Inlägg från: lillajessi |Visa alla inlägg
  • lillajessi

Förbjud dessa jävla kamphundar!

Buster78 skrev 2010-05-01 18:18:38 följande:
    Ingen vet ju vad flickan kan ha gjort mot hunden....ingen har ju sett när det hände! Om man uppfostrar sina barn till att undvika hundar skulle många olyckor kunna undvikas!

Mycket riktigt. Jag är själv ägare till en Rottweiler/pitbull-tik på snart 4 år och jag blir vansinnig när folk (både vuxna och barn) bara går fram och klappar henne eller så.. Nu är hon en vansinnigt mesig rottis/pitbull (läs snäll och försiktig), men bättre att folk låter henne vara än att något händer och jag får låta min lilla älskling somna in. Jag litar på henne med MITT barn, det ligger på MITT ansvar. Men andras barn som springer fram och klappar tar jag inget ansvar för. Bättre lära sina barn att inte klappa främmande hundar, eller åtminstone fråga först. Tänk vad många olyckor man kunnat förhindra!?

Sen måste jag tillägga att detta är väldigt barnkära hundraser som nämnts. Rottweiler är världens bästa familjehund, men kräver en mycket fast hand. Sen är pitbull INTE avlade för att attackera människor eller visa aggression mot oss. De hundar som visade såna tendenser förr avlivades med detsamma. Vilket kanske inte många vet?

• lillajessi
    Lady Dahmer skrev 2010-05-01 18:23:43 följande:
    ja och nej. Till stor del beror det på slappa ansvarslösa ägare, men olika raser har olika temperament. Vissa är nervösa av sig, vissa inte.
    Du har alldeles rätt! Då kanske du också vet att rottweiler exempelvis är en mycket nervfast och tålig ras?
    Jag har levt med rottweiler i hela mitt liv så jag vet vad jag pratar om.
  • lillajessi
    hmcc skrev 2010-05-01 19:05:12 följande:
    Problemet är bara att rottisen blirit FÖR populär och det avlas på mentalt svaga individer så en rottweiler för 20 år sen behöver inte betyda detsamma som idag.Det finns fortfarande gott om seriösa uppfödare men också väääldigt många oseriösa.
    Absolut. Precis som med alla populära hundraser. Men jag tror ändå att de "störda" hundar vi pratar om är extremt få, men media framställer det som om var och varannan rottis/pitbull/amstaff är aggressiv och farlig. Vilket är mycket tråkigt för de hundägare och hundar som faktiskt är riktigt trevliga prickar. Och det är de flesta! Men svårt att bevisa det för någon som blivit matad med motsatsen från media och personer som ts.
  • lillajessi
    Lady Dahmer skrev 2010-05-01 19:06:14 följande:
    jag vet personligen inget om rottisar. dobermann däremot. De är stabila i psyket - MEN - de har även väldigt starkt psyke och kräver en hel del av sin ägare. Är man det minsta vek så tar de över. Min uppfödare berättade att han fått hämta flera hundar hos folk som tappat kontrollen. *s* Som jag förstått är rottisar lika. (har jag hört från rottisägare alltså, själv har jag noll erfarnehet av dem) Min dobis var en bortskämd skitunge som fick härja lite hur han ville hemma. *s* Men jag hade inga barn. Snäll som en kattunge var han också, men en liten bråkstake.
    De är rätt lika :) Upplever dobermann som lite mer "misstänksam". Av de jag träffat alltså. Fina :)
    Och ja, dessa raser kräver absolut mer av sina ägare. Ingen tvekan om saken..
  • lillajessi

Jag måste fråga ts: Vad bygger du dina åsikter på? Saker du själv upplevt eller media och hörsägen? Du skriver att du inte träffat någon frisk hund av de raser som pekats ut, hur många är det?

• lillajessi
    tebax skrev 2010-05-01 19:21:22 följande:
    jag har träffat 2 amstaff, 2 rottisar och en pitbull. Alla hade en tendens till att gå till attack. Sen står det mkt i tidningarna och när jag lägger ihop allt så utgår jag ifrån att det är något fel i rasen
    Låter ju märkligt...du måste haft extrem otur då. Jag har jobbat med dessa raser i hela mitt liv och jag kommer inte ens i närheten av att ha träffat så många sjuka hundar som du.
  • lillajessi
    My opinion skrev 2010-05-02 13:41:10 följande:
    Och om ungen står och håller i katten eller kaninen då? Ska barn inte få röra sig för att dessa hundar ska få finnas. Det spelar liksom ingen roll att det finns folk som kan fostra dessa djur. Vi har sådana som tämjer tigrar också men inte f*n skulle vi låta dessa gå runt på gatorna.Hundar borde inte få vara lösa annat än inom inhägnat område. För ärligt talat om ni som hundägare är ärliga så visst har det hänt att er hund inte har kommit när ni ropat och visst har det hänt att den när den har varit lös har lämnat er sida. Som djurägare så vet man att man inte alltid har full koll på ett djur, de kan bli rädda, få sin jaktinstingt väckt m.m. och då är det bara koppel som garanterar att inget händer.Man skulle även kunna införa "förarbevis" för vissa raser. Om det krävdes utbildning + att man inte är brottslig för att få ha vissa raser så skulle man slippa att kriminella skaffar farliga raser för att ha som skydd/vapen. För vem tror att en droglangare vill ha en tax eller för den delen labrador. Den avskräckande effekten på omgivningen lär bli minimal i förhållande till pittbull eller likanande raser.Kommunerna skulle spara massor på att slippa byta ut babygungorna i parkerna. Dessa används av idioter med kamphundar för träning i så hög utsträckning att man nu bara byter dem när de är helt sönder inte när det bara bitits bort en bit. För även om jag inte sett hundarna själv har jag svårt att tro att det är ägare till taxar, pudlar eller labradorer som gör detta.
    Alla kriminella har "kamphundar".
    Du har inte sett gungorna vandaliseras av de kriminella och deras hund-ekipage. Men det har hänt.
    Är du sann eller?! Tycker synd om dig. På riktigt.
  • lillajessi
    My opinion skrev 2010-05-02 16:01:24 följande:
    "Men andras barn som springer fram och klappar tar jag inget ansvar för."Bara så du vet det så är du ansvarig. Som hundägare har du ett strikt ansvar. Kan du inte lita på din hund när andras barn klappar den så ska du inte ha den ute bland folk eller tillåta människor att komma nära den.   
    Vilket jag heller inte tillåter, står klart och tydligt i samma inlägg som du citerat. Men missade kanske det? Jag är 100 på att min hund inte gör några utfall eller attackerar, jag håller henne undan folk för hennes säkerhets skull. Därmed: INGEN "främmande" FÅR KLAPPA HENNE. Jag är en av många ansvarsfulla hundägare som tar det säkra före det osäkra. Jag vet inte hur andra behandlar min hund eller om min hund blir skrämd mm..och för mig är hon viktigast. För MIG.
Svar på tråden Förbjud dessa jävla kamphundar!