• Vitsippa75

Gravid och överstimulerad

Vi har äntligen plussat och vi tror knappt att det är sant. Mannen har t om sparat på gravtestet som jag hade slängt.

Nu är jag dock överstimulerad. Magen är så uppsvälld så att det ser ut som att jag är höggravid. Ju mer jag rör på mig desto värre blir det. Jag är sjukskriven en vecka för att ta det väldigt lugnt. Eftersom jag är gravid går gulkroppshormonet igång samtidigt som äggstockarna är känliga och fyller vatten i blåsorna om de utsätts för rörelse. De tog ut 13 ägg så det blir 13 äggblåsor som fylls...Det är väldigt jobbigt och ibland känns det som att magen ska sprängas. Det är bara en liten procent som blir drabbade och jag är en av dem. Någon mer som ör överstimulerad?

• Svar på tråden Gravid och överstimulerad
  • Vitsippa75

Längtar efter grodan. OJ! Kallar dem de en "lätt" överstimulering när man är sjukskriven fyra veckor!!! Jag har varit sjukskriven denna vecka och börja tycka att det är hur drygt som helst. Har läst och tittat på film och suttit mycket framför datorn. Nu är jag trött på det!! Jag hoppas att jag är tillbaka på måndag igen. Hur får du dagarna att gå?

Men frågan är i vilket "skick" man ska vara. Jag är också svullen och det kan ju ta tid innan den lägger sig. Magen är värst på kvällarna här också. Har du ont när du är uppe och går?

Ok, nu förstår jag mer hur de räknar. Så om jag hade äggutplockning den 7 april borde jag vara i 5+1?

• Älskade mirakel

Vitsippa: Ja, enligt det sättet att räkna är du idag i 5+1! När du går på första besöket/ultra får du ju mer exakt datum av ivf-läkaren, men runt 5+1 är du nu!

Min ÖS är "mild" pga att mina blodvärden är okej, och jag inte har någon vätska i magen. Jag har bara väldigt ont, och så svullna äggledare.
    Jag har ont hela tiden nästan, men speciellt om jag varit uppe en längre stund. Igår var jag uppe nästan hela dagen, och det straffade sig inatt när jag hade värk hela natten och så idag!

Jag kan inte gå mycket längre än till postlådan, ca 100 m, sen får jag ont och måste lägga mig ner och vila en stund.
    Jag gillar att läsa, så har jag en bra bok går dagarna snabbt, men nu när jag läst ut alla börjar jag få tråkigt. Sitter framför datorn med jämna mellanrum, mest korta stunder, annars får jag ont igen, eller så ligger och jag tittar på nån film. Är det soligt ute lägger jag mig gärna i en solstol och bara njuter av vädret och det lilla miraklet i min mage!

Längtar nästan efter att få börja jobba igen och känna mig som en "vanlig människa", men har ett väldigt tungt jobb, så på så sätt är det skönt att vara hemma.

• Vitsippa75

Längtar efter groda. Ja då gör vi ungefär samma saker, det finns ju inte så mycket annat!! Man kan ju knappast gå ut på en långpromenad eller börja storstäda.

Känner redan hur magen börja spänna sig allt mer nu framåt kvällen. Mitt jobb är inte så tungt men det blir mycket spring fram och tillbaka. Idag har jag varit och handlat annars har jag tagit det väldigt lugnt den här veckan. Jag får kramp i benen av att bara ligga. Det som håller en uppe är ju det lilla pyret.

Så dina böcker börja ta slut? Gå in på adlibris.com  Jag beställde i måndags och det kom fram idag.   

Vad säger du till folk i din omgivining. Jag vill inte berätta att jag är gravid än så det blir en massa halvsanningar. Jobbigt!

• Häxan surkart

Hej tjejer. Jag gjorde ET igår och har svullan mage och ont, framför allt i mellangärdet. Gasig också. Ibland hugger det till ordentligt i livmodern, tror jag att det är. Vad tror ni? Är jag överstimulerad? Vad ska jag göra?

