Inlägg från: Gaby 01 |Visa alla inlägg
  • Gaby 01

Förbjud dessa jävla kamphundar!

Alla hundar kan bitas, problemet är bara att när en "kamphund" bits så släpper de inte och skadorna kan bli så mycket mer extrema. Jag har sett en liten (bullterrier) bita en annan hund och jag blev chockad över den kraften och det våldet som den bet sig fast och totalt vägrade släppa trotts massiva insatser. Och det var ändå en liten hund ur denna linje.

Jag är helt klart för att man ska införa licens på att få ha hund. Idag krävs det licens att få äga ett vapen och det är just det en hund kan bli i fel händer eller med fel psyke från början. Ett vapen är inte heller alltid farligt men kan bli om det hamnar i fel händer....

Och jag kan helt ärligt säga att jag tycker det är onödigt med dessa raser som när det väl sker ställer till med så stora skador. Det finns en uppsjö med raser och någonstans där borde man väl kunna hitta en ras som passar en som inte har detta i blodet?

• Gaby 01
    bakeacake skrev 2010-05-01 19:02:27 följande:
    Ja, fast det är INTE hunden som är problemet, det ÄR ägaren.. för det är ägarens uppgift, enligt lag att se till att hunden inte får chans att hugga, oavsätt ras!
    Nej men hunden blir problemet! Och det blir ett laddat vapen! Och så länge det finns dessa oseriösa hundägare där ute som tyvärr ofta också väljer dessa farliga raser så borde raserna ej få existera. Om man nu tycker så mycket om hundar så borde ju inte det vara något problem att välja en annan ras? Och definitivt införa licens, både för hundens och omgivningens skull.
  • Gaby 01
    DuBBeeL skrev 2010-05-01 19:05:47 följande:
    I artikeln står det ocksåMest aggressiva raserna • Tax• Chihuahua• Jack RusselKan tålas att fundera på.....
    Hmmmm... välja mellan att bli biten av en Chihuahua vs bullterrier??? Svårt val?
    Sannalouise87 skrev 2010-05-01 19:05:48 följande:
    Absolut ska det införas licens för att få äga en hund! men fortfarande är det så att uppfostrar man en "kamphund" rätt, så kan det bli den trognaste familjehunden någonsin!
    Det kan den säkert bli men om något skulle hända så blir ju skadorna riktigt illa. Man kan ju ALDRIG garantera att en hund inte bits oavsett ras (om man inte har munkorg) och jag blir som sagt hellre biten av något annat än en "kamphund".
  • Gaby 01
    Dynah skrev 2010-05-01 19:14:52 följande:
    Licens är jätte-bra men tänk också på att det finns många med körkort som faktiskt inte ÄR lämpliga bilförare...men det är en bit på väg i alla fall.
    Ja men det tror jag också, och de som kommer må allra bäst av det är ju hundarna själva.
  • Gaby 01

Det jag kan bli mest rädd av ur vissa inlägg här är att många ger sken av att det är okej att hunden gör något om den blir provocerad. Speciellt av ett barn?

Det är ALDRIG okej att en hund bits, morrar, markerar mot en människa (om den inte är tränad i det syftet i ett yrke). Då har den tappat sin rang och blir en potentiell risk att gå över gränsen. Som ägare till en hund så får man INTE acceptera detta.

• Gaby 01
    Sannalouise87 skrev 2010-05-01 19:22:43 följande:
    Eftersom vi hade vår hund innan barnet kom till världen, så får man väl lära barnet vad som är rätt och fel när det gäller en hund?
    Självklart ska man lära barn hur man beter sig mot alla djur oavsett vad vi pratar om, det tycker jag är jätteviktigt.
    Men man får aldrig se hunden som ett extra barn med lika rättigheter för då kan det gå rejält fel. Och tyvärr tror jag att allför många hundägare inte längre ser sin hund som en hund.
  • Gaby 01

Om man nu återkommer till det här med licens och för att det verkligen skulle få genomkraft så kan jag se att en sådan med utbildning etc skulle kosta den blivande hundägare 10 000 kr. Är det någon här som skulle tycka det vore fel? Det skulle ju sålla bort rejält många oseriösa blivande hundägare och verkligen få många att tänka till innan de skaffade hund.

