Inlägg från: HäckHäxan |Visa alla inlägg
  • HäckHäxan

Förbjud dessa jävla kamphundar!

tebax skrev 2010-05-01 18:11:55 följande:
    Nu har man sett ett fall igen där ett barn har blivit atteckerad av dessa as! Kom inte och påstå att det beror på ägaren för det jävla skitsnacket går jag inte på. Dessa hundar borde föbjudas i detta land. Patetiskt att få ha sådana hundar , fattar inte hur Sveriges regering INTE ser problemet.

Ska man inte våga släppa ut sina barn att leka för att de kan bli attackerade av hundjävlar??

FAttar inte nöjet med att skaffa en hund som har fel i aveln från grund o botten!1111111111111111111111111

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 07:15
    Jag har varit bortrest ett par dagar och ser att jag fått över 2000 svar. Så jag kan knappast svara på allt men kul att se hur många som engagerat sig.

Ha det bra.
    Nu föredrar jag ordet muskelhundar om dessa "raser" ett ord jag lärde mig från danskan. Men vad jag inte förstår är att så många vanliga människor verkligen tror sig ha mer kunskap om saken än vad SKK har Vilka offentligt skrivit om sin åsikt på sin sida. De tror inte att förbud hjälper särskilt väl och det gör inte jag heller.

Om dessa muskelhundar förbjuds så kommer vi rent hundmässigt förlora på det. Idioterna kommer att komma på en annan ras de kan avla sönder och förstöra ryktet på. När jag föddes var schäfer en dålig hund för så många alkisar och annat, sen blev det rottweiler och idag är det olika terrier raser, amstaff, pitbull och annat.

Undrar ni aldrig hur det kommer sig att en person tex Cesar Milan kan har så många pitbull/ pitbull blandningar i sin flock utan att han och hans familj blir sönder tuggade? Vad beror det på? Om nu inte ägaren bär något ansvar för sitt djurs uppförande?

Jag har blivit hundbiten massor av gånger i mitt liv, hatar jag alla hundar, svar nej. Vila raser är de som bitit mig??? Schäfer är en av dom, dvärgtax en annan, dvärgschnauzer ytterligare en och goldenretriver är den ras som absolut bitit mig på dummast basis eftersom den försökte slita loss min knäskål.

Är jag rädd för dessa raser, nej, inte det minsta, är jag rädd för hundar, nej inte det minsta. Är jag rädd för att vissa personer har fel ras, absolut. Jag är rädd när folk köper något "gulligt" utan att ha en aning om vad det är, hur stor den blir och vad den bör brukas till. Det gör mig rädd all denna okunskap om tex den egna rasen, vad som är dominans beteende, vad folk misstar för kärleksfullhet från sin hund osv, det gör mig jävligt rädd.

Är jag hundägare, japp
    *gråter blod* Kom just på att min rumpa är för alltid förlorad! Fan också, skulle aldrig bytt bild!!!
  • HäckHäxan
    figurehead skrev 2010-10-16 12:47:42 följande:
    Blandar mig i diskussionen.

Blandrasaveln på sk kamphundar är en av de viktigaste faktorerna till de hundattacker som sk kamphundar är inblandade i. Det beror på

1, Man har ingen som helst aning om vad man har i kopplet. Vilka instinkter som styr hunden. Dvs vilken av rasernas instinker. Tex, min egen hund är en blandning av Amstaff och Stövare. Amstaffen som inte tycker om andra hundar (generalisering) är blandad med en hund som jagar andra djur. Väldigt korkad blandning. Hans liv kom till pga att en person ville tjäna lite snabba cash. Min hund ser ut som en klent byggd Amstaff men har grymma jaktinstinker. Vad jag vill säga är att det är förbannat svårt att veta vad som styr och triggar en blandras. Och med triggar menar jag vad som väcker intresse, kamplust alltså vad som engagerar hunden.

2, Priset. Pga att de är blandraser så kan man inte sälja dem till ett högt pris, vilket gör att oseriösa blandrasuppfödare säljer till vem som helst utan att ta ansvar för vad som händer med hundarna. Köparna får en "Pitbull" som egentligen kanske är en blandning av tex Boxer och Labbe.

Det är ALLTID bättre med renrasiga hundar. Man har en helt annan säkerhet i att veta vad som är rastypiskt beteende.

