Blackbird skrev 2010-04-26 22:09:00 följande:
Jag känner sen rätt långt tillbaka att vi har tappat den röda tråden. Du går runt mina frågor och byter riktning och jag har verkligen tappat bort vad vi ens diskuterade om.Vilka invandrare ser vilka problem? Vilka problem ser inte infödda svenskar? Man måste även vara medveten om att något som du ser som problematiskt per automatik inte tolkas som problem för nästa person. Det handlar väldigt mycket om värderingar också. Vissa gillar inte invandrare och ser det mesta med dem som problematiska. Andra ogillar inte invandrare och fokuserar istället på saker som verkligen kan vara problematiska.
Jo, just det. En fråga förut var om vit maktrörelsen är representativt för folket. Och vit maktrörelser och invandrare kritiska till invandring (om det inte medlemmar ur en europeisk vit maktrörelse) går oftast inte hand i hand så därför kan du inte ha inkluderat invandrare i dina påståenden om "folket". Med folket antar jag att du menar etniska svenskar.
Sedan var frågan om missnöjesfolket förde talan för majoriteten av Sveriges befolkning, eftersom du påstod att politikerna inte lyssnade på folket som i sin tur egentligen representerar majoritet.
Men absolut att alla ska få göra sina röster hörda. Dock är det som så att politikerna och särskilt missnöjespolitik serverar folket ett visst tänk samtidigt som de även utnyttjar ett visst tänk och ger mer bränsle till det. Det är även känt att missnöje växer under kristider, vilket Sverige befinner sig i just nu. Därför tenderar kritiken att riktas åt fel håll. Visserligen har rasism/främlingsfientlighet alltid funnits, men i kristider blir det oftast värre.
En annan fråga var om det är invandrare du ogillar eller invandring. Oftast vill invandringskritiker framställa det som så att det bara är invandringspolitiken det är fel på, men det slutar för det mesta med att man beskyller själva invandrarna för samhällsproblemen.