Inlägg från: Digestive |Visa alla inlägg
  • Digestive

Förbjud dessa jävla kamphundar!

Varför ska Sverige styras av okunskap? Lyckas du motivera detta så kanske du kan få seriöst gehör i frågan.
  • Digestive

Vet knappt vart man börjar. Problemet ligger ju i hur människor uppfattar hunden och den okunskap som florerar kring den. Människor hör ordet kamphund och inbillar sig att hundarna därmed kan utgöra en fara för människor, när de snarare skulle utgöra en fara för andra hundar - utifall aveln för 80 år sedan fortfarande skulle ha en inverkan på deras beteende överhuvudtaget. Det har gått en hel del hundgenerationer sedan de avlades med kampegengskaper i fokus.

Dagens American Staffordshire Terrier har ingen och har aldrig haft någon skärpa med i sin avel överhuvudtaget. De lämpar sig inte som hundar med skärpa då deras fysik knappast gör dem lämpliga för att hantera människor fysiskt (enbart psykiskt genom sin storlek och proportioner - som vi människor så lätt går på). De tål mycket, känner lite och kan utdela fruktansvärt kraftiga bett - allt för att göra en kamp mellan hund och hund så lång och underhållande som möjligt. Mot en människa hinner de dock inte med, även om de såklart kan ställa till med en stor skada om människan blev attackerad oförberedd. Skillnaden på hundar som har avlats med faktiskt skärpa och på kamphundar hör till något väldigt uppenbart för dem som vill spendera lite betänketid på ämnet.

Exempelvis Dobermann och Schäfer har avlats för skärpa och den som inte ser skillnaden på fysiken hos de här två exemplen och på kamphundarnas dito bör skaffa sig glasögon illa kvickt. Det finns även en mental skillnad som skiljer dessa två hundtyper åt som dag och natt; i många fall så stor att det nästan känns som att jämföra farlighetspotentialen mellan en burdus tonåring i storlek slugger med en vuxen yrkesmördare.

• Digestive
    Faber skrev 2010-10-18 15:18:15 följande:
    Eller att man skadar sig mindre i vissa bilar när olyckan väl är ett faktum.
    Det gäller väl allt eller? Kan inte se hur det kan ligga som grund för ett förbud. Jag kan örfila sönder tegelstenar och har tränat kampsport och koreanskt självförsvar i 15 år - hur placerar du mig i ditt resonemang, som kan döda någon med fingrarna om "olyckan är ett faktum"?

Du klyver hår i okunskap och rädsla grundat i det samma.
  • Digestive
    Faber skrev 2010-10-18 15:43:27 följande:
    Eftersom du förhoppningsvis inte är lika styrd av instinkter som en hund så bedömer jag risken som betydligt mindre. En hund är ett djur och djur kan bli skrämda och aggressiva pga. yttre stimuli i många situationer. Du som människa har ju möjlighet att tänka efter på ett helt annat sätt innan du agerar även om du är skrämd.
    Beror på hur man ser det. Jag kan bli verbalt uppretad till aggression på grund av ordens innebörd (till skillnad från en hund) och fyller mig ibland med drycker som påverkar mitt omdöme (till skillnad från en hund) och så vidare.

Vad anser du att vi skulle vinna på ett sådant förbud?
  • Digestive
    Faber skrev 2010-10-18 16:49:39 följande:
    Om du läser tidigare inlägg så ser du att jag inte propagerat för ett förbud, däremot licens och en graderad sådan utifrån hundens potential att orsaka allvarliga skador om något går fel. Prceis som B,BE,CE körkort och A, B cert för flygplan.
    Aha, men då så. Måste ha missat det bland allt.
Svar på tråden Förbjud dessa jävla kamphundar!