Inlägg från: Candra |Visa alla inlägg
  • Candra

Förbjud dessa jävla kamphundar!

Åh va trött jag blir!

Rottweilers är en av de mest underbara raser jag vet, så snälla och kärvänliga.
    ALLA raser kan bli farliga i fel händer!

Som tidigare har sagt så är det i bitolyckor oftast raser som golden som är inblandade. Jag har även hört mycket om allt från taxar och chihuahuas till siberian husky. Felet ligger inte i rasen, visst finns det aggressiva INDIVIDER, men det finns det i alla arter och raser.
    I majoriteten av fallen ligger dock problemet hos ägaren.

• Candra
    TAN skrev 2010-05-01 20:05:11 följande:
    Har nästan bara läst TS men jag anser att hundar som rottis, pitbull osv. borde förbjudas i sverige. Och visst stämmer det att golden biter mer men de biter inte ´för att döda utan av helt andra avsikter och orsaker. de förstnämnda biter till största del för att döda.. de är lite så de är avlade och därför anser jag inte att man borde ha dessa hundar. det krävs att dessa hundar är mkt mentalt stabila för att fungera i samhället. Vad jag har förstått så har många  attityden att en golden eller labbe är en familjehund som klarar det mesta.. Man får inte glömma att detta är brukshundar som behöver få sin mentala stimulans. Jag tror att de biter (när det väl gör det) för att de inte fått sina behov tillfredsställda. De blir alltså bara liggandes i hemmet för att de är "så snäölla och behöver inte så mkt mer... "
    WTF!? Biter för att döda!?
  • Candra
    Dynah skrev 2010-05-01 20:16:45 följande:
    Givetvis är det så, men jag tänker många gånger likadant.
    Bara för att jag har en liten hund så tror folk att han är helt ofarlig och kastar sig på honom utan att fråga. IDIOTER!
    Skulle du gilla om en främling stormade fram och började peta dig i ansiktet?
  • Candra
    Dynah skrev 2010-05-01 20:22:59 följande:
    Men om man har en hund som biter när barn kommer fram och klappar så är det en hund som inte fungerar i vårt samhälle idag och då får du som hundägare fan se till att hålla den inlåst alternativt inte vistas bland folk med en sådan farlig hund. Då skulle många olyckor kunna undvikas. Läs lagen!!!! Strikt ÄGARANSVAR! Kan man inte hålla sig till det ska man inte ha hund!!!
    Han ÄR inte farlig, men han gillar inte främmande för det. Bara för att hunden inte biter ska den väl inte behöva stå ut med vad skit som helst.

En hund vi hade när jag var liten var en underbar liten terrier tik. Världens goaste mot familj och vänner, uppförde sig jättefint BLAND folk, vann priser i agility osv, MEN om nån idiot utan förvarning kastade sig över henne, visst fan skulle hon nafsa. Hon blev rädd ju! Folk borde lära sig att fråga innan de kastar sig över ett djur, eller människa för den delen, vilket påminner mig:
    - Skulle du gilla om främlingar kom fram utan förvarning och petade dig i ansiktet?
  • Candra

Och folk som släpper fram sina hundar till andras hundar med orden "den är SNÄLL!"
    Jo, det är den säkert, men vad får dig så säker på att min är det?

• Candra
    Sannalouise87 skrev 2010-05-01 20:32:08 följande:
    Jag står gärna för dom skadorna då! Likaså om någon okänd bryter sig in i vårt hur och hunden skadar denna person!
    Det har jag aldrig förstått, om nån bryter sig in hos en, VARFÖR blir man blir skyldigt att betala denna människa om den skadar sig? H*n får väl fan skylla sig själv om den bryter sig in!
  • Candra

Hur vet man då om ens hund får vistas ute bland folk eller inte? Den kanske aldrig gjort nåt fel innan den där idioten kom fram och petade den i ansiktet?

• Candra
    Sannalouise87 skrev 2010-05-01 20:34:55 följande:
    nej...jag vill int att folk eller barn klappar min hund utan tillstånd.
    Exakt!

