Inlägg från: Blackbird |Visa alla inlägg
  • Blackbird

SD - Främlingsfientlighetens ansikte!

Maxipaxi skrev 2010-05-09 21:02:23 följande:
    Verkligen goda argument du kommer med. Huruvida jag är bitter eller ej har väl ändå inte med sakfrågan att göra. Kan du inte argumentera för din sak så har du ingen åsikt.
    Fast det tror jag att det har. Jag tror att om du nu är bitter så påverkar det din inställning rätt mycket i frågan. Man kan ju fråga sig varför du då är bitter, men så länge bitterheten sitter i blir det svårt att ändra inställning.
    Conscience is dead
  • Blackbird
    BigDaddy skrev 2010-05-10 10:21:51 följande:
    Jag ser att det hela har degenererat till pajkastning. Trist.
    Ja, jag tycker att det är beklagligt. Att istället för att argumentera mot mina argument, kalla mig för obildbar är ju inte direkt något argument, utan mer en personlig åsikt. Visserligen kan man diskutera även den personliga åsikten, men den tillför ju verkligen inget i tråden. Därför låter jag bli att diskutera den åsikten
    Conscience is dead
  • Blackbird
    Maxipaxi skrev 2010-05-16 12:47:21 följande:
    Men ta detta til exempel. Du förstår ju inte. Ska jag förklara varje mening jag skriver så får jag ju hålla på i evigheter. Jag förklarar denna iaf: Nej, jag menar, självfallet, att PNV i sin gryning drev en nationalistisk agenda som byggde på ras och kultur. Sd driver en nationalistisk agenda som bygger på kultur (etno-nationalism) men inte på ras.  Ingenstans talar Sd om att den ena rasen skulle vara mer värd än den andra. Förstår du nu?
    Men jag förstår då inte varför SD var/är emot adoptioner. Ett adopterat barn uppfostras ju lika "svenskt" som vilket annat etniskt svenskt barn.
    Conscience is dead
  • Blackbird
    Maxipaxi skrev 2010-05-16 13:10:41 följande:
    Är de det? Källa?
    Ja, för inte alltför längesedan kunde jag läsa i deras partiprogram att de ville begränsa adoptioner från utomeuropeiska länder. Nyss var jag inne på deras sida, men dock hittade jag inget sådant uttalande. Troligtvis har de tagit bort det. Det var därför jag skrev "är/var" eftersom jag inte var säker på om de fortfarande förespråkade adoptionsförbud.

Men här är info från Sydsvenskan:

"Fram till 2002 var det Sverigedemokraternas officiella politik att vara emot utomeuropeiska adoptioner. ”Möjligheten till adoption av barn med ursprung utanför Europa skall upphöra”, stod det i partiprogrammet."