En renrasig Pitbull eller Amstaff är otroligt mentalt stabil. Men man ska också komma ihåg deras bakgrund, deras stora styrka och det kanske viktigaste, de är Terriers. En Terrier har en vilja som ingen annan hund har. Den vilja kopplat med deras stora styrka gör att de i fel händer är potentiellt farliga. Men det gör dem inte per automatik farliga. Vilket många tror.

Här en väldigt bra länk som de som är kritiska till sk kamphundar borde läsa.

network.bestfriends.org/campaigns/pitbulls/ne...
    WORD!

Har försökt förklara för folk att min dvärgschnauzer är farligare än min Rotteweiler. Om de nu måste vara farliga alltså. Den lilla hunden vaktar, den lilla hunden hamnar i försvar positin mycket lättare och den lilla hunden (terrier) är med dominant och får lättare för sig att hon ägen och styr här hemma.

Min gamla hund, blandras mellan dobberman och Grand danios var ofarlig, för han följe mig utan att blinka, fanns aldrig någon annan tanke i hans huvud än att jag var ledare. Men med honom så läste jag på om precis allt om dessa raser och jag hade allt det i bakhuvudet när vi tränade. Ingen trodde på denna hund från start utan jag OCH vi fick nästan 8 kanonfina år ihop!
    *gråter blod* Kom just på att min rumpa är för alltid förlorad! Fan också, skulle aldrig bytt bild!!!
  • HäckHäxan
    Faber skrev 2010-10-16 13:22:03 följande:
    Nu är vi ju där igen, din schnauzer är inte farligare än en Rottweiler, Pitbull, Schäfer eller ens en Stövare. Den har helt enkelt inte den fysiska kapaciteten. Det man inte tolererar från en stor hund ska man inte heller göra från en liten, den skall vara lika väluppfostrad.

Dock kvarstår faktum, din schanuzer kan vara hur folkilsk den vill, den kommer aldrig att invalidisera någon eller ännu värre.
    Så det är inte själva bitbenägenheten som visar att en hund är i obalans / farlig utan bara storleken som avgör eller hur menar du nu?

Du har till viss del rätt, hon skulle inte kunna skada dig nämvärt, men hon skulle kunna skada ett mindre barn för livet. Hon skulle kunna skada andra mindre djur och hon skulle med alla säkerhet också kunna döda dom. Hon har redan dödat djur, en fågel för bara några månader sen. En fågel som min Rottis hittade, tog tag i vingen och släppte den på kommando. Men då upptäckte den lilla (mördarhunden) den och smack så var den död. Där stod jag och såg blodet rinna längs asfalten och hur livet lämnade den. Felet är mitt, det är inget som går att snacka bort. I min värld kunde det lika gärna varit någons väns husdjur.

Men till saken hör att hon ändå följde sin instinkt, hon är framavlad från start till att döda råttor, i hennes värld var det säkert ingen skillnad på pipande fågel och pipande råtta.

Av de hundraser du nämt här ovan så är det bara en jag inte blivit biten av, det är pitbull. De andra har jag fått bett av. Men ingen av de har någonsin bitit igenom min hud så jag börjat blöda. Det har min dvärgschnauzer gjort, flera gånger har jag blött som en gris efter hennes bett. Mina reflexer har inte varit snabba nog och jag forstod inte helt i vilket kasst skick hon var i när hon kom till mig. Men till saken hör att jag behöll henne, hon lever OCH jag hade behållt även en större hund under samma förutsättningar om den hade samma potencial som jag såg hos schnauzern när hon kom hit.

Jag personligen ger upp hoppet om många människor långt innan jag ger upp hoppet om en hund i obalans, hundar brukar generellt vara mycket lättare att "laga" än människor verkar vara.

