Inlägg från: Hugful80 |Visa alla inlägg
  • Hugful80

Förbjud dessa jävla kamphundar!

Vad är en kamphund? Finns ingen sådan ras. Hur ska man definiera om en ras är kamphund eller inte? Om jag skaffar mig en Pudel och övar upp den till kamp, hur ska vi göra då?

Och det senaste fallet där ett barn blev bitet inträffade idag, och det var en Rottweiler som bet, inte en "kamphund":

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1972647/5-aring-svart-hundbiten-i-umea

För övrigt är det Labrador eller Golden Retriever som står för flest bitattacker. Och det är per capita och inte för att de är bland de vanligaster raserna. Jag har ingen källhänvisning till mitt påstående så rätta mig gärna om jag har fel.

Personligen skulle jag vara räddare för en folkilsk Rottweiler eller en stor Briard än en liten sketen Amstaff.

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras
  • Hugful80
    tebax skrev 2010-05-01 18:19:15 följande:
    Golden retriver ? Det var det dåligaste skitsnack jag hört! Om man läser om de olika raserna INNAN man skaffar en hund så står det klart och tydligt att Golden är en familjehund.
    Det står även att Rottweiler är en bra familjehund. Ändå bet den en flicka idag. För övrigt så är jag tämligen säker på att jag har rätt. Golden och Labrador tenderar att blir rätt svartsjuka ifall det kommer ett barn i familjen.

Men som sagt, det var länge sen jag hörde detta så rätta mig gärna med källa om jag har fel.
  • Hugful80
    Lady Dahmer skrev 2010-05-01 18:19:50 följande:
    Klart som fan att rasen har betydelse.
    Nja, rasen har faktiskt inte så stor betydelse om ägaren har rätt kunskap.
  • Hugful80
    Lady Dahmer skrev 2010-05-01 18:25:05 följande:
    Problemet uppstår när hunden biter för hårt eller gör skada (eller ännu värre - biter för att döda)
    Då bör man vara mer rädd för en Rottweiler eller Schäfer än en Pitbull.
  • Hugful80
    tebax skrev 2010-05-01 18:27:05 följande:
    Nej den är inte till för att provocera utan för att få folk att inse fakta! Med de jag kallar kamphund är de som JAG sett och hört fall om. Alltså Pitbullterrier, Rottweiler, Dobermann och amstaff.
    De DU kallar kamphundar, är det du som ska avgöra vilka hundar som är kamphundar och bör förbjudas?
  • Hugful80
    tebax skrev 2010-05-01 18:50:11 följande:
    Nej men är du verkligen så trög eller har du inte hört vad som klassas som kamphund?
    Nej, faktiskt så har jag inte hört det. Du kanske kan upplysa en trög jävel?

Du skrev ju faktiskt "det JAG uppfattar som kamphund" och inte "det som är per definition klassat som kamphund".
  • Hugful80
    tebax skrev 2010-05-01 18:56:40 följande:
    Ja men det fattar jag med. Men hunden SKA kunna lära sig att acceptera ett barn. Om du inte vågar lämna ditt barn med din hund så fattar jag inte nöjet med att skaffa en sådan hund.
    Om du anser att en hund ska lära sig acceptera barn bör du fundera på att förbjuda Labrador och Golden Retriever eftersom de tenderar att bli svartsjuka och ha väldigt svårt att acceptera nya familjemedlemmar i form av barn.
  • Hugful80
    tebax skrev 2010-05-01 18:58:47 följande:
    Rottweiler, pittbull, dobermann och amstaff. Och dessa böandraser som har något av dessa i sig.
    Är Dobermann en kamphund? Vad har du för källhänvisning?

Är det bara dessa fyra raser vi bör förbjuda? Inte Bullterrier eller Sharp Pei exempelvis?
  • Hugful80
    Gaby 01 skrev 2010-05-01 19:00:07 följande:
    Alla hundar kan bitas, problemet är bara att när en "kamphund" bits så släpper de inte och skadorna kan bli så mycket mer extrema.
    Det är en myt att de inte släpper eller att käkarna skulle låsa sig. Att få bort en liten Pittbull är lättare än att få bort en Rottweiler eller stor Briard.
  • Hugful80
    Lady Dahmer skrev 2010-05-01 19:03:29 följande:
    dobermann är ingen kamphund. Det är en vakthund. Renoldad sådan.
    Nej, du såg väl vad TS skrev? ;)
  • Hugful80
    tebax skrev 2010-05-01 19:07:05 följande:
    Blandraser. JA
    Va? Svara på frågorna istället.
  • Hugful80
    Snäckan84 skrev 2010-05-01 19:32:12 följande:
    Nu är det i o för sig nägra år sedan jag jobbade med hundar men då var det inte heller kamphundar som stid för de flesta attackerna utan då var det faktiskt springerspaniel.Och golden (som anses vara en av världens bästa barnhund) är oxå väldigt högt upp på listan av att attackera barn....Så man ska inte enbart lita på tidningar!!!!!Det är så (med ALLA rasar) Att det blir en mass avling på dessa hundar och då bryr sig inte hunduppfödaren om att kolla psyke m.m utan det är bara till att avla fram då de får in pengar.....Har själv haft en amstaff som var helt underbar!!! Och jag blir så irriterad att de utan kunskap skriver att vi ska förbjuda dessa raser.Skärp i stället lagen att hunduppfödare samt hundköpare får gå en kurs samt tester för allvarligt talat är det inte hundens fel utan hunduppfödaren/ägaren!!!
    Tack för ett vettigt inlägg och tack för påpekandet om Golden som jag själv tog upp tidigare.
  • Hugful80
    lyckligmamma skrev 2010-05-02 19:09:10 följande:
    www.sundweb.com/kamphund.htm
    Hahaha vad fan är det där för skitsida? :D
    Fyfan vilket dravel allting på sidan var.

Har du ingen objektiv källa förresten?
  • Hugful80
    Zaria skrev 2010-05-02 19:13:23 följande:
    Inte flest bitanmälningar men jag skulle inte bli jätteförvånad om det var Pitbull-Amstaff-Rottweiler osv som stod för de hundar som gjorde mest skada vid en attack.
    Rottweiler kan jag nog hålla med om, dock är pitbull och mastaff tämligen små. En Briard skulle jag vara jävligt skraj för.

Har du sett de Briader som franska polisen har?

Hittade just inget klipp med polisen, men här tränar de en stor Briard till skyddshund (heter det så? :))

">

• Hugful80
    Zaria skrev 2010-05-02 19:28:09 följande:
    Som sagt det hade varit intressant att veta vilka raser som ställer till mec ärst skador, som det verkar nu är det "bett som bett" oavsett om det en är Chihuahua som gör två små hål eller en större hund som sliter av ett halvt ansikte på någon.
    Golden Retriever, Labrador och Schäfer ligger ju högt på listan över flest bett (per capita) och är bra mkt större än en Pitbull. Skulle nog tippa på att de skadorna är värre.
Svar på tråden Förbjud dessa jävla kamphundar!