• M2003

Är det rätt att homosexuella skall få adoptera och gifta sig i kyrkan?

Homosexuella idag har ju redan rätt att adoptera barn. De kan adoptera svenska barn.
    Däremot tillåter inte givarländerna som MIA har godkänt, svenska homosexuella familjer att adoptera.
    Om kyrkorna vill eller kan viga homosexuella beror på vilken kyrka det är och vilken tro de säger sig ha. Svenska kyrkan tillåter det, men få andra samfund. Det är upp till dem. Samfundens tro måste få stå över vad tyckare och trender i samhället gillar just nu. Är man kristen och homosexuell och lever i en sådan relation är det väl OK att gå i Svenska kyrkan som tillåter det och då också viga sig i den kyrkan.

• M2003
    Clobberella skrev 2010-04-22 16:29:41 följande:
    Annat: adoptera-absolut! När det gäller giftermål så tycker jag att det är en religiös fråga, alltså måste man se till vad religionen säger. Om vi ska tvinga svenska kyrkan att viga homosexuella så måste vi även tvinga frikyrkorna, livets ord, Johovas, muslimerna, judarna och alla andra att viga honosexuella. Jag anser att vi ska införa borgerlig vigsel som det enda juridiskt giltiga, och sen får man komplettera med en meningslös religiös cermoni om man vill.
    Det var ju det som var meningen från allra första början, att alla samfund som har vigslrätt (för det är inte alla du räknar upp) skulle tvingas att viga homosexuella.
    Nu har ju politikerna som har tänkt ut det här så bra inte fattat någonting om vad det handlar om. Man kan ju inte ändra en TRO genom en lag. Jo Svenska kyrkan som styrs politiskt fortfarande kunde ju det, hur nu det gick till? Bra eller dåligt vill jag inte uttala mig om, men när man gick på tex katolska kyrkan blev det ju naturligtvis kalabalik i vatikanen och om de skulle tvingats till detta, hade man bara avsagt sig sin vigselrätt rakt av - det fanns inget att förhandla i den frågan. Konsekvensen hade blivit att TRON är den samma som tidigre och fuck alla politiker som jobbat för den här lagen. Katoliker som ville bli vigda hade precis som de gör i ex Frankrike fått gå till rådhuset först för att få vigseln giltig juridiskt  och sedan till kyrkan som de nog trots allt hade sett som den riktiga vigseln.
    Nu vet inte jag om Muslimska samfund har vigselrätt, men hade de haft det hade de fått samma krav på sig, liksom de Kristortodoxa, Judiska församlingen osv.
    Jag vill se den imam som skulle tycka att det var OK att viga ett homosexuellt par!
Svar på tråden Är det rätt att homosexuella skall få adoptera och gifta sig i kyrkan?