Inlägg från: My opinion |Visa alla inlägg
  • My opinion

Förbjud dessa jävla kamphundar!

tebax skrev 2010-05-01 18:11:55 följande:
    Nu har man sett ett fall igen där ett barn har blivit atteckerad av dessa as! Kom inte och påstå att det beror på ägaren för det jävla skitsnacket går jag inte på. Dessa hundar borde föbjudas i detta land. Patetiskt att få ha sådana hundar , fattar inte hur Sveriges regering INTE ser problemet. Ska man inte våga släppa ut sina barn att leka för att de kan bli attackerade av hundjävlar?? FAttar inte nöjet med att skaffa en hund som har fel i aveln från grund o botten!1111111111111111111111111
    Givetvis är det så att det finns mer eller mindre bitbenägna raser, det finns raser som är mer benägna att bli "knäpa i huvudet". Det finns ju dessutom skillnad i storlek mellan hundraser och därför kan de rent fysiskt göra olika mycket skada.

Jag ser dock att det stora problemet är alla dessa ägare som anser att de har full koll på sina hundar. I bebyggda områden borde det vara förbjudet att ha sina hundar lösa för det är som jag ser det omöjligt att ha sådan pli på en hund att det motsvarar att ha den kopplad. Då skulle man slippa detta. Hunden får man ha lös på sin tomt eller i en hundrastgård, annars inte.
  • My opinion
    onoff skrev 2010-05-02 13:12:50 följande:
    men de är ju mer ett jaktbeteende, om hunden jagar en katt eller kanin.. så du kan ju inte jämföra en katt med ett barn, om du menar att den hugger oprovocerat?
    Och om ungen står och håller i katten eller kaninen då? Ska barn inte få röra sig för att dessa hundar ska få finnas. Det spelar liksom ingen roll att det finns folk som kan fostra dessa djur. Vi har sådana som tämjer tigrar också men inte f*n skulle vi låta dessa gå runt på gatorna.

Hundar borde inte få vara lösa annat än inom inhägnat område. För ärligt talat om ni som hundägare är ärliga så visst har det hänt att er hund inte har kommit när ni ropat och visst har det hänt att den när den har varit lös har lämnat er sida. Som djurägare så vet man att man inte alltid har full koll på ett djur, de kan bli rädda, få sin jaktinstingt väckt m.m. och då är det bara koppel som garanterar att inget händer.

Man skulle även kunna införa "förarbevis" för vissa raser. Om det krävdes utbildning + att man inte är brottslig för att få ha vissa raser så skulle man slippa att kriminella skaffar farliga raser för att ha som skydd/vapen. För vem tror att en droglangare vill ha en tax eller för den delen labrador. Den avskräckande effekten på omgivningen lär bli minimal i förhållande till pittbull eller likanande raser.

Kommunerna skulle spara massor på att slippa byta ut babygungorna i parkerna. Dessa används av idioter med kamphundar för träning i så hög utsträckning att man nu bara byter dem när de är helt sönder inte när det bara bitits bort en bit. För även om jag inte sett hundarna själv har jag svårt att tro att det är ägare till taxar, pudlar eller labradorer som gör detta.
  • My opinion
    Molson Canadian skrev 2010-05-02 13:37:35 följande:
    Är ju inte särskillt bra med hundar som går och biter ihjäl andras hundar heller. Dessutom så riskerar ju ägaren till den andra hunden att skadas om h*n försöker skydda sin hund. Och säg nu inte att de inte avlats till att bita andra hundar för det är väl just det man gjort. Och det har man knappast hunnit avla bort ännu. Dessutom är det så att alla raser kan få en knäpp och då blir skadan värre från hundar som är avlade för kamp.
  • My opinion
    Smiley skrev 2010-05-02 14:08:02 följande:
    Det är ju bara att titta på Cesar Milan om vad han tycker om sk "kamphundar". Jag tycker absolut inte att det är rasen, utan det är ägaren som inte kan ta hand om hunden! Vi har en precis likadan hund som Cesar har i programmet (Daddy), och vår hund är INTE aggressiv!!!
    För CM är ju en väl ansedd aktoritet i Sverige, eller inte.
  • My opinion
    Teza73 skrev 2010-05-02 14:15:42 följande:
    En Rottis är en Brukshund INTE en så kallad "kamphund" Dessa "pitbulls" Amstaff och Engelsk Staff, Bullterrier som e dom som räknas till "kamphundsraserna" är riktigt bra hundar om dom har rätt ägare, dom används till kamp av idioter¨. Och idioter som avlar på agresivt lynne. Klart dom bli galna då, men är fortfarande människor som bär ansvaret för det. Om en uppfödare är seriös, oavsett ras blir de bra hundar, som säljs till utvalda ägare. INGEN uppfödare som är seriös oavsett ras säljer till vem som helst. Som sagt, fortfarande vi människor som påverkar hur utgången blir för dessa hundar. Det är hemskt att just dessa raser valts ut av djurplågande idioter bara för att dom har en kampanda i sej. Men den dyker bara upp i extrema lägen om den får ett normalt liv, att hetsa en hund är avskyvärt, men vilken ras som helst kan hetsas till att vilja döda, skillnaden är bara att det är olika svårt. Att deras saxbett skulle orsaka att dom inte släpper mer än andra hundar är bara en myt, så funkar det inte, är helt situationen som avgör hur ett angrepp från en hund ser ut. Min amstaff-pojke blev attackerad av en Lahsaapso, han blev biten i benen gång på gång, han blev helt förtvivlad och de enda han kunde och ville göra var att få den lilla hunden att sluta bita, det ahn gjorde var att hålla de försiktigt över nacken(inget bett alls alltså) tills den gav sej, släppte sen å den pep iväg hem, inte en skråma på den hunden men min fick diverse sår och liknande, så ts menar du att så länge det inte är en stor lkamphund är sånna beteenden okej så länge dom inte orsakar så stor direkt skada?? Hade min hund varit aggressiv hade de ju bara blivit slarvsylta av de lilla, eller hur. Men hade han inte markerat och tagit tag i den hade hans skador kunnat bli MYCKE värre. Nä förbjud okunniga hundägare i stället, är där felet sitter så de så........
    Du har helt rätt i att det är människor som avlar fel och att det är människor som inte klarar av att hantera. Men det hjälper ju inte, det är som de som säger att det inte är skjutvapen som döda utan människor, visst stämmer det men människan får bra mycket svårare att döda utan skjutvapen och därför förbjuder vi skjutvapen. Det finns en del personer som klarar av att framföra en bil i 300 km på vägarna, vi har trotts det inte fri hastighet längre. Och varför det, jo för att det finns alldeles för många som tror att de tillhör gruppen som klarar av att köra 300 km/timmen.

