Inlägg från: Clobberella |Visa alla inlägg
  • Clobberella

Är det rätt att homosexuella skall få adoptera och gifta sig i kyrkan?

Annat: adoptera-absolut!
    När det gäller giftermål så tycker jag att det är en religiös fråga, alltså måste man se till vad religionen säger. Om vi ska tvinga svenska kyrkan att viga homosexuella så måste vi även tvinga frikyrkorna, livets ord, Johovas, muslimerna, judarna och alla andra att viga honosexuella.
    Jag anser att vi ska införa borgerlig vigsel som det enda juridiskt giltiga, och sen får man komplettera med en meningslös religiös cermoni om man vill.

• Clobberella
    lindilusan skrev 2010-04-22 16:35:49 följande:
    Vi tvingar inte Svenska kyrkan till att viga homosexuella, det är ett beslut som Svenska kyrkan tagit. Med det är till varje präst att avgöra om han vill viga paret elelr ej. Vilket kanske är diskriminering i sig. Jag tycker att du har en poäng i att det är en religiös fråga, men man kan inte jämföra muslimers tro med kristnas tro.
    Jag vet att svenska kyrkan fattat det beslutet själva, och jag tycker det är märkligt att man bryr sig mer om vad samhället tycker än vad som står i boken man hävdar att man tror på. Men svenska kyrkan tappade mitt förtroende för länge sen, de tror inte på nånting egentligen, de vill bara dricka saft och spela innebandy...

Varför kan man inte jämföra muslimer och kristna? Det är ju till och med samma gud!
  • Clobberella
    lindilusan skrev 2010-04-22 16:49:26 följande:
    Samma gud, de vet jag. Men de har helt olika uppfattning om kvinnlig och manligt...slutsatsen kan man dra genom svenska kyrkans beslut i just frågan; vigsel mellan homosexuella par.
    Det är ju för att muslimerna fortfarande bryr sig om vad som står i deras heliga skrifter (ja, och stora kulturella skillnader) medan svenska kyrkan bryr sig om vad som gör dem mest populära bland allmänheten. Jag har läst bibeln och förstår inte hur svenska kyrkan tänker, men som sagt, bibeln är nog inte så viktig för dem längre. Jag säger inte att jag håller med om det som står i bibeln, men man kan ju tycka att svenska kyrkan borde bry sig lite grann i alla fall...
  • Clobberella
    tebax skrev 2010-04-22 18:09:12 följande:
    gifta sig ja, adoptera nej.
    Oj, spännande! Kan du utveckla?
    Och en följdfråga: tycker du att ensamstående ska få adoptera? (det får de ju i dag, i alla fall från vissa länder)
  • Clobberella
    tebax skrev 2010-04-22 18:16:07 följande:
    Min tanke är såhär: Jag vet att adopterade barn mår väldigt dåligt och jag tror det skulle försvåra deras situation ett steg till om de adopteras av homosexuella. Eftersom det blir större risk för mobbning, kränkningar osv. Ensamstående tycker jag ska kunna adopter, Men endast om de har styrkan och orken att ta på sig allt vad en adoption innebär. Alla har rätt att älska vem de vill så därför har jag inget emot en vigsel mellan homosexuella.
    Fast jag håller med The Ark i den frågan "You say it's because they will be bullied att school, but that means you let the bullys set the rules!"

Jag tänker att OM vi tillåter ensamstående att adoptera så måste vi tillåta homosexuella. Man kan ju i alla fall inte (som vissa gör) hävda att barn ska ha en mamma och en pappa, för då bör ju inte ensamstående få adoptera heller.

Jag förstår hur du tänker, jag håller bara inte med
  • Clobberella
    tebax skrev 2010-04-22 18:20:49 följande:
    Jag har inte heller nämnt att man ska ha en mamma och en pappa. Men man ska inte försvåra det för barn som redan har det svårt.
    Nej, men det finns vissa som hävdar att det ska vara en mamma och en pappa, men då måste vi ju förbjuda adoptioner för ensamstående...