• Vitsippa75
    Häxan surkart skrev 2010-04-29 20:44:49 följande:
    Hej tjejer. Jag gjorde ET igår och har svullan mage och ont, framför allt i mellangärdet. Gasig också. Ibland hugger det till ordentligt i livmodern, tror jag att det är. Vad tror ni? Är jag överstimulerad? Vad ska jag göra?
    Av mina tidigare behandlingar var alltid magen svullen efter en behandling, vilket är jättevanligt. Först trodde jag att de var progesteronet men det själv ingreppet av äggutplockningen som var orsaken. De sa alltid att man skulle ta det lugnt, ju mer du rör på dig desto värre. Har man ont går det bra att ta smärtstillande. Du kan ju alltid höra med din klinik. Om du fortsätter att vara svullen dagarna närmast testdag då lutar det nog åt en graviditet. Det blir dubbel effekt av alla hormoner. Ta i så fall kontakt med din klinik och de få ge dig råd hur du ska gå tillväga.

• Älskade mirakel

Vitsippa: Ja, kanske jag borde ta mig en till titt på adlibris! Kollade där för ett par dagar sedan, men tänkte att böckerna hinner ändå inte komma innan min sjukskrivning går ut!

Jag har berättat att jag haft "någon slags blåsor på äggstockarna", och de har jag varit och tagit bort. Sen fick jag en "infektion" efter ingreppet... Känns jobbigt att inte säga sanningen, men vill ju inte att alla ska veta vad vi gjort, och framför allt inte fråga hur det gått! Vill ju berätta att "vi" är gravida sen när det känns tryggt och missfallsrisken minskat lite åtminstone!

• Älskade mirakel
    Häxan surkart skrev 2010-04-29 20:44:49 följande:
    Jag skulle kontakta ivf-kliniken om det inte ger med sig efter ett par dagar. Det är också viktigt att du tar det lugnt och vilar, samt dricker massor! Jag har båda gångerna jag varit överstimulerad fått order om att dricka minst 3 liter vätska om dagen!
  • Milly79

Misstänker man att det har blivit ÖS ska man söka sjukvård om: viktuppgång på 1-2 kg per dag, liten urinmängd, buksmärtor, andfåddhet, svåra smärtor. På 3 dagar fyllde jag på mig med 10 L vätska, levern började svikta vilket gjorde en tappning för riskabel. Under en vecka låg jag inne med morfindropp och det som gjorde det hela lättare var jag jag visste att jag var gravid. 99% av de som blir ÖS efter ET är nämligen gravida. Mina äggstockar var stora som grapefrukter och jag kunde knappt röra mig. I dessa fall är det bara tappning och smärtstillande man kan ge som behandlig, sen är det bara att härda ut och röra sig försiktigt. En positiv sak jag kan tillägga är att de som blivit ÖS efter ET har en klar minskad missfallsrisk.

• Vitsippa75
    Milly79 skrev 2010-05-01 11:50:11 följande:
    Misstänker man att det har blivit ÖS ska man söka sjukvård om: viktuppgång på 1-2 kg per dag, liten urinmängd, buksmärtor, andfåddhet, svåra smärtor. På 3 dagar fyllde jag på mig med 10 L vätska, levern började svikta vilket gjorde en tappning för riskabel. Under en vecka låg jag inne med morfindropp och det som gjorde det hela lättare var jag jag visste att jag var gravid. 99% av de som blir ÖS efter ET är nämligen gravida. Mina äggstockar var stora som grapefrukter och jag kunde knappt röra mig. I dessa fall är det bara tappning och smärtstillande man kan ge som behandlig, sen är det bara att härda ut och röra sig försiktigt. En positiv sak jag kan tillägga är att de som blivit ÖS efter ET har en klar minskad missfallsrisk.
    Oj! Du har verkligen varit ÖS till max. Jag har inte alls haft så mycket vatten som du men det hade förmodligen blivit värre om jag inte hade tagit det lugnare. Mina värden har sett bra ut och äggstockarna har varit normalt stora.

Du skriver att de som har blivit ÖS efter ET har en klar minskad missfallsrisk. Det lät intressant. Vad beror detta på? 
  • sandragren

mmmmmm är själv ÖS efter ET, och det låter juh helt underbart om missfallsrisken minskar, funderar precis som vitsippa75 vad kan de bero på? :)

Svar på tråden Gravid och överstimulerad