Gaby 01 skrev 2010-05-01 21:44:46 följande:
Frågan är ifall det inte är försent... Och är det värt att riskera andra hundar och även människor (barn i detta fallet) för hunden? Nästa gång kanske det inte går lika "bra". Är det värt att ta risken. Jag tror inte att någon skulle kunna förstå eller förlåta ifall det upprepades igen.Det finns ju en ganska enkel lösning på själva bitrisken och det är konstant munkorg men hur mår hunden av det psykiskt? Tar man bort värdigheten från djuret då? Och vad händer ifall olyckan är framme och hunden vid matning lyckas smita?Den bullterriern som bet "vår" hund hade bitit 2 ggr tidigare och skulle haft munkorg men lyckats smita. Och även där är det ju människans fel men det går ju ALDRIG att garantera att misstag inte sker.
Försent?? Vad pratar du om? Hundar lever i nuet. Missade du att jag skrev "det är aldrig försent att lära en hund sitta"?
Det är poängen. Alla hundar går att göra normala igen, så länge de inte är psykiskt sjuka! Det är därför det är så sjukt tragiskt att den där ägaren ska avliva det stackars djuret och inte ge det en chans, och sedan springa ut och säkert skaffa en till hund som han/hon gör samma misstag med!!
Men en hund som har gått så pass långt att den attackerar är väldigt svår att rehabilitera på egen hand om man inte har grundkunskaperna (som så hemskt många hundägare inte har) så det är därför jag rekommenderar att omplacera hunden till ett proffs.