• hemlig02

När brukar arbetsgivare ringa referenspersoner?

Jag har tidigare inte skrivit några referenspersoner på mina ansökningar. Jag har skrivit "Lämnas gärna vid förfrågan". Men nu tänkte jag att det kanske är en av anlednignarna till att jag inte blir kallad till intervju....de kanske vill ha en referent att ringa till redan från början?

När är det brukligt att referenspersonen kontaktas? Direkt när de har fått in ansökan och funderar på vilka de ska kalla till intervju, eller träffas man för en intervju först och sen pratar med referenter när man avgör vem som ska få jobbet?

• Svar på tråden När brukar arbetsgivare ringa referenspersoner?
  • Catti41

Det beror nog jättemcyket på. När jag jobbade mer med rekrytering så ringde jag oftast mellan första och andra intervjun. Typ jag intervjuade 5 personer i första omgången, vill bara träffa två i andra omgången men gillar tre. Eller nåt sånt.
    Om man fick väldigt många ansökningar så hände det någon enstaka gång att referenser ringdes före intervjun, men väldigt sällan. Då handlade det om okvalificerade tjänster dit det sökte kanske 300 elelr nåt sånt.

Eller så ringer man när man bestämt sig för vem man vill ha, och bara vill ha lite mer kött på benen.

Så, väldigt olika.

• Elsamamman

De jobb som jag har fått, har arbetsgivaren alltid ringt referenten, och då efter intervjun. Men i de fall jag inte fått jobbet tror jag inte att det har hänt att de har ringt. Men det är nog bra att ha med referenser direkt.

• CarlHerman

Jag fick nytt jobb för några dagar sen och de hade ringt referenten innan de kallade mig till intervju. 9 sökande och ett jobb som kräver högskoleutbildning.

• hemlig02

Grattis Madeleine!! {#lang_emotions_cheers}   Vad var det för jobb?

• madeleine82

Tack,det var på tiden=) Ringa upp kunder på en tidning.Ett kort jobb men något jag aldrig gjort förut så det ska bli spännande.
    Lycka till i ditt jobbsökande! ;)

• hemlig02
    madeleine82 skrev 2010-04-30 00:46:14 följande:
    Tack,det var på tiden=) Ringa upp kunder på en tidning.Ett kort jobb men något jag aldrig gjort förut så det ska bli spännande.Lycka till i ditt jobbsökande! ;)
    Tack & lycka till du oxå (på nya jobbet)!!
  • Kjell2

När jag ringer gör jag det efter intervju när jag är hysat klar med vem jag vill ha. En bra referenssamtal tar lite tid och att göra det innan intervju blir mest jobbigt.

Ofta är det lite känsligt också och den sökande vill inte alltid att det ska bli känt i onödan att han eller hon söker nytt jobb.

/Kjell

• k och k

Brukligt är att göra det efter intervjun om du är intressant till tjänsten.

Det är ingen fara att skriva som du gör att de lämnas på begäran. Jag anställer folk som ska ha lite arbetserfarenhet av sälj/ kassa samt gymnasiekompetens till minimum.

• hemlig02

Tack för alla svar!

Det verkar ju som om det kanske inte spelar någon roll om man inte skriver dit referenspersoner redan i ansökan då...

Svar på tråden När brukar arbetsgivare ringa referenspersoner?