• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Använder du menskopp?
  • Ekorrfamiljen

Självklart har jag menskopp!! Me lööööööv!!! {#lang_emotions_heart} {#lang_emotions_heart} {#lang_emotions_heart}

Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Vemund 091111
  • SCSI

Är man kinkig med kastrull (grejen är ju just att sterilisera koppen, således är kastrullen detsamma) kan man köpa en liten på loppis för inga pengar alls, om man inte som jag har ett gäng gamla avlagda längst bak i kastrullskåpet. *host*

Jag kokar min var tredje månad eller nåt, mest för att den har en tendens att bli missfärgad och att koka den med lite vinäger brukar trolla bort det. Annars tvättar jag ur den med tvål och vatten varje dag och avslutar med alkogel innan jag stoppar ner den i påsen.

(på tal om kokning kokade min mamma våra underkläder när jag var liten. I en speciell gryta då. Är det nåt folk har för sig idag? Jag skulle aldrig komma på tanken i alla fall...)

/en till lycklig koppanvändare sen flera år tillbaks

• Denebola
    Pepparkaksdeg skrev 2010-04-22 16:20:13 följande:
    Men det där med kokningen,är det verkligen nödvändigt? Även om man har separat kastrull,så känns det faktiskt inte ok att ha den kokande på spisen.....
    Man kan rengöra den på andra sätt, exempelvis med steriliseringspray, eller gel som man rengör sexleksaker med, eller i natriumhypokloritlösning.

Tänk på att man kokar koppen för att göra den steril. Vad är det egentligen som gör att det känns fel med kokande vatten med en bit silikon i på spisen? Jag förstår ju att det kan kännas fel, det är inte så jag menar, men om du tänker lite mer rationellt så är det inte som att det blir mensfläckar i potatisgrytan
  • Denebola
    MammaHela skrev 2010-04-22 16:24:40 följande:
    Jag har koppen och älskar den. Kan tom ha sex med den i
    *personliga frågor*
    Penetrerande sex också? Det är ju rekommenderat att man inte ska ha det med koppen i. Men vad gäller oralsex så kan det ju bli mycket fräschare
  • Denebola
    Denebola skrev 2010-04-22 16:30:57 följande:
    *personliga frågor* Penetrerande sex också? Det är ju rekommenderat att man inte ska ha det med koppen i. Men vad gäller oralsex så kan det ju bli mycket fräschare
    Blev visst bara en fråga :P
  • Pepparkaksdeg
    Denebola skrev 2010-04-22 16:29:20 följande:
    Man kan rengöra den på andra sätt, exempelvis med steriliseringspray, eller gel som man rengör sexleksaker med, eller i natriumhypokloritlösning.Tänk på att man kokar koppen för att göra den steril. Vad är det egentligen som gör att det känns fel med kokande vatten med en bit silikon i på spisen? Jag förstår ju att det kan kännas fel, det är inte så jag menar, men om du tänker lite mer rationellt så är det inte som att det blir mensfläckar i potatisgrytan
    Lika lite som att jag skulle vilja koka en väl använd,men visserligen rengjord kondom i vår potatisgryta så skulle jag koka en menskopp där.
    Behöver jag samla upp ett pissprov så gör jag inte det heller i våra vanliga glas.
    Och trasan jag torkar av på toaletten med används inte i köket,även om jag tvättar den i klorin emellan.
    Var sak har sin plats helt enkelt. Tycker jag tänker väldigt rationellt.

Det kanske sanarare är lite så med dig att du är så van att du blivit lite blind istället?
    Ungefär som föräldrarna som slänger upp bebisen på bordet för att byta blöja inne på Donken?

Men det låter ju bra att man kan sköta rengörandet med spray!
  • Garderobshylla

Fick hem min i måndags och ahr inte hunnit bilda en uppfattning än, men det jag märkt nu...Varför har jag inte provat tidigare???

Det är ju bara räkna ut hur mycket pengar man lägger på mensskydd på några år och sen jämföra med att köpa en menskopp en gång. Det blir en hel massa pengar det!

• Lexikon

Tog en vecka att lära sig kanske, men sedan fungerade det perfekt. Helt underbart att kunna gå i simhallen utan att oroa sig för läckage eller tampongsnören som hänger ut. Och man kan sova naken och slipper läskiga nattbindor/blöjor.

Helt underbart är det. Behöver bara komma ihåg mensen 3-4 gånger om dygnet nu istället för var tredje/fjärde timma. Ska dock bli spännande att se om jag kan ha kvar samma efter att barnet är fött eller om det får bli en ny då.

• Denebola
    Pepparkaksdeg skrev 2010-04-22 16:39:19 följande:
    Lika lite som att jag skulle vilja koka en väl använd,men visserligen rengjord kondom i vår potatisgryta så skulle jag koka en menskopp där. Behöver jag samla upp ett pissprov så gör jag inte det heller i våra vanliga glas. Och trasan jag torkar av på toaletten med används inte i köket,även om jag tvättar den i klorin emellan. Var sak har sin plats helt enkelt. Tycker jag tänker väldigt rationellt. Det kanske sanarare är lite så med dig att du är så van att du blivit lite blind istället? Ungefär som föräldrarna som slänger upp bebisen på bordet för att byta blöja inne på Donken? Men det låter ju bra att man kan sköta rengörandet med spray!
    Jag skiljer också på trasor jag städar toaletten med och de jag använder i köket. Men när man kokar något så blir det sterilt. Jag försöker absolut inte tvinga någon att koka sin menskopp, utan att tänka ett steg längre och fundera på vad som egentligen sker. Eventuella bakterier dör då man kokar koppen, grytan blir på samma sätt också steril. Koppen är avtvättad innan man kokar den, så det blir inget äckel av "rester" heller.

Vad gäller urinprov i glas så är urin sterilt, så inte heller där är det någon fara teoretiskt sett (jag skulle dock självklart diska ur glaset innan jag drack ur det). Men bara för att: Nej, jag skulle inte välja ett glas om jag behövde lämna urinprov.

Jag tycker det är ganska oförskömt av dig att påstå att jag är "blind" bara för att jag vet att både kopp och gryta blir sterila, och för att jag kan se rationellt på saken.

Jag skulle aldrig få för mig att byta blöja på ett matbord! Nu har jag visserligen inga barn, men det har inte med saken att göra. Jag vet att det finns bakterier i avföring ändå, många som kan göra en väldigt sjuk om man skulle få i sig dem oralt.
  • Denebola
    Lexikon skrev 2010-04-22 16:44:29 följande:
    Tog en vecka att lära sig kanske, men sedan fungerade det perfekt. Helt underbart att kunna gå i simhallen utan att oroa sig för läckage eller tampongsnören som hänger ut. Och man kan sova naken och slipper läskiga nattbindor/blöjor. Helt underbart är det. Behöver bara komma ihåg mensen 3-4 gånger om dygnet nu istället för var tredje/fjärde timma. Ska dock bli spännande att se om jag kan ha kvar samma efter att barnet är fött eller om det får bli en ny då.
    Visst märker man inte att man har mens längre? Mensvärken är det enda som påminner, men när den har gått över är det som vilken tidpunkt som helst i månaden
Svar på tråden Använder du menskopp?