Hur ser ni på det? Och tycker ni det är för mycket? Kan det inte vara värt det om man verkligen vill vara en seriös ägare?

Jag vill väldigt gärna ha en hund men begränsas av jobb men vet att jag nog varit beredd att betala den summan.

• Gaby 01
    Teza73 skrev 2010-05-01 19:37:04 följande:
    Hundar är i grunden rovdjur oavsett ras, dom flesta är avlade för ett syfte. Vissa är stora vakthundar, andra är små grythundar osv.Jag jobbar på hunddagis, INGEN hund är den andra lik. Alla har sin personlighet, MEN gemensamt för dom alla är att det är övertydligt vilka hundar som har ägare som kan sin sak, som jobbar med sin hund i det dom behöver för rasen. Dessa hundar är lugnare, harmoniska och vet sin plats.Men detta betyder bara att dom troligen är MINDRE benägna att hugga/attackera. Alla hundar kan och kommer försvara se om dom känner att dom MÅSTE. Detta betyder INTE att det är okej, bara att det finns en orsak, oftast utifrån. Tex av ouppfostrade barn, föräldrar utan koll mm.Dom hundägare som INTE förstår sin hunds behov, som skaffar en "Svårare" ras som familjehund är dom som oftast får problem, då hunden inte får sina behov tillfredställda.Själv har jag en blandras Amstaff/pitbull, en ras jag ALDRIG hade skaffat som första hund utan kunskap, men i övrigt är en av dom snällaste jag träffat, och som jag tog som omplacering pga sjukdom.Vi har en chihuahua som vi klassar som vår farligaste hund, då hon tenderar att tasta alla med att hugga och bitas, sen har vi en stooor Ridgeback/amstaff som är otroligt snäll. Skulle med största trolighet aldrig attackera varken hundar eller människor.Skillnade är ju att en stor hund kan göra mer skada, men INGEN ras har mer tendens till agressivitet än nån annan, ägaren och situationer är ALLT som avgör vad som händer. Men oxå föräldrars ansvar är a-o, ingen hund ska behöva acceptera att barn attackerar dom.
    Där tänker vi helt olika!! Jag tycker definitivt att en hund ska acceptera att ett barn "attackerar" dem. De ska definitivt inse att ett barn får man inte röra. För när blir det okej att en hund biter ett barn? När kan man försvara det?
  • Gaby 01
    kalin skrev 2010-05-01 19:42:52 följande:
    Lojligt, vad fan ger dig ratten att sitta har och bestamma vem som ska ha stort rattigheter. Da katterna betyder mer for mig an ungarna har dom sjlavklart samma rattigheter. Nar en av ungarna drog en av katterna i svansen fick han ett antal rivmarken. Skitbra...Han har aldrig vart pa djuren igen efter det...Jag varken vill eller kan lara katterna att inte forsvara sig nar ungerna ar pa dom...hur fan skulle det ga till?
    ??? Svarade du på rätt inlägg där? Fick inte ihop det!
  • Gaby 01
    Aussiemamma skrev 2010-05-01 19:46:07 följande:
    Det skulle sålla bort många bra hundägare oxå!Studenter, unga vuxna, småbarns familjer, sjukskrivna osv osv!
    Ja det är väl det som är problemet med en för hög avgift. Samtidigt höjer man djurets status avsevärt och jag tror att hundar hamnar i bättre miljöer och man riskerar inte att hundar far illa som jag tyvärr tror att allt för många gör idag. Ska man se på djurets värde så kan det vara bra med en hög avgift men tyvärr blir en grupp lidande pga detta. Men samtidigt, vill man verkligen ha något så starkt så brukar man finna vägar att uppfylla det...
    Jag tror oavsett att är man seriös i sin önskan så fixar man avgiften på något sett.
Svar på tråden Förbjud dessa jävla kamphundar!