Gaby 01 skrev 2010-05-01 19:00:07 följande:
Alla hundar kan bitas, problemet är bara att när en "kamphund" bits så släpper de inte och skadorna kan bli så mycket mer extrema. Jag har sett en liten (bullterrier) bita en annan hund och jag blev chockad över den kraften och det våldet som den bet sig fast och totalt vägrade släppa trotts massiva insatser. Och det var ändå en liten hund ur denna linje.Jag är helt klart för att man ska införa licens på att få ha hund. Idag krävs det licens att få äga ett vapen och det är just det en hund kan bli i fel händer eller med fel psyke från början. Ett vapen är inte heller alltid farligt men kan bli om det hamnar i fel händer....Och jag kan helt ärligt säga att jag tycker det är onödigt med dessa raser som när det väl sker ställer till med så stora skador. Det finns en uppsjö med raser och någonstans där borde man väl kunna hitta en ras som passar en som inte har detta i blodet?
Ja, fast det är INTE hunden som är problemet, det ÄR ägaren.. för det är ägarens uppgift, enligt lag att se till att hunden inte får chans att hugga, oavsätt ras!