Och skulle det vara så att du står där utanför och väntar med hunden medan sambon handlar så har du ansvaret att ingen kommer och pillar på hunden, liksom jag skulle motat bort om någon främmande skulle stoppat ner huvudet i bebisens vagn. Våga säga nej för fasiken och visa att du är ledare för din hund.
  • Gaby 01
    Lakino skrev 2010-05-01 22:09:48 följande:
    hundar ska inte nafsa heller,det är ett dominans beteende som inte ska finnas överhuvudtaget.hunden ska vara LÄGST i rang i hemmet.
    Tyvärr är det allt för många som tycker att det är okej ifall hunden blir provocerad.
    Och det tycker jag är rent ut sagt skitläskigt och gör mig skraj över vilka som faktiskt har hund därute.
    Jag är helt för nolltolerans när det gäller en hunds aggresiva beteende. De är som du skriver lägst i rang och ska känna sig trygga med det.
  • Gaby 01
    Molson Canadian skrev 2010-05-01 22:16:07 följande:
    Det är föräldrarnas ansvar att se till att barnen inte går på främmande hundar. 
    Mina barn är mina ansvar och det försöker jag följa till punkt och pricka men alla som har barn vet att barn kan ha väldigt egna viljor och det är vi vuxna i samhället som ska se till att barnen ska vara trygga. Även du som hundägare ska se till att barnen är trygga i mötet med din hund oavsett var när hur mötet sker. Och just mötet mellan hund/barn blir så fruktansvärt orättvist styrkemässigt. Ett barn har absolut inget att sätta emot ifall en hund väljer att bitas. Ungefär som en liten hundvalp inte skulle ha något att sätta emot en vuxen människa med en slägga. Och åter igen, du måste se till att din hund är trygg i andra människors tillvaro, först då är du en bra hundägare.
  • Gaby 01
    Lakino skrev 2010-05-01 22:18:42 följande:
    fast där tycker jag du har lite felens hund MÅST fungera i sociala sammanhang,och kan den inte ens sitta utanför konsum utan att skälla/yla eller attakera folk som går förbi,ja då har man brustigt VÄLDIGT i uppfostran!däremot ska inte föräldrar låta sina barn gå fram till denna kopplade hund utanför konsum,låt den vara,ni känner inte hunden,och vil du utsätta ditt barn för en eventuell risk??
    Jag skulle aldrig låta mina barn medvetet klappa en hund som är kopplad utanför på dylikt sätt. Faktum är att mina barn inte får klappa hundar alls efter den incidenten jag skrev om tidigare vilket i sig är en sorg också.
Svar på tråden Förbjud dessa jävla kamphundar!