Jag tycker att det är samhället som måste förändras, folk måste lära sig att alla har lika värde oavsett sexualitet. Det är ju hemskt att homosexuella ska straffas för att folk har fördomar.... men det är ju ingen enkel fråga, barn kan ju bli mobbade bara för att de är adopterade, och lägger man då till homosexuella föräldrar så blir det ju knappast bättre... men det är ju samhället det är fel på och inte de homosexuella...
  • Clobberella
    tebax skrev 2010-04-22 18:25:34 följande:
    Precis, när det blir mer accepterar så kommer min uppfatting att ändras.
    Frågan är ju om samhället blir mer accepterande om man inte tvingar folk, tex genom att tillåta homoadoptioner. Men samtidigt ska ju inte barn behöva lida för detta.... svår fråga som sagt!
  • Clobberella
    lindilusan skrev 2010-04-22 18:35:49 följande:
    Visst är de en svår fråga. Men ett barn älskar sina föräldrar oavsett, och kommer de att lida? De är ju barnets föräldrar...man är ju förälder oavsett kön. Visst kan fördomarna göra så att mobbingen ökar men, då kanske det skulle förbjudas att kriminella, drogmissbrukare och alkoholister skaffar barn...sådana saker kan ju också skapa fördommar och mobbing. Ditt resonemang är helt klart för barnens bästa, men det finns så mycket mer som gör det lidande för barnen än könen på deras föräldrar.
    Det är svårt som sagt... om man nu gjort ordentliga undersökningar som Michisen skriver och kommit fram till att barn till homosexuella mår lika bra som andra barn, så tycker jag inte det finns några bra argument MOT homoadoptioner.
    Sen är ju frågan också om samhället någonsin kommer att förändras utan tvång... ju fler homosexuella man kommer i kontakt med destå mer inser man ju att de är helt vanliga människor. Träffar man aldrig några homosexuella (eller bi/trans/etc) så är det ju lätt att ha fördomar mot dem.
    Jag tycker nog att två föräldrar av samma kön måste anses vara bättre än att bara ha en förälder, och det är ju som sagt lagligt för ensamstående att adoptera.
    Men ett annat problem är ju också att vissa länder inte tillåter att deras barn adopteras av homosexuella par, och det kan vi ju inte göra så mycket åt.
  • Clobberella
    Michisen skrev 2010-04-22 18:57:43 följande:
    I praktiken så handlar adoptioner där homosexuella är involverade främst om närståendeadoptioner. Exempelvis: Två kvinnor skaffar barn via insemination. Rent tekniskt sett så blir inte den ena kvinnan förälder till barnet de ändå skaffat gemensamt. Då finns möjligheten för henne att adoptera barnet som de skaffat tillsammans och uppfostrar tillsammans, fast det är den andra kvinnans biologiska barn. Ganska vettigt ifall man nu lever i en seriös relation, kan jag tycka.
    Ja, skaffar man barnet tillsammans så bör ju båda föräldrarna vara föräldrar även juridiskt. Frågan är om det blir någon skillnad på detta, där det ändå är ett biologiskt barn, jämfört med om du adopterar ett barn från ett annat land... adopterade barn mår väl i allmänhet lite sämre än barn som växer upp med sina biologiska föräldrar? (har ingen källa på detta, men vill minnas att jag hört det i tidigare diskusioner)
    Lite mer forskning på ämnet kanske behövs, i första hand måste man ju se till barnens bästa, men vi måste ju samtidigt sträva efter ett samhälle där alla, oavsett kön och sexuell läggning, har samma rättigheter och skyldigheter.
  • Clobberella
    Lillsnufflan skrev 2010-04-22 19:15:05 följande:
    Frågan är hur mycket forskning som behövs?
    Ja jag har ju personligen inte koll på exakt hur mycket forskning som finns på ämnet. Jag ser det som självklart att homoadoptioner bör bli laglig, men om det bör bli det i dag eller om fem år beror ju på om sverige är redo för det. Kanske behövs mer forskning, kanske behöver man planera för hur skolor/barnomsorg ska agera om mobbing uppstår i dessa fall, kanske bör man se över sex- och samlevnadsundervisningen som på min tid i alla fall var väldigt heteroinriktad, kanske bör mer information om hbtq-frågor finnas i skolor och i samhället i allmänhet...
    Eller så gör man det lagligt nu och tvingar folk att acceptera det, det är också en variant.

Jag tror inte på något sätt att homosexuella är varken bättre eller sämre föräldrar än hetero-bi-trans-etc. Men jag tycker att politiska beslut ska vara väl genomtänkta och jag är inte själv insatt i hur mycket foskning som finns på ämnet eller vilka andra åtgärder som är planerade för att göra samhället mer jämställt för homosexuella (och andra sexuella läggningar) Det är mycket som behöver göras, och jag tror det är bra att göra saker i rätt ordning.
  • Clobberella
    holi skrev 2010-04-22 21:26:41 följande:
    Cloberrella: Det har varit lagligt för homosexuella att prövas som adoptivföräldrar sedan 2003. Forskningen och studierna gjorde innan dess..
    Där ser man hur bra koll jag har... men varför debatterar man frågan fortfarande? Bör man inte i stället fokusera på hur dessa barn och deras föräldrar bemöts i samhället och liknande?
  • Clobberella
    en glad skrev 2010-04-22 22:48:41 följande:
    Precis, varför kommer ideligen en debatt upp som är passé sedan många år ....
    Märkligt... nu börjar det väl bli dags för uppföljning i stället... hur har det gått för de barnen som redan har adopterats av homosexuella, och på vilket sätt ska vi förändra samhället för att dessa människor ska bli accepterade. Eller blir de accepterade redan?
  • Clobberella
    en glad skrev 2010-04-22 23:00:00 följande:
    Det finns inga barn att följa upp som adopterats internationllt av homosexuella! Helt enkelt för att inga kommit ....
    Aha. Där ser man.
  • Clobberella
    lindilusan skrev 2010-04-23 10:33:13 följande:
     och oavsett om man är ensam eller i par så tycker jag att alla har rätt till en familj.
    Där håller jag faktiskt inte med dig. Att ha föräldrar anser jag är en rättighet, inte att få barn.
  • Clobberella
    lindilusan skrev 2010-04-23 11:06:00 följande:
    Visst är det en rättighet att ha föräldrar. Men som vuxen har man en längtan efter barn och det jag menar är att alla ska kunna få uppleva det oavsett om man lever ensam eller som par.
    Jag håller med dig om att det inte har någonting att göra med sexuell läggning eller om man har ett förhållande (och i så fall med hur många...) MEN jag kan inte påstå att jag tycker att ALLA passar som föräldrar. Därför tycker jag att fokus ska ligga på barnen.

På samma sätt tycker jag inte att landstinget ska bekosta hur många provrörsförsök som helst, för det finns annat som är viktigare att använda pengarna till. Om det är en mänsklig rättighet att få barn så måste vi ju lägga alla tillgängliga resurser på att hjälpa de som har svårt att få barn och det tycker jag faktiskt inte vi ska.

Däremot ska vi se till att alla barn får en trygg uppväxt med en eller flera föräldrar som älskar dem och har möjlighet att ta hand om den. Och varken kärlek eller förmåga att ta hand om barn sitter ju i den sexuella läggningen.
Svar på tråden Är det rätt att homosexuella skall få adoptera och gifta sig i kyrkan?