Inlägg från: Bevabus |Visa alla inlägg
  • Bevabus

Förbjud dessa jävla kamphundar!

Gaby 01 skrev 2010-05-01 22:14:03 följande:
    Det är fortfarande inte okej att hunden bits! Det är du som hundägare som ska finnas där för hunden liksom föräldrarna är där för barnet. Inte fasiken skulle jag lämna mitt barn självt utanför Konsum, fastsatt med koppel, och låta främmande människor komma och ta på det. Men tyvärr gör många hundägare just så med sina vovvar vilket jag tycker är att överge dem och då brister man i sin uppsyn över hunden. Och skulle det vara så att du står där utanför och väntar med hunden medan sambon handlar så har du ansvaret att ingen kommer och pillar på hunden, liksom jag skulle motat bort om någon främmande skulle stoppat ner huvudet i bebisens vagn. Våga säga nej för fasiken och visa att du är ledare för din hund.
    Har man en uppfostrad hund så kan den sistta utanför Konsum utan att nafsa på folk.
    Som hundägare kan man inte kontrollera världen. Så om en vuxen eller ett barn går fram till min hund (alltså en främmande hund) som sitter utanför Konsum så får de faktiskt skylla sig själva om han känner sig trängd och varnar dom.
    Han har bara ett kort koppel att röra sig runt, så om ett barn (med en oansvarig förälder) går fram för att klappa honom och han inte vill det, ja då kommer det en varning såklart...
    Det är inte mitt fel som hundägare. Har jag uppfostrat honom rätt så har jag gjort mitt jobb. Att andra människor kommer fram till honom och leker utan att jag har sagt att det är okej, det är inte mitt fel.
    Är hunden uppfostrad så sitter den snällt utanför Konsum och väntar (nej han känner sig inte övergiven, han vet sin plats i rangen, det är så naturen fungerar) och gör inga fula attacker emot folk som går förbi.
    There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.
  • Bevabus
    Dynah skrev 2010-05-01 22:14:57 följande:
    Men det händer ändå olyckor, eller hur? Och eftersom vi har en lag i Sverige som heter strikt ägaransvar så är det den som gäller...det är bara för dig att gilla läget!Jag kan lova dig att om din hund skulle bita MITT barn och du inte avlivar hunden, så gör jag det! (med stöd av LAGEN)
    Så du tycker inte att hunden först ska undersökas för psykiska sjukdomar och sedan omplaceras till någon som kan uppfostra den korrekt? Det var ju inte hundens fel att den blev uppfostrad på fel sätt. Ska vi avliva små barn som har inkompetenta föräldrar också eller?
    There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.
  • Bevabus
    Dynah skrev 2010-05-01 22:17:49 följande:
    Du har inte fattat lagtexten = du ska inte ha hund!
    Ja för lagen är ju sååå bra och tänker alltid på saker och ting hur alla perspektiv....HA! Jag slår vad om att gubbarna som kom på den där lagen inte vet ett skvatt om hundar. Hade de gjort det så hade vi levt i en bättre värld.
  • Bevabus
    Dynah skrev 2010-05-01 22:22:02 följande:
    Du ser/gör ingen skillnad på hundar och barn?
    Det har inget med saken att göra. En hund som har bitit är en olycklig hund. En hund som biter skriker på hjälp! Precis som att ett barn som skär sig skriker på hjälp! Den mår inte bra och måste få hjälp!! Vad är det som är så svårt att förstå med det!?
    Ska vi avliva varenda jäkel som måste dåligt psykiskt. Ja då skulle jag ha kolat vippen för fyra år sedan. Det känns ju bra. Djurs känslor och liv ska räknas lika mycket som våra. Jag säger inte att jag skulle offra mitt liv för en hund och inte ett barn. Jag säger att djuren är lika oskyldiga som barn och måste kunna lita på oss som hundägare att vi skyddar dom! Att vi är deras FLOCKLEDARE vilket innebär att vi uppfostrar dom! De hundar som biter har inte haft en förebild, de har inte haft någon att lära sig ifrån! Ska de inte få den chansen?? Är du så känslokall att du verkligen inte bryr dig? Den hunden kommer aldrig få chansen att leva ett balanserat och lyckligt liv. Va grymt och elakt att låta den leva obalanserat och trist liv och sedan avliva den. Det är vårt ansvar, samhällets, att se till så att djuren har det bra så vi kan leva tillsammans!
  • Bevabus
    Dynah skrev 2010-05-01 22:25:45 följande:
    Fanns inte lagen om strikt ägaransvar skulle jag kunna släppa ut min aggressiva hund på stan att tugga på både människor och saker...utan att ta ansvar för det.Vore ju skit-bra!!
    När sa jag att en lag om strikt ägaransvar inte skulle få finnas? Var vänlig och vrid INTE om mina ord. Då blir jag bara förbannad och förlorar respekt för dig.
  • Bevabus
    Dynah skrev 2010-05-01 22:32:25 följande:
    Jodå, sålänge det inte springer på stan och biter folk. Och det har dom ju uppenbarligen gjort? Du får ta den där diskussionen med lagstiftaren, inte med mig.
    Det var ju hundar som hade bitit som jag pratade om. De som känner samma sak som barn som skär sig, de skriker på hjälp för att deras ägare inte kan sköta dom. Men du bryr dig ju uppenbarligen inte om dom. Tur att det finns jag och många andra i denna tråd som gör det.
  • Bevabus
    Dynah skrev 2010-05-01 22:34:03 följande:
    Vem har sagt att jag vill ha din respekt..???
    Du kanske inte vill ha min respekt, men jag tänker ge dig den. Jag vill både få och ge respekt till de jag diskuterar med. Hur ska världen annars överleva. Det är bristen på respekt i samhället som gör att världen går under, det är tragiskt att du inte ser det på det sättet. Det var ju det du just ja "Vem har sagt att jag vill ha din respekt?"....det säger ju allt.
  • Bevabus
    Gaby 01 skrev 2010-05-01 22:39:22 följande:
    Jag ska ta och lägga mig nu men måste ändå avsluta med en liten fråga!Hur kan det någonsin vara okej för en hund att bita ett barn? Provocerat eller inte... Och det gör mig bedrövad att se att det finns hundägare som tycker att det är okej att uppfostra en hund som inte är så trygg i sig självt att den inte klarar av vissa situationer. Det om något är för mig djurplågeri!
    Såvitt jag har sett så har INGEN av oss i tråden sagt att det är okej för en hund att bita ett barn. Vi säger däremot att den borde få RÄTT vård och RÄTT ledarskap så att den kan få komma på rätt sida igen, istället för att avlivas.
    Precis som att jag hellre ser att en brottsling hellre får vård och terapi än att den förlorar livet och alla chanser (händer det upprepade gånger så kan vi dock diskutera dödsstraff och avlivning).
  • Bevabus
    Dynah skrev 2010-05-01 22:42:04 följande:
    Jag vill ha respekt av intelligenta och resonabla personer. Du respekterar ju inte ens lagen...??? Tur för vem??? Få se vad som  händer när en av dessa hundar biter ditt barn...
    Jag respekterar lagen när den respekterar hundarna
    Men lagen om hundarna handlar inte om ALLT i samhället. Jag respekterar många andra lagar. Går aldrig emot rött t.ex.

