• Vitsippa75

Gravid och överstimulerad

Vi har äntligen plussat och vi tror knappt att det är sant. Mannen har t om sparat på gravtestet som jag hade slängt.

Nu är jag dock överstimulerad. Magen är så uppsvälld så att det ser ut som att jag är höggravid. Ju mer jag rör på mig desto värre blir det. Jag är sjukskriven en vecka för att ta det väldigt lugnt. Eftersom jag är gravid går gulkroppshormonet igång samtidigt som äggstockarna är känliga och fyller vatten i blåsorna om de utsätts för rörelse. De tog ut 13 ägg så det blir 13 äggblåsor som fylls...Det är väldigt jobbigt och ibland känns det som att magen ska sprängas. Det är bara en liten procent som blir drabbade och jag är en av dem. Någon mer som ör överstimulerad?

• Svar på tråden Gravid och överstimulerad
  • Vitsippa75
    DjurgårdsRutan skrev 2010-04-27 21:51:51 följande:
    Hej. Jag blev ochså ÖS denna gång. Såg ut som om jag var gravid i 9-de månaden. Kunde knappt andas, röra på mig, svårt att äta och dricka. Var sjukskriven i 2 veckor, och blev tappad på vätska från buken 3 ggr på totalt 9 liter. Men jag är så glad över att få det efterlängtade plusset, så jag glömde bort det jobbiga fort, och nu har det lagt sig. Är i v 10. Lycka till. Kram
    9 Liter!! Det var inte lite det! Jag har inte haft svårt att äta och dricka men förfärliga konsekvenser när jag har ätit. Magen sväller bara ännu mer upp och det kändes nästan som att den skulle sprängas. Jag är sjukskriven en vecka men frågan är om det räcker. Hur stor var in runt midjan? Som mest har jag varit 94 cm och jag är ganska smal om magen i vanliga fall. 
  • Vitsippa75
    sandragren skrev 2010-04-28 08:59:11 följande:
    hej! är i samma sits som dig. Har precis fått mitt efterlängtade plus men blev också överstimulerad på kuppen! ser ut som jag är höggravid, och är nu sjukskriven hela maj, legat på sjukhus i över en vecka. blev utskriven igår. De skulle tömma på vätska men de gick inte för livmoderstappen var för långt ner att de skulle vara riskabelt för den lilla om sitter där. så får dras med den här kaggen :) läkaren sa att de kunde ta flera veckor innan den går ner så de e bara å vila. har de tömt dig eller ska dom göra det? Lycka till!
    Hej!

När fick du ditt plus? Vet du vilken vecka du är i? Jag förstår inte hur de räknar. Vi hade insättning den 9 april. Enlligt min ivfsköterska skulle jag gå in i vecka 5 på fredag, men jag och sambon vill ha det till vecka 3 på fredag.

Gjorde de något på dig när du låg på sjukhuset? De tömde alltså aldrig dig på vätska?
    Jag har också vätska i buken men inom rimliga mändgder. Jag antar att det bara är att rida ut stormen. Pust!
  • Vitsippa75

Har ni berättat för er omgiving om er situation? Man vill ju helst vara längre kommen innan man berättar att man är gravid, så tycker vi i allafall.

• Vitsippa75

Längtar efter grodan. OJ! Kallar dem de en "lätt" överstimulering när man är sjukskriven fyra veckor!!! Jag har varit sjukskriven denna vecka och börja tycka att det är hur drygt som helst. Har läst och tittat på film och suttit mycket framför datorn. Nu är jag trött på det!! Jag hoppas att jag är tillbaka på måndag igen. Hur får du dagarna att gå?

Men frågan är i vilket "skick" man ska vara. Jag är också svullen och det kan ju ta tid innan den lägger sig. Magen är värst på kvällarna här också. Har du ont när du är uppe och går?

Ok, nu förstår jag mer hur de räknar. Så om jag hade äggutplockning den 7 april borde jag vara i 5+1?

• Vitsippa75

Längtar efter groda. Ja då gör vi ungefär samma saker, det finns ju inte så mycket annat!! Man kan ju knappast gå ut på en långpromenad eller börja storstäda.

Känner redan hur magen börja spänna sig allt mer nu framåt kvällen. Mitt jobb är inte så tungt men det blir mycket spring fram och tillbaka. Idag har jag varit och handlat annars har jag tagit det väldigt lugnt den här veckan. Jag får kramp i benen av att bara ligga. Det som håller en uppe är ju det lilla pyret.

Så dina böcker börja ta slut? Gå in på adlibris.com  Jag beställde i måndags och det kom fram idag.   

Vad säger du till folk i din omgivining. Jag vill inte berätta att jag är gravid än så det blir en massa halvsanningar. Jobbigt!