Problemet är inte de som faktiskt klarar av sina hundar. Men på varje person som faktiskt klarar detta så har du en drös med männiiskor som inte kan lika mycket. De flesta av dessa väljer "lätthanterade" hundar men en del av dem vill ha något "häftigt" och tror att de är bättre hundmänniskor än vad de är.

Lösningen kan vara "körkort" för hund (olika krav för olika svårighetsgrad av raser) eller att förbjuda de svåraste/farligast raserna.
  • My opinion

Eftersom det är prat om vad som är kamphundar så kan kanske länken nedan från Svenska Kennel klubben vara intressant.

kennet.skk.se/skk/WebFiles/Files/188/lex_kamphund_webb.pdf

När jag var liten (innan kamphundar och pitbull var ett begrepp i Sverige) så var Rottweilern en vakthund och inget man släppte fram ett barn till. Schäfern var även den vakthund och en självklarhet att man inte hade tillsammans med barn. Är det kanske där problemet ligger idag att vi fått för oss att barn och djur är en självklar kombination och att vi därför inte inser att kombinationen ibland inte är särskillt lyckad.

• My opinion
    lillajessi skrev 2010-05-02 14:51:55 följande:
    Alla kriminella har "kamphundar". Du har inte sett gungorna vandaliseras av de kriminella och deras hund-ekipage. Men det har hänt. Är du sann eller?! Tycker synd om dig. På riktigt.
    Ta du och tyck synd om dig själv istället du tycks ju sakna grundläggande läsförmåga.
    Jag har inte skrivit att alla kriminella har kamphundar.

Jag har inte personligen sett gungorna vandaliseras det har däremot andra (har läst föler exempel men det enda jag hittar just nu) www3.kristianstadsbladet.se/article/20091119/KRISTIANSTAD/711199837/1338/&/Hundar-hetsas-pa-nya-gungor

Jag skrev att gungorna användes av idioter med kamphundar inte kriminella. Visserligen är det kriminellt att vandalisera gungorna men kriminella blir de ju i så fall först efter att de låtit hunden bita sönder gungan

Till skillnad från dig behöver inte se allt med egna ögon för att det ska vara sant.
  • My opinion
    Lakino skrev 2010-05-02 15:30:36 följande:
    det konstiga är att ingen reagerar om en chihuahua står och skäller och drar i kopplet,men gör en rottis eller en schäfer samma sak så reagerar man. varför tror folk med SMÅ hundar att de nte behöver uppfostra dem?? det undrar jag.
    Kanske för att det är skillnad mellan irriterande och farlig
  • My opinion
    Teza73 skrev 2010-05-02 15:37:45 följande:
    Haha kan LOVA att en chihuahua kan va minst lika farlig och skrämmande, jag jobbar på hunddagis och våran farligaste hund är just en sån, hon är inte rolig att tas med när hon blir arg de kan jag lova, kan tillägga att vi jobbar hårt med henne och har kommit lång bit på väg, men är fortfarande bara få av oss som tar henne. Sen har vi dessa andra staffar och liknande som är MYCKE lugnare, som troligen aldrig skulle göra illa nån. Så ja alla hundar kan vara skrämmande oavsett storlek det kan jag försökra
    Jo de kan säker både vara ouppfostrade och knäppa, men erkänn att om någon av staffarna hade varit fostrad som chihuahuan så hade ni haft betydligt större problem. Vi kan ju inte jämföra en illa hanterad liten hund med en bra hanterad stor.

Sedan är jag den fösta att hålla med om att småhundar kan vara väldigt aggresiva men skulle något hända så har du ju ändå större chans mot ett litet djur än mot ett stort.
  • My opinion
    lillajessi skrev 2010-05-01 18:53:00 följande:
    "Men andras barn som springer fram och klappar tar jag inget ansvar för."

Bara så du vet det så är du ansvarig. Som hundägare har du ett strikt ansvar. Kan du inte lita på din hund när andras barn klappar den så ska du inte ha den ute bland folk eller tillåta människor att komma nära den.

Svar på tråden Förbjud dessa jävla kamphundar!