Den dagen en hund biter mitt barn så kommer jag att reagera som andra i min närhet har gjort när deras barn blivit bitna. Anmäla ägaren och tycka synd om hunden. Jag kommer ALDRIG att ge upp mitt hopp och min kärlek för djur. Jag är vegetarian och väldigt aktiv inom Djurens Rätt. Du känner inte mig och har inte en aning om hur jag kommer reagera om mitt barn blir hundbiten. JAG har till och med blivit biten av djur och inte fan hatar jag dom för det. Det var MITT fel att jag blev biten!
  • Bevabus
    Dynah skrev 2010-05-01 22:44:13 följande:
    Det ÄR stor skillnad mellan människor och djur. Jag har ingen som helst respekt för människor som inte ser den skillnaden.Nu ska jag lägga mig eftersom jag hyser NADA respekt för dig ...och dina sjuka hundar...NATTI NATTI!!!
    Och slutsatsen blir då att du är omognare än en 19 åring. Jajamen, jag är 19 år och du är pinsamt låg just nu. Jag kommer inte ha några fortsatta diskussioner med dig.
    Du må ha förlorat respekten för mig men jag tänker inte göra det för dig. Hoppet är det sista som lämnar människan. Jag önskar dig en trevlig kväll och att du får en god natts sömn
Svar på tråden Förbjud dessa jävla kamphundar!