• Vitsippa75
    Häxan surkart skrev 2010-04-29 20:44:49 följande:
    Hej tjejer. Jag gjorde ET igår och har svullan mage och ont, framför allt i mellangärdet. Gasig också. Ibland hugger det till ordentligt i livmodern, tror jag att det är. Vad tror ni? Är jag överstimulerad? Vad ska jag göra?
    Av mina tidigare behandlingar var alltid magen svullen efter en behandling, vilket är jättevanligt. Först trodde jag att de var progesteronet men det själv ingreppet av äggutplockningen som var orsaken. De sa alltid att man skulle ta det lugnt, ju mer du rör på dig desto värre. Har man ont går det bra att ta smärtstillande. Du kan ju alltid höra med din klinik. Om du fortsätter att vara svullen dagarna närmast testdag då lutar det nog åt en graviditet. Det blir dubbel effekt av alla hormoner. Ta i så fall kontakt med din klinik och de få ge dig råd hur du ska gå tillväga.

• Vitsippa75
    Milly79 skrev 2010-05-01 11:50:11 följande:
    Misstänker man att det har blivit ÖS ska man söka sjukvård om: viktuppgång på 1-2 kg per dag, liten urinmängd, buksmärtor, andfåddhet, svåra smärtor. På 3 dagar fyllde jag på mig med 10 L vätska, levern började svikta vilket gjorde en tappning för riskabel. Under en vecka låg jag inne med morfindropp och det som gjorde det hela lättare var jag jag visste att jag var gravid. 99% av de som blir ÖS efter ET är nämligen gravida. Mina äggstockar var stora som grapefrukter och jag kunde knappt röra mig. I dessa fall är det bara tappning och smärtstillande man kan ge som behandlig, sen är det bara att härda ut och röra sig försiktigt. En positiv sak jag kan tillägga är att de som blivit ÖS efter ET har en klar minskad missfallsrisk.
    Oj! Du har verkligen varit ÖS till max. Jag har inte alls haft så mycket vatten som du men det hade förmodligen blivit värre om jag inte hade tagit det lugnare. Mina värden har sett bra ut och äggstockarna har varit normalt stora.

Du skriver att de som har blivit ÖS efter ET har en klar minskad missfallsrisk. Det lät intressant. Vad beror detta på? 
  • Vitsippa75
    Hedda skrev 2010-05-02 19:50:26 följande:
    Hej! Vitsippa - när märkte du symptomen? Är själv på RD 11 ( i går - hurra!), och vet att det är relativt stor risk för överstimulering då jag hade många äggblåsor. Vid ET sa läkaren att jag i så fall kunde vänta mig symptom efter ca 14 dgr, stämmer det med din erfarenhet? Hang in there! Kram
    Hej! Mina symptom började några dagar innan testdagen. Vi testade på en lördag och det var dagarna före och efter som var värst. Om du inte känner av något strax tror jag inte att du har blivit ÖS. Jag har nu varit hemma i tio dagar och svullnaden börjar äntligen lägga sig och jag kan äta som vanligt. Skönt!
  • Vitsippa75
    Trollmamma till 4 skrev 2010-05-03 13:30:36 följande:
    Så om man inte blir ÖS så är det större risk för att man inte blivit gravid? Läkaren sa att jag nog inte va i riskzonen ang ÖS men from ÄP å 1 vecka framåt mådde jag inte bra men nu mår jag galant..
    Nej, jag tror inte att det är större chans att bli gravid om du är ÖS jämfört med att inte vara ÖS. Däremot har jag hört att de som blir ÖS runt testdagen tyder ofta på att man är gravid. Jag tror knappast heller att läkarna strävar efter att få sina patienter ÖS. Inte när många blir sjukskrivna och får åka in till sjukhuset, ha svårt med andning och matintag. Min klinik är väldigt måna om att jag ska må bra och ber mig att rapportera till dem dagligen.

Längtar efter groda, det här med antal äggblåsor. Nja, det har nog en viss påverkan. Min klinik påtalade just det att i normala fall har man en eller två äggblåsor men nu i mitt fall har jag 13. Sköterskan nämnde just det att dessa 13 blåsor fylls igen och bidrar till svullnaden. Därmed inte sagt att du inte kan bli ÖS för att du har få äggblåsor.   
  • Vitsippa75
    Älskade mirakel skrev 2010-05-10 11:34:44 följande:
    Hallå! Hur är det med alla? Fortfarande överstimulerade eller är ni "friska och krya"? Själv är jag hemma för femte veckan! Senaste läkarkontroll visade att min högra äggledare är bra, men den vänstra är fortfarande förstorad, 8 cm, så det är bara att fortsätta vila...!
    Så tråkigt att du inte är bra än. Så långvarit det kan vara. Jag har haft tur, jag är frisk och kry igen. Började jobba förra veckan. Jag trivs verkligen på mitt jobb så det hade varit jättejobbigt att vara hemma en vecka till. 
  • Vitsippa75
    Älskade mirakel skrev 2010-05-12 13:30:18 följande:
    Så skönt att du mår bra igen! Jag känner att jag har mindre ont nu, men har istället börjat må så fruktansvärt illa, så fastän jag hela tiden längtat tillbaka till jobbbet, så hoppas jag nästan nu att jag ska få vara hemma ännu nån vecka! inte kul att springa och kräkas på jobbet hela tiden! (jobbar på en skola)
    Känner mig också lite illamående ibland men det går fort över. Jag jobbar också på en skola. Vet dina kollegor vad som är för fel på dig?
Svar på tråden Gravid och överstimulerad