• TAN

Förbjud dessa jävla kamphundar!

Har nästan bara läst TS men jag anser att hundar som rottis, pitbull osv. borde förbjudas i sverige. Och visst stämmer det att golden biter mer men de biter inte ´för att döda utan av helt andra avsikter och orsaker. de förstnämnda biter till största del för att döda.. de är lite så de är avlade och därför anser jag inte att man borde ha dessa hundar. det krävs att dessa hundar är mkt mentalt stabila för att fungera i samhället. Vad jag har förstått så har många  attityden att en golden eller labbe är en familjehund som klarar det mesta.. Man får inte glömma att detta är brukshundar som behöver få sin mentala stimulans. Jag tror att de biter (när det väl gör det) för att de inte fått sina behov tillfredsställda. De blir alltså bara liggandes i hemmet för att de är "så snäölla och behöver inte så mkt mer... "

• TAN
    TAN skrev 2010-05-01 20:05:11 följande:
    Har nästan bara läst TS men jag anser att hundar som rottis, pitbull osv. borde förbjudas i sverige. Och visst stämmer det att golden biter mer men de biter inte ´för att döda utan av helt andra avsikter och orsaker. de förstnämnda biter till största del för att döda.. de är lite så de är avlade och därför anser jag inte att man borde ha dessa hundar. det krävs att dessa hundar är mkt mentalt stabila för att fungera i samhället. Vad jag har förstått så har många  attityden att en golden eller labbe är en familjehund som klarar det mesta.. Man får inte glömma att detta är brukshundar som behöver få sin mentala stimulans. Jag tror att de biter (när det väl gör det) för att de inte fått sina behov tillfredsställda. De blir alltså bara liggandes i hemmet för att de är "så snäölla och behöver inte så mkt mer... "
    Och visst har det till liten del med ägaren att göra men absolut inte till 100 % !!!!
  • TAN

Ni som skriver att barn borde lära sig att hantera djuren på rätt sätt... Visst!! MEN det är inte okej att de skadar barnen oavsett... Det ska väl inte vara djuren som styr.. En hund som dödar eller bitar är inte frisk!!!

• TAN
    vivillblitre skrev 2010-05-01 20:09:44 följande:
    Bara så du vet så den hund som har flest anmälningar på bitanfall är den käääära familjehunden Golden Retriver.... på andra plats kommer schäfer.Ingen av dessa är s.k kamphundar.
    visst.. men de biter inte för att döda som kamphundar gör.. de biter för att de inte får sina behov tillfredsställda.. de markerar... de har också behov av mental och fysisk träning även om det är en familjehund.. många gånger tror jag inte att de får det för att "de är så snälla och bra".. eller "lätta hundar"
  • TAN

En händelse om en rottis... Min bror höll i en kopplad rottis (inte hans) i kopplet alltså... några hundra meter bort står en kopplad dvärgpudel... rottisen får ett ryck och springer för fullt (och min bror efter) mot pudeln och biter ihjäl den... vet inte vad jag ville ha sagt med detta.. kanske attt hunden kan vara väldigt farlig... hunden avlivades som tur va..

• TAN
    Lakino skrev 2010-05-01 20:59:49 följande:
    kan man hundspråk så vet man varför...
    jo.. men ingen människa kan väl ändå tycka att detta är ett okej beteende.. oavsett vad den andra sänder ut för signalen.. finns inget försvar för det rottisen gjorde...
  • TAN
    Sannalouise87 skrev 2010-05-01 21:03:11 följande:
    I den situationen är det ju självklart helt oacceptabelt att rottisen gjorde så, men man behöver inte dra alla rottisar över en kant för det!
    nej med rätt ägare så kan detta säkert bli en bra hund MEN det finns hundar som är svåra att fa bra.. såg uppdrag granskning för ett tag sedan om en hund som bara är farlig.. kommer inte ihåg vad den heter.. men söt var den iaf..
  • TAN
    Lakino skrev 2010-05-01 21:05:47 följande:
    du vet uppenbarligen INTE hur hundar fungerar eller kan överhuvudtaget INTE läsa hundars energier eller kroppsspråk!
    Jo det kan jag.. har gått en del hundkursen och även haft hund själv.. så det kan jag.. och det har inget att göra med att jag skulle tycka att det är okej att en hujnd biter ihjäl en annan... tankar och signaler från en huns är en sak.. handling är en annan!!!
  • TAN
    Lakino skrev 2010-05-01 21:12:17 följande:
    läste du överhuvudtaget mitt inlägg #352
    Jo.. och jag håller med om att det är ägarens ansvar att ta hand om sin hund.. nu var det inte min.. men men..., men TROTS detta är det inget okej beteende från hunden.. jag tror att i en del av fallen så är det inte bara ägarens fel.. utan att hunden helt enkelt inte fungerade som den skulle... tände till lätt och visade ett fel beteende.
  • TAN
    Bevabus skrev 2010-05-01 21:55:13 följande:
    Det är genuint skrämmade hur många fördomar folk har om hundar. Och okunskapen...ack denna okunskap....Jag är egentligen redigt trött på såna här trådar på FL och ändå sitter jag här och försöker förklara för folk hur en hund fungerar. Läser inte folk på om detta innan de skaffar den urgulliga, pyttlilla sötnosen till valp??? NEJ DET GÖR DOM INTE! Jag vet inte hur många trådar jag har läst där personer säger:"Vi har precis skaffat hund. Så nu undrar jag. Hur tar jag hand om den?" Alltså, jag vet verkligen inte om jag ska skratta eller gråta...
    hehe kan motvilligt erkänna att jag varit en av dessa.. skaffade hund för ett antal år sedan.. fick höra att dvärgpinschern är liten och lätt lägenhetshund som inte behöver mkt motion... toppen tänkte jag.. ack så fel... såååå svår hund! Har dock inte kvar den idag pga utökning i familjen och tidsbrist.. men det är verkligen inte någon lätt hund.. så kunskap behövs för att hunden ska må så bra som möjligt
  • TAN
    Matillin skrev 2010-05-01 21:56:14 följande:
    Kanske dags att införa hundkörkort i sverige?
    låter som en bra ide!!! finns många som inte borde ha hund!
Svar på tråden Förbjud dessa jävla kamphundar!