• Michisen

Hjälp grannen stör!

Bostadsrätt, eh?

Tyvärr är det inte så mycket att göra, man kan inte klaga på att grannen går för ljudligt, det räknas som normala ljud att man går i sin lägenhet. Han behöver kanske inte ha steppskorna eller träskorna på, men annars är det inte mycket att göra.

Musiken är däremot lite otrevligt, men såvida det inte är nattetid så är det inte heller mycket att göra åt, mer än att be dem att dra ner den.

Är det orimligt mycket ljud mellan lägenheterna, så ta upp det med styrelsen, det kanske behövs tilläggsisoleras eller ljudisoleras i hela huset.

• Michisen
    Anonym (Trött) skrev 2010-04-24 14:16:18 följande:
    Barnskrik hörs inte upp till dem. Självklart skall inte grannen ändra sina tider efter oss, men man kanske skiulle kunna gå med mjuka tofflor på morgonen. Ni som svarat mig, kan ni svara ärligt på om ni någonsin varit störda av ljud någon gång? Eller är ni sådana som enbart stör andra??
    Visst har jag störts av ljud, bland annat hade jag grannar under mig som bodde tre stycken i en etta och som spelade musik med mycket bas hela dagarna, vilket gjorde att jag inte kunde koncentrera mig på mina studier när jag var hemma.

Jag bodde då i bostadsrätt och problemet löste sig när jag sade till styrelsen som avbröt andrahandsuthyrningen.

Men just dagtid är det svårt att sätta fingret på vad som ska anses vara störande, jag blev ju störd av mina grannar, gick ner och bad dem sänka musiken, den sänktes och redan på väg upp igen hörde jag hur stereon vreds upp igen och så vidare...

Där vi bodde förut i en hyreslägenhet så hörde vi grannen genom väggen. Han nös, vi sa Prosit, han sa Tack.
    Där sov jag med öronproppar, det är ju inte grannens fel att väggarna är papperstunna...
  • Michisen

Störande granne i bostadsrättsföreningen

Prata först med grannen som du upplever som störande. Hjälper inte det kan du ta kontakt med föreningens styrelse.

Informera på ett lugnt, behärskat och vänligt sätt om att du blir störd och försök att komma fram till en gemensam lösning. Hjälper inte detta, eller om det finns orsaker som gör att du inte vill eller kan prata med din granne, så skriv upp de störningar du upplever med datum och tid. Ta även kontakt med dina andra grannar runt som kanske också blir störda och kontakta sedan bostadsrättsföreningens styrelse.

Innan en störande granne kan tvingas flytta ska värden ge en varning. Blir det ingen förbättring efter tillsägelse kan personen bli uppsagd. Om det är en väldigt allvarlig störning som hot, förstörelse av lägenhet kan bostadsgästen bli uppsagd utan att få en varning. Många bostadsrättsföreningar har en störningsjour som du kan ringa och be om hjälp vid störningsärenden.
    http://www.omboende.se/sv/Aga1/Storande-grannar/Bostadsratt/

• Michisen

Svårt bli av med störande grannar - http://www.dn.se/bostad/svart-bli-av-med-storande-grannar-1.606587

Om en granne stör nattsömnen med högljudd musik kan en hyresgäst klaga hos värden. En bostadsrättsinnehavare får vända sig till styrelsen. Samma sak om en granne hyr ut i andra hand utan tillstånd och aldrig själv bor i lägenheten. Styrelsen måste ta itu med störningar och stadgebrott. En del styrelser slipper hellre. Om en hyresvärd inte tar sitt ansvar kan de boende föra tvisten till hyresnämnden, men i en bostadsrättsförening är man hänvisad till styrelsen och i sista hand till kronofogden, som kan verkställa tvångsförsäljning och avhysning. Men innan det går så långt måste styrelsen varna den klandrade medlemmen. Styrelsen får inte heller vänta för länge med att ingripa mot till exempel en andrahandsuthyrning. Regeln är att den måste agera senast två månader efter att den fått reda på den otillåtna uthyrningen. Å andra sidan kan medlemmen söka tillstånd hos hyresnämnden för sin andrahandsuthyrning.

En styrelse som inte agerar när grannar bråkar, bullrar, hotar eller smutsar ner kan bli skadeståndsskyldig om ärendet hamnar i domstol. Där kan det hamna med styrelsen som klagande, men också enskilda grannar kan gå till domstol om styrelsen är passiv. I rätten krävs ordentliga bevis: noggranna anteckningar om tidpunkter, längd, mängd med mera. Grannarna måste också vara beredda att vittna i rätten, annars kan domstolen inget göra.

En kvinna vars granne bankade i golvet och slog i elementrören flera timmar varje dag fick styrelsen att försöka avhysa honom. Vid en uppgörelse i godo lovade grannen dock att sluta med sitt bankande. När han ändå fortsatte förhöll sig styrelsen passiv och sade sig inte veta vem som störde vem. Kvinnan krävde skadestånd på över 100.000 kronor för men i nyttjanderätten och psykiskt lidande. I tingsrätten förlorade hon, men i hovrätten fick hon rätt, med det undantaget att hon inte fick ersättning för psykiskt lidande. 59.000 kronor fick styrelsen betala. Hur det gick för grannen framgår inte av handlingarna, men om han fortsatte att banka kan man gissa att styrelsen ändå tvingade mannen att sälja sin bostad och flytta, allt annat skulle bara leda till fler skadestånd.

En äldre kvinna i ett radhusområde som hotade sina grannar och kallade dem för nazister, lesbiska och judar dömdes av både tingsrätt och hovrätt till tvångsförsäljning och avhysning. Kvinnan hade också förstört en studentfest genom att springa omkring naken i grannfamiljens trädgård och välta möbler. Hennes medlemskap förklarades förverkat av domstolen, trots att kvinnan försvarade sig med att hon blivit provocerad

• Michisen
    Anonym (Trött) skrev 2010-04-24 18:30:19 följande:
    Vi hör ju också när grannen diskar, är på toa, duschar och så vidare men det är ju inte sådana dunsar som känns i kroppen så det stör ju inte alls på samma sätt...
    Då låter det ju ändå som att det är för lyhört mellan lägenheterna.
    Om du vill ha ett riktigt och konkret råd på vad du faktiskt har rätt att kräva så är det ju att du ska och bör ta upp detta med styrelsen så att det kommer upp till ytan. Ni kanske inte är de enda i huset som har problem och det behöver troligen isoleras bättre mellan lägenheterna.
  • Michisen
    Anonym (Trött) skrev 2010-04-24 20:29:42 följande:
    Mmm, kanske är så det är. Fast troligen inte eftersom vi inte störs av andra som är i lägenheten utan endast honom. Då inte barnen hoppar förstås, men det är ju inte så konstigt...
    Men som sagt, ta upp det med styrelsen och låt dem utreda saken, det är deras jobb.
Svar på tråden Hjälp grannen stör!