Men du har rätt, oavsett storlek skall hundar ha samma fostran, samma regler och kunna uppföra sig! det var alltid mitt mål med schnauzern. Så just därför har jag ju uppfostrat min lilla hund, hon kan uppföra sig, hon skäller aldrig ute och hon skiter fullkomligt i både människor och andra hundar. Hon kan sitta okopplad utanför en affär och vänta, när jag kommer ut så kommer hon sitta kvar, hon gör sitt jobb väl helt enkelt. Men hon är fortfarande en av de "farligaste" alltså bitbenägna hundarna jag råkat ut för.
  • HäckHäxan
    Rikki skrev 2010-10-16 13:28:01 följande:
    Nu vet jag inte vad för slags hund du menar men med kamphund så tänker jag mig något i stil med en amstaff (amerikans bulldog) vilket kan vara en väldigt "elak" hund men också ett jätte fin och snäll hund, jag har träffat och lekt med många olika amstaffs, och jag kan säga att ofta beror det på hur hunden har blivit uppvuxen och hur ägren lärt den.  Amstaff har en gång i tiden varit en kamphund eller är än idag det, men jag kan lova dig de kan vara mycket snällare än andra hundar. Detta gäller även dobberman som jag har fått höra mycket skit om.
    Ursäkta mig, men nu har du verkligen gjort bort dig med din egen okunskap, amstaff och amerikans bulldog är två helt olika hundraser!

Så med den okunskapen bevisad, hur skall någon kunna lita på det du skriver i denna fråga?

Sen håller jag med dig om att uppfostran och ägaren spelar roll på hundens mentala tillstånd oavsett ras.
  • HäckHäxan
    Novelli skrev 2010-10-16 13:54:45 följande:
    Varför har man inte cykelkörkort, när man måste ha körkort för att få köra bil?

Därför att en cykel inte kan åstadkomma lika stora skador som en bil kan.
    Fast i sista änden så handlar det ju om att ha rätt kunskap för att vara en bra hundägare OCH då spelar storleken på din hund ingen roll tycker jag. Jag är för hundkörkort av något slag, av den enkla anledning att jag tycker det är djurplågeri att så många hundar år i obalans pga av att deras ägare är puckon med noll kunskap.

Jag tycker verkligen att hundarna förtjänar att få vara hundar i sitt liv och inte någon jävla leksak eller kukförlänare eller bebis och allt annat som folk har sina hundar till!

Licens/körkort absolut OCH kravet bör vara x antal kursen på en brukshundsklubb också, så att ägarna får lära sig tolka och läsa av sina hundar OCH kanske kan låta dom få vara hundar oavsett hur söta eller fula dom är!
  • HäckHäxan
    Novelli skrev 2010-10-16 13:52:47 följande:
    När allt kommer till kritan så spelar det väl ingen roll om det är hundens eller ägarens fel. Saken är ju den att hunden inte kan föstå att det är fel att attackera andra individer, utan det är ägarens ansvar och om ägaren är ansvarslös och släpper lös en hund som attackerar ett litet barn, vuxen människa eller en annan hund så är det ägarens fel och han ska inte få ha hund alls.

Om alla hundägare haft sin hund kopplad ute bland andra, så hade det inte inträffat sådana här vidrigt onödiga händelser. Tyvärr så följer inte alla reglerna utan de släpper lös sin pitbull, chihuahua eller vad det nu är de har, och katastrofen är ibland ett faktum. Därför skulle jag se en lagändring, som förbjöd såna hundar helt och hållet. Ja, jag drar alla över en kant eftersom det handlar om barn som får ansiktena förstörda för livet eller ännu värre dör.

Jag har en liten chihuahuaflicka som tyvärr är ganska ilsk när hon ser andra hundar, men faktum kvarstår: hur ilsk hon än är så skulle hon kissa i byxorna om någon sa bu till henne. Hon kan helt enkelt inte skada en annan individ mer än ett par små bitsår i handen, hur ilsk hon än är.

Löjligt att jämföra en liten hund och en stor. En stor hund är oftast snällare och lugnare, visst, men vad händer om den blir sjuk och får ont? Den kan få en psykisk sjukdom och vet inte hur den ska uppföra sig plötsligt. Hundar som har ont kan bli aggressiva, utan förvarning. Det kan ju en liten också, men den stora och viktiga skillnaden är fortfarande att den lilla aldrig kan göra så stor skada som en stor hund faktiskt kan.
    Det går att lära din hund att uppföra sig och skita i andra hundar, faktiskt. Det handlar om tid, tålamod, envishet och kunskap på hur man verkställer sin önskar i verkligheten. Sen så skiter många småhundägare i det, för de kan släpa med sig sin lilla hund ändå OCH folk blir inte rädda för en sån hund även om den uppför sig som en idiot.