Vi bodde tidigare i s-tälje, och där kryllade det av ungar.
    VARENDA gång jag skulle ut med hunden flockades de runt oss och började tjuta om de får klappa honom, vissa gjorde inte ens det. Slutade med att jag röt NEJ det första jag gjorde när jag kom utanför dörren. Min hund gillar inte stökiga barn, så jag vill inte ha en flock ungar runt som kastar sig på honom. Blev garanterat stämplad som en sur kärringjävel, men då får det vara så. Jag blev så less på att förklara varena gång varför de inte får klappa.
  • Candra
    Sannalouise87 skrev 2010-05-01 20:44:22 följande:
    ja, men tyvärr är det inte så. en hund har aldrig rätt att göra utfall mot varken en människa eller andra djur. Om jag går med min hund kopplad i parken, och där kommer en lös hund som springer fram till min hund för att hälsa. Skulle då min hund, som är kopplad gå till attack mot den okopplade hunden och skada denna, så är det jag som får stå för veterinärkostnaderna, trots att min hund var kopplad och övervakad...det tycker jag är sjukt!
    Absolut.. Men det gäller ju inte bara hundar, om han så skulle snubbla över en lövkratta eller en kabel och skada sig pga det, blir man även skyldig för det.. SÅ sjukt att det inte är sant!
  • Candra
    Lakino skrev 2010-05-01 20:48:17 följande:
    du ser väl till att den lösa hunden aldrig ens kommer fram til din hund? det hoppas jag ialfall. min taktik när det kommer en lös hund,var som vanligt,ha kol på DIN hund(som är den enda DU behöver ha koll på) VRÅLA gärna åt den andra hunden"gå hem" eller "nej" högt och MYCKET bestämt! Du kommer se att den andra hunden låter bli er. Det är viktigt att DU visar DIN hund att DU beskyddar DEN.
    Det har jag då aldrig varit med om. Flera gånger har främmande hundar UTAN ägare till synes kommit fram, och inte fan har de lyssnat inte. Tack och lov att jag har en så liten hund att jag kunde lyfta upp honom. Fick till och med hålla honom ÖVER HUVUDET på mig en gång för att en stor hund kom fram och började hoppa mot mig.
    Jag är inte rädd för hundar, och är även van vid att hantera "problemhundar", men dessa hundar har då inte lyssnat alls.
  • Candra
    Lakino skrev 2010-05-01 20:54:33 följande:
    Där skapar DU problem. eftersom du lyfter upp din hund stärker du bara DIn hunds rädsla. du verkar då verkligen INTE van med problemhundar!!! det är verkligen inga problem att skydda sin hund mot lösa hundar...man måste ha pondus när man håller på med hundar.
    Jag lyfter upp honom eftersom det annars skulle bli bråk! Vilket han även har hamnat i många gånger. Skulle jag låta honom vara kvar på marken och en stor hund skulle ge sig på honom skulle han inte ha en chans.
    Jag gör det för att rädda min hunds liv.

Att jag inte skulle vara van vid problemhundar, det påståendet skrattar jag bara åt. Är det någon som inte vet vad den talar om så är det visst du.
  • Candra
    Lakino skrev 2010-05-01 21:01:35 följande:
    ja,men det är DIN uppgift som ägare och ledare för din hund att se till att det INTE blir bråk!! jadu jag har jobbat så här i 23år,så jag vet vad jag pratar om. hur tror du annars hunddagiset skulle funka med 40st hundar???
    När en främmande hund rusar emot min hund, som även den börjar hoppa och försöka slita sig emot den, hur mycket mer kan man göra när den främmande inte reagerar? Jag tänker inte riskera min hunds liv för att ta reda på vad som skulle hända.

Hade jag varit ute utan min hund hade jag inte varit orolig alls, hundar skrämmer mig inte, även om jag har en oerhörd respekt för dem. När jag vet av erfarenhet att det lättaste sättet att lösa problemet är att lyfta upp honom, så givetvis gör jag det. Min knatte på 6 kg skulle inte ha nåt att säga till om ifall hunden som kommer fram skulle vara ilsken.
  • Candra
    Lakino skrev 2010-05-01 21:01:35 följande:
    ja,men det är DIN uppgift som ägare och ledare för din hund att se till att det INTE blir bråk!! jadu jag har jobbat så här i 23år,så jag vet vad jag pratar om. hur tror du annars hunddagiset skulle funka med 40st hundar???
    När en främmande hund rusar emot min hund, som även den börjar hoppa och försöka slita sig emot den, hur mycket mer kan man göra när den främmande inte reagerar? Jag tänker inte riskera min hunds liv för att ta reda på vad som skulle hända.