Källa: Sydsvenskan
    Conscience is dead
  • Blackbird
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-05-16 13:21:27 följande:
    "Sverigedemokraternas grundläggande inställning är att varje barn så långt det är möjligt skall få växa upp under goda förhållanden med sitt eget folk i sitt eget land. Då detta tyvärr inte alltid är möjligt skall viss utländsk adoption kunna tillåtas."  "Det nuvarande statliga adoptionsstödet skall slopas vid utländska adoptioner och delar av detta bör istället användas till insatser i syfte att ge föräldralösa barn i utlandet en möjlighet att växa upp med en far och en mor i sitt eget land eller kulturella närområde." sverigedemokraterna.se/2010/04/29/familjepoli.../ 2003 tror jag det var, de slopade totalförbudet. En politiskt medveten handling if you ask me. 
    Intressant! Jag hittade inte detta uttalande. Troligtvis läste jag alltför snabbt, men tack för att du hjälpte till.
    Conscience is dead
  • Blackbird
    Maxipaxi skrev 2010-05-16 13:22:42 följande:
      Detta är det jag har funnit (sverigedemokraterna.se/2010/04/29/familjepoli.../): "I egenskap av nationalister inser Sverigedemokraterna den enorma betydelse som starka rötter och en trygg identitet har för varje barns utveckling. Sverigedemokraternas grundläggande inställning är att varje barn så långt det är möjligt skall få växa upp under goda förhållanden med sitt eget folk i sitt eget land. Då detta tyvärr inte alltid är möjligt skall viss utländsk adoption kunna tillåtas. I dessa fall måste dock stor hänsyn tas till den rotlöshet och de identifikationsproblem som dessa barn ofta drabbas av. Det nuvarande statliga adoptionsstödet skall slopas vid utländska adoptioner och delar av detta bör istället användas till insatser i syfte att ge föräldralösa barn i utlandet en möjlighet att växa upp med en far och en mor i sitt eget land eller kulturella närområde." Som vem som helst kan se finns det ingenting i denna text som har ett rasistiskt anslag.   Blackbird, kolla upp fakta innan du skriver nästa gång, så slipper jag göra det. Påstår man någonting bör man ha på fötterna!  
    Det var nog det även jag syftade på. Men de förklarar inte så mycket anser jag. Vilken rotlöshet eller identifikationsproblem? Vilka, om nu ett adopterat barn blir förvirrat, ansvarar för att barnet får problem med sin identitet?
    Conscience is dead
  • Blackbird
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-05-16 13:35:15 följande:
    Ja, precis, jag hittade inget uttalande på det, men kände att det var runt den tiden förbudet slopades. Tack. Och att de uttrycker att endast VISS utländsk adoption ska tillåtas, ja det är ju inte så svårtolkat.
    Ja, precis.

Conscience is dead
  • Blackbird
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-05-16 13:40:17 följande:
    Allt detta handlar alltså om det som ett annat inlägg snuddade vid, var sak hör hemma på sin plats...Eller så handlar det trots allt kanske om hudfärg mer än man vågar medge?Jag har väldigt svårt att få detta att gå ihop."Det handlar inte om hudfärg, det handlar om kultur"Men de utländska adoptionerna (utomeuropeiska tom) skulle totalförbjudas fram till 02?Och nu får bara viss förekomma, varför?Och om jag vill adoptera ett barn från Peru eller Nigeria, så får jag inget ekonomiskt stöd?Hur had SD tänkt att dessa "sparade" pengar ska hjälpa barnen på plats? Ska de avsätta en budget för att hjälpa föräldralösa barn utanför Europa?Hur går detta ihop med ett drastiskt minskat bistånd?
    Framgår det vilka det är som får adopteras eftersom de skriver "viss" adoption?
    Conscience is dead
  • Blackbird
    Maxipaxi skrev 2010-05-16 13:50:21 följande:
    Att man vill minska antalet adoptioner från utlandet beror ju på att de adopterade barnen ofta får problem i livet, med "rotlöshet och de identifikationsproblem som dessa barn ofta drabbas av", inte på att de har någonting mot utlandsfödda. Att adopterade oftare drabbas av psykiska problem i livet kan du t.ex. läsa om här: www.svd.se/nyheter/inrikes/adopterade-barn-lo..., och självmordsfrekvensen bland de som adopteras från utlandet är också mycket högre än bland andra barn: www.dn.se/nyheter/sverige/sjalvmord-vanligt-b...
    Jag har också läst om självmordsfrekvensen hos adopterade. Men nu känns det inte så värst troligt att SD känner medlidande för adopterade när resten av deras politik handlar om etnonationalism. Det går på något sätt inte ihop.
    Conscience is dead
  • Blackbird
    Maxipaxi skrev 2010-05-16 15:54:24 följande:
    Fördomar.Etnonationalismen är tätt sammanlänkad med etnopluralismen. Läs om den så kommer du att begripa att det hänger ihop helt och hållet.
    Nej, inte fördomar, utan den uppfattning jag fått efter att ha studerat SD.
    Conscience is dead
Svar på tråden SD - Främlingsfientlighetens ansikte!