Min kompis har två st sånna små som dig och dom leker med Rottweilers nästan varje dag OCH de uppför sig mot andra hundar. Men så har hon lagt tid på sina hundar också, hon låter dom inte komma undan med ett felaktigt beteende bara för att de är små och behändiga. Dessa hundar får ju även springa lösa också, för de lyssnar ju på sin ägare.

Jag tror man ser problemen olika bara, väljer vilken sida av det som är viktigast för en själv. För mig är det viktigt att mina hundar mår bra, att vår flock är i balans. Det är ett stort arbete och jag är på långa vägar inte klar, för jag har en hund som inte uppför sig ute på gatorna, ibland när vi möter hundar låter hon som ett monsyter, det är inte okej, det är något vi tränar på OCH det är något som skall bort, det beteendet skall bort helt enkelt. För jag tänker inte ha en hund som uppför sig så. Nu är jag mycket tacksam för att min andra hund hjälper mig att fostra vår Rottweiler och visar henne vad som är fel och sätter henne på plats. Något folk tror är omöjligt för att hon väger max 10kg, men det handlar om mentalitet! Den lilla är äldre, mer mogen och Rottisen är en snorunge jämförelsevis! Även om folk har svårt att fatta det!
  • HäckHäxan
    view skrev 2010-10-16 13:55:18 följande:
    Du vet inte vad du pratar om! En terrier är fan mer aggresiv till naturen än en tex pittbull..... och det ÄR ägarens fel inte hundens...ge mig en liten hund så ska ja bevisa att jag kan få den aggresiv och jätte farlig och bita villt men inte kommer någon att skriva om det... jag låter dessa "kamphundar" vara runt min son men om det kommer en terrier så håller jag ögona noga på den......
    OCH en terrier är vadå? OCH vad är en pitbull, terrier??? Bara en enkel undran?
  • HäckHäxan
    Archii skrev 2010-10-16 13:58:06 följande:
    Den här tråden är faktiskt helt onödig och skapades av okunnande, alla hundar kan attackera om de känner sig trängda, bör väl alla förstå, min gamla chef har bara haft pitbulls och han säger att de är den bästa familjehunden han haft! han har även en dotter som är uppvuxen med dessa. Och ingen av dom har någonsin visat minsta tendens till aggresivitet.

Sen blir jag förbannad på folk med små hundar, ingen bryr sig om dom är aggresiva och skäller åt folk, men om en dobermann skäller när man är ute och går, då jävlar blir det hallå i lådan! Alla hundar oavsett storlek ska uppfostras. Och om nu det TS kallar kamphundar ska förbjudas så borde alla hundar förbjudas isf!
    Jag lovar att ingen hund som blir provocerad under en längre tid inte säger ifrån, och en liten hund kan visst orsaka stor skada,

Min cairnterrier som i grund och botten är en gryt hund dvs jakt hund har otroligt starka käkar och skulle säkert om hon lag den sidan till kunna skada någon allvarligt. Dock är hon uppvuxen med småbarn och världens goaste! Lär barnen om hundar ist, och låt inte era småbarn klänga på hundar så skulle inte olyckor hända på samma sätt.

Tycker TS borde besöka närmaste brukshundsklubb och skaffa lite kunskap och inte bara se på vad som händer i tidningarna!
    Tack OCH hundar borde ha  en egen plats där de får vara ifred OCH barnen skall veta det också.
  • HäckHäxan
    Livet30 skrev 2010-10-16 14:09:48 följande:
    Jag är emot alla hundägare  som använder sina hundar i hundkamper, däremot inga specifika raser.
    Jag med!
  • HäckHäxan

Rebeccagoud. Härligt inlägg och vilka vackra hundar du har, så jädra söta Hjärta

Om du har ett paraply uppstoppat i röven, fäll inte upp det!
  • HäckHäxan
    alifewithoutme skrev 2011-08-30 20:05:08 följande:
    Förbjud folk som per automatik dömer ut VARENDA kamphund när de inte har någon som helst kunskap om rasen! Demon
    Det hade ju varit något, tål att funderas över
    Om du har ett paraply uppstoppat i röven, fäll inte upp det!
Svar på tråden Förbjud dessa jävla kamphundar!