Inlägg från: parvati |Visa alla inlägg
  • parvati

Förbjud dessa jävla kamphundar!

Är det flickan som blivit biten i ansiktet du menar?

• parvati
    tebax skrev 2010-05-01 18:13:48 följande:
    J A
    Tyckte att det stod att det var en Rottweiler. Kamphundar brukar väl man idag använda om amstaff och liknande raser. Själv tror jag ju inte att problemet ligger i någon specifik ras.
  • parvati
    Hugful80 skrev 2010-05-01 18:17:35 följande:
    Vad är en kamphund? Finns ingen sådan ras. Hur ska man definiera om en ras är kamphund eller inte? Om jag skaffar mig en Pudel och övar upp den till kamp, hur ska vi göra då? Och det senaste fallet där ett barn blev bitet inträffade idag, och det var en Rottweiler som bet, inte en "kamphund": www.expressen.se/Nyheter/1.1972647/5-aring-sv... För övrigt är det Labrador eller Golden Retriever som står för flest bitattacker. Och det är per capita och inte för att de är bland de vanligaster raserna. Jag har ingen källhänvisning till mitt påstående så rätta mig gärna om jag har fel. Personligen skulle jag vara räddare för en folkilsk Rottweiler eller en stor Briard än en liten sketen Amstaff.
    Av en Briard lär du snarare bli nerknuffad...Briard är en belgisk vallhund som används vid vallning av nörtkreatur.  NMen det är klart att det är stor skillnad att bli attackerad av en pudel\golden och en amstaff\rottis. 

Det är ju nästan alltid ägarnas ffel när hundar biter det är i alla fall min åsikt.
  • parvati
    bakeacake skrev 2010-05-01 18:22:26 följande:
    det är faktiskt sant.. alla tror att golden är såååå snälla, men om ett barn irriterar hunden så säger den ifrån.. å det kan vara genom att bitas....
    Ja jag tycker att du har rätt där. Folk får för sig att man kan göra vad som helst med en golden utan att de säger ifrån elelr att man inte måste träna en golden så att den blir trevlig.
  • parvati

En liten hund kan ju dra igång ett hundslagsmål som slutar med att den blir dödad och människor som går emellan skadade. Jag förstår inte varför folk inte fostrar sina hundar och håller dem kopplade oavsett storlek tycker att det är för mycket "Mammas lilla bebis blev du rädd för den stora hunden" bland ägare till småhunddar.

Men hur kan man påstå att det blir lika alllvarliga skador efter en tax som en rottis det förstår jag inte.

• parvati
    Malin o Henke skrev 2010-05-02 16:04:06 följande:
    Taxar är oxå HEMSKA om dom sätter den sidan till!! Dom kan ha ihjäl en vuxen människa... Grejen är ju den att det är ÄGAREN som måste ha pli på sin hund o ha KOLL på den i ALLA lägen vilken ras det än gäller!!!!!!
    Har du någon kunskap om hundar eller taxar överhuvudtaget?

Taxen används som grythund elller jakt på rådjur, jakthundarna är jättetuffa men dek an inte hoppa på sina korta ben, ställer de sig på bakbenen når de kanske upp till knäna på en fullvuxen människa. Hade du tänkt dig att man skulle förblöda efter bett i foten?

Taxar har aldrig dödat en människa men överbevisa mig gärna Vi kanske ska flytta den här tråden till sandlådan...
  • parvati
    CottonCandy skrev 2010-05-02 16:13:08 följande:
    hehe alltid lika kul med dessa trådar. JA de e jätte tragiskt  att barn råkar illa ut av elaka hundar, men de kan hända från vilken ras som hellst. Har själv en  så kallade kamphund dvs en pitbull terrier och NEJ hon e inte de minsta farlig hehe.. men va gör de i en sånhär tråd, jag är väl idiot som har en sån hund å bla bla bla, men så e de iaf å de e en jätte fin hund..
    En till som tror att en folkilsken pappillion kan döda människor. För man har ju hört talas om alla barn som dör efter det att cockerspaniel har bitit till. Polisen kanske borde ta bort sina schäfrar och teuvrener och sätta in malteserhundar istället...
  • parvati
    Zaria skrev 2010-05-02 16:12:50 följande:
    Ah men då måste den vara riktigt kort, jag är 156 cm och rätt klen, och har blivit attackerad av en tax...och jag lever =)
    Den kanske glömde bort att ställa sig på bakbenen?
  • parvati
    puss skrev 2010-05-02 16:20:32 följande:
    dessutom  kan man sparka till en liten hund och vips så är den borta. bara riktiga praktidioter jämför en kamphund och en liten kaffekoppshund.
    Japp.

Jag kan inte förstå hur någon på allvar kan tro det. Vill de driva med oss eller är det hundfobiker? En hundfobiker ser ju ingen skillnad på farligt och inte farligt. Att man kan äga en pitbull och inte förstå rasens styrka och historia gör mig endast rädd.
  • parvati
    Malin o Henke skrev 2010-05-02 16:23:41 följande:
    O då är jag en TOMTE!!! Min morfars bror blev ihjälbiten av en TAX!! Så.. JAAAA!!!! Jag är en TOMTE!! Tjoho!!!!
    Var din morfars bror  en grävling?
  • parvati
    Molson Canadian skrev 2010-05-02 16:22:44 följande:
    Det handlar ju inte om rasen utan om typ av hund. Det är ju inte så att alla schäfrar kvalar in som polishund. Långtifrån. De som kvalar in är betydligt "farligare" än s k "kamphundar". 
    Jag vet är någorlunda insatt, har varit med på träning hos hundenheten, stocholmspolisen.
  • parvati
    Molson Canadian skrev 2010-05-02 16:22:44 följande:
    Det handlar ju inte om rasen utan om typ av hund. Det är ju inte så att alla schäfrar kvalar in som polishund. Långtifrån. De som kvalar in är betydligt "farligare" än s k "kamphundar". 
    Visst vill man ha raser som kan se skräckinjagande ut men även bra spårare, bra vakt, bra päls när de ska vara utomhus länge, stabila och tåliga.  Pittbull\staff är väl däremot oerhört starka både i kroppen och bettet men oavsett det så har de ju inte övriga egenskaper som ras.
  • parvati
    Molson Canadian skrev 2010-05-02 16:49:37 följande:
    Jag får nog anses vara insatt också. Vi är väl inne på vår 4:e tjänstehund nu. 
    Polis- elelr vakthund?
  • parvati
    Molson Canadian skrev 2010-05-02 16:47:13 följande:
    Sedan vet inte jag om man kan påstå att s k kamphundar är stora hundar. Staffen är vad?  Runt 36-40 cm i mankhöjd. Det är mindre än cocker spaniel. 
    Jag har bara hälsat på glada staffar men det är ju en oerhörd kraft i deras kroppar så det är ju ljusår mellan de 2 raserna i allt.
  • parvati
    Molson Canadian skrev 2010-05-02 17:22:40 följande:
    Jag vet inte hur du menar nu...Det beror ju del på storlek men framförallt på rasen hur potientiellt farlig en hund är.
  • parvati
    Molson Canadian skrev 2010-05-02 18:08:10 följande:
    Ja det är skillnader mellan humör mellan olika individerm en framförallt så ska man titta på rasen när man väljer hund.
Svar på tråden Förbjud dessa jävla kamphundar!