Hade jag varit ute utan min hund hade jag inte varit orolig alls, hundar skrämmer mig inte, även om jag har en oerhörd respekt för dem. När jag vet av erfarenhet att det lättaste sättet att lösa problemet är att lyfta upp honom, så givetvis gör jag det. Min knatte på 6 kg skulle inte ha nåt att säga till om ifall hunden som kommer fram skulle vara ilsken.
    Och den andra ägarens ansvar då? Ska inte den ha sin hund kopplad?
  • Candra
    Lakino skrev 2010-05-01 21:20:23 följande:
    OM din hund börjar skälla ,slita och dra mot den andra hunden betyder det att du INTE har ett bra ledarskap över din hund. det kanske är lättast att lyfta upp din hund JA,men vilket budskap ger du din hund? men låt inte hunden som kommer rusande komma fram då?? förlåt om jag får det att låta enkelt,men för mig är detta inte ens ett problem,utan världens enklaste. det kallas erfarenhet...
    Min hund är ett nervrak efter sin tid hos den som hade honom innan. Han blev misshandlad av både människor och djur och litar inte alls på de som kommer rusande emot honom. Det ÄR inte i alla fall så enkelt. Jag har jobbat jättemycket med honom och har kommit en god bit på väg, men i det här fallet låser det sig för honom. Han blir rädd och försöker försvara sig.
    Och hur tycker du att jag ska hindra en stor hund på 25kg + som kommer rusande emot oss och inte lyssnar på något jag gör?

Du kan inte uttala dig om hur "lätt" det är när du inte vet hela historien.
  • Candra
    Lakino skrev 2010-05-01 21:31:01 följande:
    ja,då är det ännu viktigare att du visar att han kan lita på dig som förare och ledare. visa att han kan lita på att du ser till att ingen komer att skada honom. jag hoppas verkligen du inte tycker "synd" om din hund,för det gör mer skada än nytta. har du sett cesar milan på tv hur han jobbar?
    Tycker synd om honom gör jag absolut inte, jag skyddar honom från att bli attackerad på det enda sätt som fungerar.

Jag har sett Cesar ja, men jag är inte ett fan av hans metoder.
  • Candra
    Lakino skrev 2010-05-01 21:33:14 följande:
    men det handlar om att INTE se till hans förflutana,utan jobba här och nu.du ska överhuvudtaget inte tänka på att han har haft det svårt. se till att vara en bra och stark ledare för din hund ska du se att du snart har en stabil hund. det mesta sitter i din energi....
    Men snälla du, du känner mig inte och ska inte komma med en massa påståenden om hur jag är som hundägare.

Jag berättar ENDAST vad som gjort honom så, så du vet att det inte är en hund från "normala omständigheter" det handlar om.

Ibland vet jag inte om jag ska skratta eller gråta åt såna här kommentarer när folk inte har en aning.
  • Candra
    Lakino skrev 2010-05-01 21:38:45 följande:
    du säger att lyfta upp din hund är enda sättet som fungerar? det säger mig att du har ganska stor okunskap om både hundar,energier och kroppsspråk hos hundar.
    Eftersom han annars skulle bli attackerad av hunden ja.

Haha, du får tro vad du vill, men det har jag definitivt inte. Har nog mer erfarenhet och kunskap än många andra hundägare. Det du läser ut ur mina kommentarer här säger inte så mycket om hur jag är som ledare i övrigt.

Du har inte svarat, vad tycker du då att jag ska göra för att få hunden utan synlig ägare att lyssna?
  • Candra
    Lakino skrev 2010-05-01 21:40:46 följande:
    men vad är det du inte förstår? det spelar ingen roll från vilka omständigheter hunden komer ifrån,en hund lever HÄR OCH NU och reagerar på ENERGIER.
    Jag vänder på frågan, vad är det DU inte förstår?

Att en hund har varit med om hemska saker i sitt förflutna är inte något de bara glömmer. Han har efter det väldigt svårt att lita på främlingar, och det var bara det jag ville säga med det inlägget.

Och hur mycket energier tror du jag sänder ut de gånger jag inte ens hinner reagera innan en hund kommer springande?
    Som tur är händer det inte ofta, och har sen vi flyttade hittills inte hänt en enda gång.
  • Candra
    Lakino skrev 2010-05-01 21:48:04 följande:
    Ryta "gå hem" eller "nej" KRAFTIGT och med pondus och gärna gå mot hunden och peka BORT från dig och din hund!
    Molson Canadian skrev 2010-05-01 21:46:52 följande:
    Blås upp dig, ställ dig bredbent framför din hund och vråla med mörk stämma. Case closed. 
    Oj oj, som om jag inte gjort det många många gånger, men inte är det många som lyssnar för det. Hundarna lyssnar ju inte ens till sina egna ägare.
  • Candra

Jag tänker sluta prata med väggar och gå och sätta mig vid min sambo och se på film nu

Trevlig kväll!

Svar på tråden Förbjud dessa jävla kamphundar!