Inlägg från: linas fina |Visa alla inlägg
  • linas fina

Förbjud dessa jävla kamphundar!

Rottweiler brukar väl inte ses som en typisk kamphund, eller har jag fel?

Jag är nog inte så insatt i olika hundraser och vad som får en hund aggressiv, men enligt min erfarenhet har ägarna stor påverkan hurdan hunden är. 
  • linas fina

En fråga till de som är mer insatta. Jag har en nära släkting som skaffat en amstaff. Är det väldigt viktigt att man när den är valp sätter tydliga gränser för den? Kan det bli försent sen?
    Den är valp nu men är väldigt nafsig och hoppar upp på mitt barn och nafsar. Jag tycker det är otäckt men ägaren tar det inte alls allvarligt.
    Jag tänker så här, rätta mig om jag har fel. En mindre hund behöver självklart också uppfostras men jag tänker att en vuxen papillon tex inte kan åsamka lika stor skada som en vuxen amstaff. Jag är helt enkelt orolig för hur hunden kommer vara som fullvuxen. Ägarens inställning gör mig inte mindre nervös. Han är liksom imponerad av starka hundar som är riktiga muskelpaket. 
    Jag tyckte att hunden kändes lynnig i sättet, först kom den fram och nosade och slickade och sen högg den till. Den kollade också när barnet var ensamt då sprang den dit och hoppade upp och försökte bita.
    Men jag vet inte, det kanske är normalt för en valp och den slutar kanske med det? Men jag tycker ändå ägarna borde markera tydligt redan nu att man inte hoppar upp på folk, spec inte barn, och nafsar. 

• linas fina
    trollkarl skrev 2011-12-15 13:26:37 följande:
    @ linas

Det krävs hårdare o tydligare gränser på en sådan hund jämfört med tex papillon.
    Så ägaren MÅSTE ta ansvar..
    Jag det är så jag också tänkt. Att hundarna är mer viljestarka.
    Nej jag tycker de har tagit sig vatten över huvudet, familjen har inte den tid och engagemang som behövs och jag kommer vara rädd när vi hälsar på med vårt barn. Det är som sagt släktingar som jag heller inte kan sluta hälsa på då mitt barn och de andra har rätt att träffas. 
    De bor i en annan stad så vi sover kvar där och har hunden nära inpå hela tiden. 
Svar på tråden Förbjud dessa jävla kamphundar!